DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Forskningsprogrammet Fremtidsteknologi, Kultur og Læreprocesser

Om programmet

På forskningsprogrammet for Fremtidsteknologi, Kultur og Læreprocesser beskæftiger vi os med, hvordan teknologi forandrer og forandres af mennesker og samfund. Fokus ligger ikke kun på konkrete teknologier eller på mennesker, men på relationsforholdet mellem disse. Når man har sagt noget om teknologi, har man også sagt noget om kultur og læreprocesser; to begreber som begge indikerer, at der sker en forandringsproces.

Programmets dicipliner

Programmet repræsenterer vi forskellige videnskabelige discipliner som bl.a. Uddannelsesforskning, antropologi, kulturstudier,  neurobiologi, neuropsykologi, specialpædagogik, socialpsykologi, organisationspsykologi, design og ingeniørvidenskab, hvilket danner et fundament for et differentieret perspektiv på problematikker og potentialer i fremtidsteknologi. FTKL’s forskere arbejder primært, men ikke kun, empirisk i studiet af menneskets relation til teknologi.

Læs mere

Igangværende projekter

Teknologi i det blå danmark (DDMF)

2 projekter, som undersøger hhv. skibsbesætningers forhold til smart technology og de kulturelle og sociale forudsætninger for Åben innovation i rederibranchen.


Living labs -An Interventionist Ethnographic Approach to Technologies of the Future (DFF)

Projektet handler om videnskabelige og samfundsmæssige forhold, der knytter sig til ‘levende laboratorier’ og vidensprocesser i ’smart cities'


AnTech - Research Network for the Anthropology of Technology (DFF)

Research into human interaction with technology


INSIST (DFF

Projektet handler om teleomsorg og opbygger systematisk viden om hvad måling, standarder og skærme indebærer for borgere; for faglig viden og for omsorg.


Naturlig teknik   -  (Nordea fonden)

Undersøger hvordan teknologien kan understøtte de effekter, som naturen har på børns udvikling.


SMECT   -  (AUFF)

Undersøger den rolle kommunikationsteknologier spiller hos unge med handicap.


ASPPIN   -  (PlayTrack)

Projektet studerer kulturelle læreprocesser i relation til børns leg i naturen.

Kontakt

Cathrine Hasse

Professor DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse - Pædagogisk Antropologi, Emdrup