Nyt Asterisk: Pædagogikken på arbejde

Arbejdet skal redde velfærden, lyder det fra regeringen, der derfor vil gøre uddannelsessystemet mere arbejdsmarkedsorienteret. Men hvordan gør man egentlig det? Og hvad stiller pædagogikken op i et samfund, der er optaget af at arbejde, alt imens flere tilslutter sig et gryende oprør mod arbejdets kolonisering af tilværelsen? Det og meget mere kan du blive klogere på i det nye nummer af DPU’s digitale magasin Asterisk, der gentænker arbejdspædagogikken.

Læs eller lyt til alle artikler ->

Asterisk er DPU, Aarhus Universitets digitale magasin, der udkommer fire gange om året. Magasinet formidler forskning om pædagogik og uddannelse og forsøger at foregribe og gå dybere ned i aktuelle temaer og diskussioner på området.

Arbejdet på kollisionskurs

Regeringen vil have, at vi skal arbejde mere, men mange af os vil hellere arbejde mindre. Disse modsatrettede strømninger kolliderer, og her får vi brug for pædagogikken. Hvad betyder arbejdet for os i dag, og hvorfor er det så vigtigt – ikke blot for velfærden, men også for vores selvforståelse?

På dannelsesrejse med arbejdet

Afsættet for den protestantiske arbejdsmoral var pligten til at yde. I dag er vi først og fremmest optaget af at nyde livets goder, men netop derfor må vi også yde for at opretholde vores levestandard og velfærd. Asterisk graver sig ned i vores arbejdsmoral og spørger to filosoffer, hvad meningen egentlig er med alt det arbejde.

Legen skal forme børn til fremtidens gode borgere

Gennem legen kan pædagoger vække interessen for naturvidenskaben hos de små børn. Det er logikken bag en ny national naturvidenskabsstrategi, der har fundet vej ind i dagtilbuddene. Det udfordrer idéen om den frie leg. Men der er intet nyt i, at legen er underlagt voksnes ideer og skiftende politiske dagsordener. Tag med Asterisk på tur gennem legens historie.

Arbejdspædagogikken giver udsatte unge mod på livet

Hos TAMU får udsatte unge mod på livet, for praktisk arbejde giver de unge mening og ansvar i et trygt arbejds- og læringsmiljø. Asterisk har besøgt TAMU i Dragør til en snak om, hvordan vi gennem arbejdspædagogikken kan hjælpe flere af de unge, der i dag står uden job og uddannelse.

Faglig stolthed og fællesskab er erhvervsuddannelsernes kronjuveler

Stærke fællesskaber, samfundsansvar og meningsfuldhed er nøgleord, hvis vi skal lykkes bedre med rekruttering til erhvervsskolerne og fastholdelse af eleverne, lyder det fra tre eksperter.

Praksisfaglighed: ”Viden er så meget mere end at kunne læse en tekst”

En mere praksisnær undervisning i grundskolen kan udvide elevers forståelse af viden og samtidig inspirere unge til at søge ind på erhvervsskolerne. Men er det skolens opgave at uddanne til specifikke uddannelsesretninger? Asterisk vender praksisfagligheden med to didaktikforskere.

Leder: Dannelse til arbejde er et fint formål!

Claus Holm, leder af DPU, Aarhus Universitet, kommer med sit bud på en opdatering af arbejdspædagogikken, som han mener går hånd i hånd med dannelsen. Så måske skal vi til at tale om ’arbejdsdannelse’?

Artikler uden for tema

Spot på ny forskning: Meningsfulde fællesskaber giver unge livsmod og holder dem fra banderne

Hos Gadepulsen på Nørrebro og Street-Lab i Hillerød tager de ikke afsæt i problemerne – men i fællesskaberne. For nogle børn og unge bliver det en vej ud af ensomhed og mistrivsel; for andre et alternativ til bandemiljøet. Nyt forskningsprojekt viser potentialerne i fællesskabende praksisser på gadeplan.

Kommentar: Trivsel er relationel, så lad os styrke fællesskaberne blandt børn og unge

Trivsel udvikler sig i sociale relationer og fællesskaber, som læreren blandt andet kan være med til at styrke. Det er budskabet fra ungdomsforsker og lektor på DPU, Aarhus Universitet Jens Christian Nielsens i Asterisk-kommentaren.