Aarhus Universitets logo
Standarder, screening og systematiske metoder i dagtilbud kan gøre børn mere skoleparate. Men det kræver solide pædagogiske indsatser både i vuggestue og børnehave. Det er budskabet i en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet.
Forskere fra Aarhus Universitet er med i et nyt konsortium, der netop har indgået en aftale med Social-, Børne- og Integrationsministeriet om at gennemføre et stort forsøgs- og forskningsprogram. Programmet skal skabe ny viden om, hvordan vi bedst…
Øget inklusion i skolen er et politisk mål, men er det godt eller skidt? Hvad er vejen til reel inklusion? Magasinet Asterisk satte på to debatmøder i København og Aarhus to skarpe eksperter i stævne for at finde svar.
Studerende fra Serbien og Montenegro var for nylig på studietur til Aarhus Universitet for at studere det danske uddannelsessystem. De blev bl.a. klogere på, hvordan den skandinaviske kultur og velfærdsstat smitter af på vores uddannelser og…
Hvordan øger vi kvaliteten i de danske vuggestuer og dagplejer? Det er forskere fra Aarhus Universitet gået sammen med praktikere om at finde frem til gennem forskningsprojektet Barnet i Centrum. Projektet udvikles løbende i samarbejde mellem…
Forskningsprogrammet Livslang Læring inviterer til direkte transmission fra OECD’s offentliggørelse af PIAAC-undersøgelsen, der måler voksnes kompetencer i et internationalt og komparativt perspektiv.
Hvordan har skolen set ud og ændret sig gennem tiden? Hvorfor er den så svær at forandre? Et indblik i skolens historie kan kvalificere nutidens skoledebat. Det mener skolehistorikere fra Aarhus Universitet, som er klar med et forskningsprojekt, der…
Den bærende værdi for vores opfattelse af tid i dag er effektivitet. Det er blevet et »lean«-mantra at minimere tidsanvendelse, uanset om der er tale om industriproduktion eller velfærdsydelser. Forskerkommentar af Pia Cort, lektor i læring, didaktik…
Lektor Rie Thomsen, Aarhus Universitet, modtager årets vejlederpris på 25.000 kroner. Rie Thomsen forsker i ”vejledning i fællesskaber”, og har med sine formidlingsevner inspireret vejledere landet over og dermed præget og nytænkt uddannelses- og…
En ny undersøgelse, udarbejdet for Kommunernes Landsforening (KL) af forskere fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet, viser, hvordan pædagoger allerede i dagtilbuddet kan styrke børns læring og udvikling endnu mere, end…
Side 38 af 95
Få nyheder fra DPU om pædagogik og uddannelsesforskning og om kommende seminarer, konferencer og åbne forelæsninger.