Årets Holger-pris gik til lektor Thomas Aastrup Rømer, DPU, Aarhus Universitet

Det alternative Sorø-møde uddelte i år årets Holger-pris til lektor Thomas Aastrup Rømer fra DPU, Aarhus Universitet.

DPU-lektor Thomas Aastrup Rømer fik årets Holger-pris, som gives til en person, som i "særlig grad har gjort fyldest i det pædagogiske landskab eller fremmet kvaliteten i den offentlige debat om folkeskolen". Priskomiteen begrundede valget med, at Thomas Rømer tænker, skriver og taler smukt om pædagogik og samtidig går i flæsket på pædagogisk instrumentalisme og det, han kalder pædagogiske monarkier. Han har også kæmpet for at få sine kolleger på pædagogisk filosofi på DPU genansat, da de blev afskediget i foråret og har skrevet mange indlæg på folkeskolen.dk som sagen - og om pædagogisk filosofi.

Det er fjerde gang, at Holger-Prisen uddeles på Det alternative Sorømøde. For fire år siden blev prisen indstiftet og opkaldt efter en af dansk pædagogiks nestorer, Holger Henriksen, som er tidligere lærer, cand. pæd. pæd., seminarielektor ved Haderslev Seminarium samt studielektor og forfatter til en række pædagogiske bøger; for eksempel "Samtalens mulighed" og "Kulturkampen".

Nærmere oplysninger kan fås ved henvendelse til lektor Thomas Astrup Rømer.