Aarhus Universitets logo
Mistrivslen blandt børn og unge i skolen vokser. Hvis der skal dæmmes op for udviklingen, er det afgørende at få udviklet samspillet mellem skolen og den pædagogiske psykologiske rådgivning (PPR). En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien…
Efter en ansættelsesproces med dekan Maja Horst på Faculty of Arts i spidsen er det besluttet at ansætte Claus Holm som leder af DPU ved Aarhus Universitet.
Det nye nummer af DPU’s digitale magasin Asterisk nr. 106 handler om sex og pædagogik - om seksualundervisning, børn og unges lyst, følelser, køns- og kropsbevidsthed og blufærdighed, og om at kunne sætte grænser og respektere andres.
Fagkyndighed er sagkyndighed. For pædagogiske fagligheder handler det om at afhjælpe menneskers afmagt – og om styrken og niveauet til at fortsætte med at gøre det på trods af dårlige resultater. Som nyslåede kandidater fra DPU er det også jeres…
Flere og flere danske børn og unge mistrives, og efterspørgslen på pædagogisk psykologisk rådgivning i landets dagtilbud og skoler er større end nogensinde. Derfor etablerer forskningskræfter på tværs af danske universiteter og professionshøjskoler…
Mange kommuner efterspørger, at flere ansatte i den Pædagogisk Psykologiske Rådgivning (PPR) har lærerbaggrund. Det vil styrke arbejdet med at bygge bro mellem skolerne og PPR. DPU, Aarhus Universitet imødekommer nu denne efterspørgsel ved at oprette…
For tiden sætter det danske samfund ikke samme pris på universiteterne som fordybelsessted, som man gjorde tidligere. Men modsat politikerne ser universiteterne ikke en modsætning mellem kravet om frihed til fordybelse og effektive studier. Læs…
I vores stræben efter lighed glemmer vi at forholde os til den diversitet, der præger vores samfund. Det betyder, at en ret stor gruppe børn og unge med etnisk og religiøs minoritetsbaggrund ikke føler sig set og hørt. I en ny antologi sætter…
Skal vores børn stadig lære at læse, skrive og regne, når teknologier som ChatGPT kan gøre det for dem? Ja, det skal de. Den kunstige intelligens må ikke blive en sovepude for den menneskelige læring – tværtimod kan den katapultere vores læring, hvis…
Når talen falder på børns brug af digitale medier og teknologier som mobiltelefoner og skærme i skolen, så er der mange bastante holdninger i den offentlige debat. Men der er for lidt faktuel viden om børns egentlige ageren med skærme og mobiler i…
Side 4 af 96
Få nyheder om forskning, uddannelse og åbne arrangementer på DPU