Aarhus Universitets logo
Skolen har 200-års jubilæum i 2014, og det skal fejres med en række aktiviteter, der markerer skolen som en vigtig samfundsinstitution. Skolehistorikere ved Aarhus Universitet er drivkraften bag jubilæet, som bliver en anledning til at debattere…
Er daginstitutionen en ressource eller en risikofaktor i forhold til udsatte børns sproglige udvikling? Et nyt forskningsprojekt viser, at gode daginstitutioner kan gøre en positiv forskel for udsatte børn, mens særligt institutioner med mange…
Hvordan kan man vende udviklingen for lokalsamfund, der er plaget af vold og alkoholisme? Et nyt forsknings - og interventionsprojekt har formået at sænke kriminaliteten med 45 procent i en grønlandsk by. Nu uddanner de unge sig, og lokalsamfundet er…
Ny kortlægning fra Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning har samlet viden om, hvad der virker, når elever med særlige behov skal rummes i den almindelige undervisning. Kortlægningen og den efterfølgende analyse af forskningen giver en unik…
Forskningsprojektet Technucation sætter fokus på de udfordringer lærere og sygeplejersker møder i samspillet med ny teknologi i deres arbejdsliv. Projektet viser, at der er brug for nye og bedre uddannelsesmuligheder, der giver lærere og…
En ung forsker ved Aarhus Universitet har fået bevilget 10,2 millioner kr. af EU’s forskningsråd til forskning i social arv. Projektet går på tværs af landegrænser med det formål at knække koden for den sociale arv.
Videnskabsfolk og vuggestuebørn har noget til fælles. De er nysgerrige og laver eksperimenter, og det har vuggestuer og børnehaver i Hillerød Kommune udnyttet i et aktionslæringsprojekt om science-didaktik i daginstitutioner. Projektet har overbevist…
Mobning trækker et angstspor efter sig. Elever, der bliver mobbet meget, har et overraskende højt angstniveau, lyder det fra forsker fra det omfattende mobbeforskningsprojekt på Aarhus Universitet, eXbus.
De nye ansøgertal til Bacheloruddannelsen i Uddannelsesvidenskab viser, at uddannelsen nu for alvor er slået igennem - dobbelt så mange ansøgere som i 2010 har søgt om optagelse. I 2010 søgte 343 uddannelsen, mens tallet i dag ligger på 710 – en…
Ministeren for Børn og Unge Christine Antorini har sat i gang i en fornyelse af danske skoler og daginstitutioner. Fornyelsen fik overskriften "Ny Nordisk Skole", men i en ny publikation diskuterer forskere, hvor fornyende ministerens projekt er – og…
Side 44 af 95
Få nyheder fra DPU om pædagogik og uddannelsesforskning og om kommende seminarer, konferencer og åbne forelæsninger.