DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Pædagogisk indblik: Inklusion og eksklusion i undervisningen

Hent forskningsoversigt


Læs nyhed


Idealet om inklusion blev for abstrakt – nu må det forankres i praksis

16-12-2021

Trods 10 års inklusionsarbejde henviser vi i dag lige så mange til specialtilbud, som da inklusionsloven blev indført i 2012 med en målsætning om, at 95 % af alle børn skal gå i almenskolen. Vi har ikke været tilstrækkeligt ydmyge over for opgavens kolossale omfang, mener Lotte Hedegaard-Sørensen, lektor ved DPU. Hun står bag den nye forskningsoversigt i DPU og Nationalt Center for Skoleforsknings e-bogsserie Pædagogisk indblik, der sætter vores tilgang til inklusion under lup og peger på en række faktorer, der kan skabe inkluderende læringsmiljøer.

Lyt til podcast


Podcast om inklusion bliver tilgængelig januar 2022 sammen med Pædagogisk indblik 15: 'Inklusion i fagene'.

Ekstra materiale


Kontakt


Lotte Hedegaard-Sørensen

Lektor DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Generel pædagogik, Emdrup