Asterisk-debat: Ja eller nej til iPads?

Skal vi skærme børnene i dagtilbud og skole? Et veloplagt publikum stillede skarpe spørgsmål til to førende forskere i it-didaktik og medieleg, da magasinet Asterisk inviterede til debat om børn og nye medier i Stakladen på Aarhus Universitet.

Fotos: Lise Balsby

”Hvis du fik en stor pose penge til at investere i it og læring, hvad ville du så bruge dem til?”

Sådan lød et spørgsmål fra en af de 155 deltagere, der var mødt op i Stakladen på Aarhus Universitet til debat om børn, nye medier og digitale investeringer, arrangeret af magasinet Asterisk.

Det var et engageret og nysgerrigt publikum, der satte de to debattører i stævne: lektor Jeppe Bundsgaard, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet og lektor Klaus Thestrup, VIA University College. Asterisk-redaktør Camilla Mehlsen var ordstyrer.

Den afgørende faktor

Klaus ThestrupDe to debattører holdt hver et kort oplæg, hvor de besvarede på arrangementets kernespørgsmål: Skal vi skærme børnene? Skal der mere smart touch-teknologi i dagtilbud og skole, eller skal vi snarere fjerne skærmene?

Jeppe Bundsgaard og Klaus Thestrup var helt enige om, at det er pædagogen, læreren og underviseren, der er den afgørende faktor for læring – ikke mediet. iPad’en er i sig selv ikke en revolution. Det er, hvordan mediet bliver brugt pædagogisk, der afgør, om børn skal have skærme eller ej. Men Jeppe Bundsgaard og Klaus Thestrup havde vidt forskellige syn på, hvordan iPads og anden touch-teknologi rent faktisk bliver brugt i pædagogiske sammenhænge i dag.

Det seneste bling-bling

Ifølge Jeppe Bundsgaard er der mange eksempler på, at nye medier – eller det seneste ”bling-bling”, som han kaldte det – ikke rykker på undervisningen i skolen. Faktisk har vi en tendens til at tro, at et nyt medie fører til en revolution, og vi bliver forført af teknologien, lød det fra Jeppe Bundsgaard, der sågar advarede imod, at skoler og dagtilbud ender som en slags spillekonsol.

”Ipads og andre tablets er fremragende til at spille på. Det, man giver børnene i børnehaver og skoler, er og bliver en game-konsol. Det er det, de kommer til at bruge dem til langt mest… Hvis vi ikke tænker os grundigt om, før vi investerer i teknologi, så vil teknologien overtage, hvad vi gør,” sagde Jeppe Bundsgaard.

Klaus Thestrup var i den mere optimistiske ende af skalaen og fremførte en lang række gode eksempler på, hvordan nye medier styrker børns deltagelse, deres mulighed for at være medskabere og børns innovative evner.

Han understregede dog samtidig, at han ikke var en ”iPad-hippie”, og at der er en grænse for, hvor meget tid børn i dagtilbud skal tilbringe i selskab med iPads og anden teknologi – og den grænse må pædagogerne drage.

Ja tak til iPads i dagtilbud

Da ordstyreren spurgte salen om, hvor mange der siger ja til at udstyre iPads til hver enkelt folkeskoleelev, var det under halvdelen af publikum, der rakte hånden op. Da spørgsmålet i stedet lød ’hvor mange siger ja til iPads i dagtilbud?’ – ikke per barn, men per institution – var det over halvdelen af publikum, der rakte hånden op.

Der er ingen tvivl om, at iPads og anden smart-teknologi har fundet vej til pædagogisk praksis. Så i stedet for at sige ja eller nej til iPads bør diskussionen snarere være, hvordan pædagoger og lærere får mest ud af dem, lød det fra en deltager.

En lærer og it-vejleder fra salen tog ordet og kaldte Jeppe Bundsgaard for ”en gammel maskinstormer”. Læreren fortalte om sine mange gode erfaringer med iPads i skolen, og hvordan det multimodale arbejde med iPads styrker mange elevers stolthed og øger deres glæde.

Myten om de digtalt indfødte

Trods forskellige syn på iPads var Klaus Thestrup og Jeppe Bundsgaard enige om, at forestillingen om de digitalt indfødte er en myte. Børn og unge skal lære at navigere i og forholde sig kritisk til medieindhold.

Og begge var enige om, at der sker en slags ”app’ificering” blandt pædagoger og lærere i jagten efter den bedste app. Her pegede Klaus Thestrup, at vi skal have børnene på banen i udviklingen af apps – ”send spilledesignerne ud i sandkassen,” sagde han.

Hvis du vil høre, hvordan Jeppe Bundsgaard og Klaus Thestrup vil bruge 100 mio. kr. på it og læring, så lyt til podcast’en her, som er et klip fra den energiske debat med salen:
lyt til podcast’en her

Hvis du vil høre Jeppe Bundsgaards og Klaus Thestrups oplæg, kan du lytte til podcast'en her:
lyt til podcasten her

Læs mere om generation touch i det seneste nummer af Asterisk.