Aarhus Universitets logo
Ved at inddrage eleverne og give særligt de elever, der er svære at nå, indflydelse på undervisningen, kan lærere støtte flere børn i at deltage i undervisningen. Sådan lyder det fra inklusionsforsker på DPU Lotte Hedegaard-Sørensen. Hun har stået i…
For at give et endnu mere dækkende billede af det reelle indhold på DPU’s masteruddannelser i Positiv psykologi og Vejledning ændres både uddannelsernes navne og de titler, de studerende opnår: Positiv psykologi bliver til Trivsels- og…
Flere voksne til børnene i de danske vuggestuer og børnehaver står på de flestes ønskeliste. Men hvis vi skal have fuldt udbytte af de minimumsnormeringer, der indføres i Danmark fra 2024, må vi blive skarpe på, hvordan normeringer spiller sammen med…
Hvordan lærer vi som samfund og mennesker at udnytte det bedste fra algoritmer og kunstig intelligens og samtidig tage højde for de etiske dilemmaer, der følger med? DPU er med i et nyt stort forsknings- og oplysningsprojekt, der skal undersøge netop…
Vi ville så gerne have sagt tillykke til årets knap 600 nye DPU-kandidater med taler og bobler på campus, som det hører sig til. Det kan vi desværre ikke pga. COVID-19. Men traditionen tro holder institutleder Claus Holm en dimittendtale, som I kan…
Corona-pandemien lukkede med ultrakort varsel skoler og uddannelsesinstitutioner og kastede skolesystemerne ud i et af de måske største pædagogiske eksperimenter nogensinde. Forskerne er godt i gang med at diskutere, hvilke spor corona-pandemien…
Danske elevers gennemsnitlige færdigheder i matematik er blevet ringere, de er blevet mindre glade for faget, og betydningen af negativ social arv er ikke blevet mindre siden 2015. Det viser den internationale undersøgelse TIMSS 2019, der netop er…
To DPU-lektorer var blandt modtagerne, da Carlsbergfondet 3. december uddelte legater. Felix Weiss modtog et ’Young Researcher Fellowship’ på knap 3,5 mio. kr. til et forskningsprojekt om sociale og etniske uligheder i det danske uddannelsessystem,…
Hvad siger forskningen om, hvordan vejledning og karrierelæring for unge i grundskolen og gymnasiet kan bidrage til større social retfærdighed? Det er omdrejningspunktet for den nye forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie Pædagogisk indblik. Den…
Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning har bevilget godt 30 mio. kr. til 12 ph.d.-forskningsprojekter, der med praksisnær forskning i undervisning skal styrke læreruddannelsen og folkeskolen. 8 af projekterne er et samarbejde imellem DPU, Aarhus…
Side 11 af 95
Få nyheder fra DPU om pædagogik og uddannelsesforskning og om kommende seminarer, konferencer og åbne forelæsninger.