Aarhus Universitets logo
Institut for Uddannelse og Pædagogik får to nye professorer med særlige opgaver. Dorthe Staunæs bliver professor MSO i ledelsespsykologi og Stig Brostöm bliver professor MSO i dagtilbuddets didaktik.
Professionelle bestyrelser og målrettede strategier er med til at skabe velfungerende gymnasier, hvor flere elever gennemfører og får højere karakterer. Det viser en undersøgelse, som Anvendt Kommunal Forskning (AKF) og Center for Strategisk…
Lokationsbaserede spil får spillerne op af sofaen og ud på gaden. De udfordrer vores måder at opleve og interagere med byrummet omkring os. Men spiludviklere kan sagtens tænke mere ud af boksen, mener Stine Ejsing-Duun, der er klar til at forsvare…
Hvilke faktorer i grundskolen kan med sikkerhed siges at have betydning for elevernes læring? Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, har identificeret elleve forhold, som skolerne har mulighed for at regulere på for at…
Hvorfor er nogle lærere blinde for mobning i skolen? Og hvilke forskellige forståelser har de af mobning? En ny ph.d.-afhandling fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, peger på, at der blandt lærere og skoleledere er…
Da Uddannelsesforbundet for første gang uddelte en pris, gik den til hele holdet af forskere på Center for Ungdomsforskning ved Aarhus Universitet. Det sker, fordi forskerne har fokus på mødet mellem lærer og elev.
Lærebogsprisen 2011 går til fire forskere fra nordisk, der med lærebogen Fiktionalitet på tværs af medier er lykkedes med at forene international spidsforskning i fiktion og fiktionalitet med et formidlingsniveau, der har gjort bogen interessant for…
Et nyudviklet brætspil har for alvor vundet indpas i forskellige undervisningssituationer på Aarhus Universitet og bliver i øjeblikket også afprøvet på udenlandske universiteter.
En række københavnske skoler og fritidsklubber har pt. madlavning, teater og zumba på programmet. De er del af Go-Active projektet, der har som mål at øge udsatte og marginaliserede børns lyst til at leve et sundt og aktivt liv. Et hold forskere fra…
Professor i barndoms- og skolehistorie Ning de Coninck-Smith, Aarhus Universitet, modtager Dansk Magisterforenings Forskningspris 2011 inden for humaniora og samfundsvidenskab. Begrundelsen er, at hun arbejder tværfagligt og nytænkende med sit felt.
Side 47 af 95
Få nyheder fra DPU om pædagogik og uddannelsesforskning og om kommende seminarer, konferencer og åbne forelæsninger.