Aarhus Universitets logo
Anden statusrapport i VIDA-projektet (Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud) er nu klar. Rapporten er udarbejdet som del af forskningsserien knyttet til Projektet ’Vidensbaseret indsats over for udsatte børn i dagtilbud –…
Seks millioner til forskning i problemløsende dialog og diagrammer
Elementer fra den positive psykologi kan med fordel anvendes til at øge elevernes læring i skolen. Det mener Frans Ørsted Andersen, der er aktuel med bogen ”Positiv psykologi i skolen”. I bogen kommer forfatteren med bud på og gode råd til, hvordan…
Kan evidens gå hånd i hånd med innovation? Ja mener engelske Futurelab, der har specialiseret sig i at udvikle kreative og innovative tilgange til undervisning samtidig med, at de udgiver evidensbaseret viden.
Førskolen som læringsarena har svære vilkår, blandt andet fordi pædagogerne har fået mere administrationsarbejde. Det viser et af de omtalte forskningsprojekter i årets forskningskortlægning fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning.
Hvordan skal vi anvende kvalitativ og kvantitativ forskning, når vi skal finde ud af, hvad der virker? Det undersøger ph.d studerende Rikke Eline Wendt, Center for Grundskoleforskning.
DPU, Aarhus Universitet og University College Syddanmark har indgået et strategisk partnerskab, der skal fremme læring om sundhed på skoler, i daginstitutioner og på ungdomsuddannelser. Partnerskabet kobler forskning og praksis og giver Danmark en…
Lektor i nordisk litteratur, Dan Ringgard, har modtaget Georg Brandes-prisen for rejsebogen og essay-samlingen ”Stedssans”.
DPU, Aarhus Universitet, opretter en ny masteruddannelse for pædagoger, børnehaveklasseledere, indskolingslærere, pædagogiske konsulenter og andre, der arbejder inden for dagtilbud og indskoling. Uddannelsen klæder de studerende på til at udvikle…
Side 48 af 95
Få nyheder fra DPU om pædagogik og uddannelsesforskning og om kommende seminarer, konferencer og åbne forelæsninger.