Aarhus Universitets logo
Aarhus Universitet var i sidste uge vært for den internationale konference 'Learning Unlimited'. Konferencen bød på oplæg af uddannelsesforskere fra Asien og Europa, der bl.a. diskuterede, hvordan den nordiske model for livslang læring kan være…
En ny rapport fra Nordisk Ministerråd viser, at de nordiske lande har ændret politik: Fra lighed gennem uddannelse til livslang læring for alle. I følge uddannelsesforsker Søren Ehlers, Aarhus Universitet, afspejler forandringen et ændret syn på…
Den 29. maj 2012 slår Aarhus Universitet, Campus Emdrup, dørene op for den internationale konference 'Learning Unlimited'. Konferencen byder på oplæg af forskere fra Asien og Europa, der blandt andet fokuserer på, hvordan en aktiv politik for…
En målrettet pædagogisk indsats over for udsatte børn i daginstitutioner betaler sig – både for børnene og for samfundet. Det viser en ny rapport fra Aarhus Universitet, der sætter fokus på, hvordan nye pædagogiske arbejdsformer kan styrke socialt…
Der er voksende arbejdsløshed i hele Europa og brug for nye og utraditionelle løsninger, hvis problemerne skal løses. VERSO – Volunteers for European Employment - er et nyt fælleseuropæisk udviklings- og forskningsprojekt støttet af EU's…
Hvis sundhedsfremme for alvor skal brænde igennem i praksis, skal skoler, der sætter sundhed på skoleskemaet, knytte undervisningen tæt sammen med grundlæggende værdier som inklusion, demokrati, deltagelse, indflydelse og handlekompetencer. Samtidig…
Er de studerende ikke klædt fagligt godt nok på? Har de ingen penge? Eller er der bare andre attraktive tilbud? Det er nogle af de spørgsmål, som Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning (DCU) ved Aarhus Universitet nu skal finde svar på i en ny…
Camilla Brørup Dyssegaard er fra den 7. marts ansat som post.doc på Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, hvor hun skal være faglig ansvarlig for en forskningskortlægning om inklusion.
Dokumentation står højt på dagsordenen i det pædagogiske arbejde på døgninstitutioner. Det skal styrke kvaliteten af det pædagogiske arbejde og samtidig synliggøre indsats og resultater over for politikere og sagsbehandlere. Men hvad mener vi…
Kommunerne inkluderer flere og flere børn, som tidligere fik specialundervisning, i den almindelige folkeskole. Men hvilke tiltag virker reelt? Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning ved Aarhus Universitet skal kortlægge forskningen om…
Side 45 af 95
Få nyheder fra DPU om pædagogik og uddannelsesforskning og om kommende seminarer, konferencer og åbne forelæsninger.