Aarhus Universitets logo
Arrangementer på DPU er udsat, undervisningsaktiviteter med fysisk fremmøde er midlertidigt indstillet og medarbejdere arbejder hjemmefra foreløbigt ind til og med 8. juni. Studerende og medarbejdere kan finde den seneste information fra…
Børn kommer mindre ud end tidligere generationer, men informationsteknologi kan være en vej til at få børn og unge ud i naturen og styrke både læring og sanseoplevelser. Det påpeges i en ny rapport fra forskningsprojektet ”Naturlig teknik”.
Nis Langer Primdahl, der er ph.d.-studerende ved DPU, er en af modtagerne af årets EliteForsk-rejsestipendier. Han forsker i brugen af kontemplative praksisser som mindfulness, meditation og yoga i skolesammenhænge.
Jette Kofoed, lektor på DPU, Aarhus Universitet er blevet udnævnt som nyt medlem af det norske Granskingsutvalget, der svarer til Nævnet for Videnskabelig Uredelighed.
Skolebøgerne har fået konkurrence af digitale læremidler. I en sådan grad endda, at undervisningsministeren har slået alarm. Men teknologien kan ikke ret meget i sig selv. Tværtimod kræver digitale læremidler altid grundig didaktisk refleksion. Den…
Et stort fokus på tidlige forebyggende indsatser og sociale underretninger sætter pædagoger i daginstitutioner i en svær og samtidig helt afgørende rolle. I en ny bog forsøger forskere at ruste pædagogerne til den komplekse opgave.
Det kræver ledelsesopbakning, uddannelse og en stærkere faglig selvforståelse, hvis vi skal væk fra, at pædagogen bare bliver lærerens forlængede arm og frem til et reelt tværprofessionelt samarbejde. Ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet peger…
Universiteter og professionshøjskoler skal i et nationalt center udvikle matematikundervisning til gavn for børn og unge på alle niveauer i uddannelsessystemet.
Børnenes leg fik en helt ny hovedrolle i daginstitutionerne med den nye dagtilbudslov i 2018. Men hvad er der egentlig på spil, når børn leger, og hvordan griber man som pædagog legen an? Den tredje forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie…
Alt for mange robotteknologier kuldsejler, når de forlader laboratoriet og møder virkeligheden. Derfor har et stort EU-projekt de seneste tre år set nærmere på, hvordan man kan bygge bedre robotter i fremtiden. Det handler blandt andet om at knytte…
Side 14 af 95
Få nyheder fra DPU om pædagogik og uddannelsesforskning og om kommende seminarer, konferencer og åbne forelæsninger.