Nyhedsbrev fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning

Læs det seneste nyhedsbrev fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet.

Dansk Clearinghouse for uddannelsesforskning har gennemført seks systematiske forskningskortlægninger med det formål at understøtte et fagligt løft af folkeskolen op til skolereformen.

Meget er sket i Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning siden sidst, og vi beklager, at vores travlhed har betydet en periode med radiotavshed. Tiden er dog, som det fremgår nedenfor, blev anvendt yderst produktivt, og vi kan i dette opsamlende nyhedsbrev præsentere et højt antal afsluttede projekter og udgivne publikationer. Fremover vil nyhedsbrevene udkomme regelmæssigt ca. hver 3. måned.

Seks systematiske forskningskortlægninger om folkeskolereformens kerneområder

I foråret 2014 igangsatte Undervisningsministeriet gennemførelsen af seks systematiske forskningskortlægninger med det formål at understøtte et fagligt løft af folkeskolen op til reformen trådte i kraft sommeren 2014. Der blev således tale om et af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning hidtil mest omfattende projekter, da vi skulle gennemføre seks kortlægninger på kun fem måneder.

Forskningskortlægningerne blev udført i samarbejde mellem Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Rambøll Management Consulting, VIA University College, Professionshøjskolen UCC og Professionshøjskolen Metropol.

Forskningskortlægningerne er nu tilgængelige online på Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforsknings hjemmeside.

Alle seks systematiske forskningskortlægninger kan hentes her:

• Forskningskortlægning: Undervisningsmiljø og trivsel

Forskningskortlægning: Pædagogisk ledelse

• Forskningskortlægning: Læseforståelse og faglige læsekompetencer

• Forskningskortlægning: Matematik (mathematical literacy)

• Forskningskortlægning: Alsidig udvikling og sociale kompetencer

• Forskningskortlægning: Varieret læring, bevægelse, udeskole og lektiehjælp

Forskningskortlægninger om erhvervsuddannelserne og de gymnasiale uddannelser

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning færdiggjorde i 2014 tre forskningskortlægninger inden for ungdomsuddannelsesområdet, som nu ligger frit tilgængeligt på hjemmesiden.

• Brief systematisk forskningskortlægning af håndterbare forhold til gavn for fastholdelse, øget optag og forbedrede resultater i erhvervsuddannelserne. Rapporten er udarbejdet for Tænketanken DEA.

• Brief systematisk forskningskortlægning af håndterbare forhold til gavn for fastholdelse, øget optag og forbedrede resultater i de gymnasiale uddannelser. Rapporten er udarbejdet for Tænketanken DEA.

• Brief systematisk forskningskortlægning om virkningsfuld undervisning, praktik og vejledning på erhvervsuddannelserne. Rapporten er udarbejdet på baggrund af en kontrakt mellem Professionshøjskolen Metropol og Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning.

Tre kortfattede systematiske forskningskortlægninger om inklusion

Tilbage i 2013 gennemførte Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning et fuldt systematisk review om effekt og pædagogisk indsats ved inklusion i grundskolen for det daværende Ministeriet for Børn og Undervisning. I forlængelse heraf gennemførte Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning tre kortfattede systematiske forskningskortlægninger om inklusion, der ikke tidligere har været tilgængelige på hjemmesiden. Det er de nu.

• Inklusion med et samtidigt specialpædagogisk tilbud i almenskolen

• Elever med særlige behov i almenskolen: Inklusion, trivsel og selvværd

• Inklusion af elever med diagnoser i almenskolen

Med venlig hillsen