Aarhus Universitets logo
Babydukker er en fast del af seksualundervisningen i Grønland, hvor skoleelever på de ældste klassetrin passer en dukke – en såkaldt babysimulator – og får feedback på deres ’forældreskab’. Virker dukkepasningen? Forskeren bag evalueringsprojektet…
I sin nye bog Kostelige kvinder har filosoffen Lars-Henrik Schmidt, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, valgt at spejle sig selv i forhold til, som han skriver: ”min farmor, min mor, min datter, mine søstre, mine koner,…
I 2014 fejrer Danmark, at danske børn har haft ret og pligt til at modtage undervisning i 200 år. I anledning af første skoledag 2013 træder H.K.H. Kronprinsessen officielt ind som protektor for jubilæet "Skole i 200 år", som forskere fra Institut…
Skolen risikerer at afkoble tosprogede børn fra undervisningen, fordi undervisningen mangler fokus på forbindelsen mellem sprog og viden. Det viser en ny ph.d. afhandling fra Aarhus Universitet.
Den 28., 29. og 30. juli var 13 internationale læseeksperter samlet til en tredages konference på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, i Emdrup. Ekspertgruppen står bag den internationale læseundersøgelse PIRLS, der tester…
”Mere it ” har i årevis været opskriften på en bedre skole. Men der mangler fortsat viden om den reelle effekt af at bruge it i undervisningen. Tre nye forskningsprojekter med fokus på it og didaktik skal nu gøre os klogere på, hvordan it konkret kan…
En ny undersøgelse fra Aarhus Universitet viser, at kvaliteten i dagplejen kan være meget svingende, og at der er behov for mere uddannelse til dagplejerne.
For første gang udbyder et dansk universitet undervisning, der tager fat om de pædagogiske udfordringer i forbindelse med bæredygtig udvikling.
Færre børn er i dag ekskluderet fra den almindelige skole end i 2010, og den udvikling er sket uden, at der er skåret i ressourcerne til skolerne. En investering i lærernes efteruddannelse er en vigtig forudsætning for succesen. Det viser en ny…
Robert E. Slavin fra Johns Hopkins Universitet og kollega Alan C. K. Cheung fra universitetet i Hong Kong har i denne aktuelle metaanalyse fra i år beskæftiget sig indgående med, hvilke effekter undervisningsteknologi har på folkeskole- og…
Side 39 af 95
Få nyheder fra DPU om pædagogik og uddannelsesforskning og om kommende seminarer, konferencer og åbne forelæsninger.