Ph.d.-projektBeskrivelse
01/05-2008 → 30/04-2012
Karen Wistoft & Jacob Christensen
Følgeforskningsprojekt i gastronomisk naturvejledningsprojekt bevilliget af Nordea Fonden. Projektejere er MAD (Noma)Beskrivelse
01/09-2017 → 31/12-2018
Karen Wistoft , Mikkel Stovgaard & Aske Clark
Følgeforskning med løbende feedback til projektpartnerne (MAD). Projektet er forlænget grundet COVID 19 indtil juli 23. DPU's andel indtil 31. december 22.Beskrivelse
01/05-2020 → 31/12-2022
Projekt omkring alternative socialpædagogiske initiativer til marginaliserede ungeBeskrivelse
01/12-1999 → 31/12-2007
Jette Linaa , Welmoed Out , Peter Mose Jensen , Jacob Kveiborg , Peter Jensen Maring & Torbjörn Brorsson
Vikingetiden, ca. 750-1050 er en brydningstid for de danske byer, Vikingernes Aros – Aarhus navn i vikingetiden – blev anlagt som handelsplads og center for håndværk, et knudepunkt i trafikken mellem de vikingetidige byer Hedeby ved Slien og Kaupang i Norge. I 900-tallet befæstes byen i en dramatisk aktion af en kongemagt, og den får nu også funktion som et betydeligt militært støttepunkt, Samtidigt får byen sin første kirke. Byens befæstning forstærkes samtidig med at ringborgene bygges, og de arkæologiske fund tyder på at byen nu er centrum for en række dramatiske begivenheder, kampe og overfald. Formålet med dette projekt er at klarlægge hvad der skete. Det gøres i projektets første del ved at klarlægge byens topografi, dens internationale kontaktnet, dens funktioner og migrationer og beboernes dagligliv mellem anlæggelsen of vikingetidens slutning ud fra de arkæologiske strukturer og fund der er afdækket i byens mange udgravninger. Centrum i projektets anden del er et meget velbevaret, nedbrændt grubehus fra slutningen af 900-tallet, der for nylig er udgravet i den centrale bymidte syd for domkirken og nær vikingetidens havn. Fokuserede naturvidenskabelige og arkæologiske analyser af grubehusets indhold af våben, handelsvarer, bygningstømmer og dagliglivets genstande skal dels klarlægge ejerens erhverv, position i byen og internationale forbindelser, og dels klarlægge hvilken begivenhed der førte til at huset brændte ned. Dermed vil de to projektdele tilsammen give afgørende ny viden om vikingernes Aros.Beskrivelse
01/01-2022 → 31/12-2023
Inger Anneberg , Jesper Lassen , Jan Tind Sørensen & Peter Sandøe
01/01-2014 → 31/01-2016
Peter T. Thomsen , Anne Mette Danscher , Hans Houe , Björn Forkman & Mette S Herskin
Formål: At afdække dynamikken i forekomst af halthed blandt danske malkekøer: Er få køer halte i lang tid af gangen eller er mange forskellige køer halte i relativt kortere tid?
Kort beskrivelse: Halthed er et væsentligt velfærdsproblem i moderne mælkeproduktion. Tværsnitsundersøgelser har vist, at der generelt er et stort antal halte køer i besætningerne på ethvert givet tidspunkt (ofte omkring 30 % halte køer – dog med stor variation fra besætning til besætning). Det er til gengæld ukendt, om de mange halte køer skyldes, at relativt mange køer er halte i kort tid af gangen eller at få køer er halte i længere tid. Viden herom er væsentlig for at kunne vurdere de velfærdsmæssige konsekvenser af halthed: Er belastningerne fordelt på få eller mange køer? Desuden forventes det også at projektet kan bidrage til at behandling og forebyggelse af halthed kan optimeres på baggrund af viden om dynamikken i forekomsten af halthed. Projektet gennemføres i samarbejde med ca. 5 private malkekvægsbesætninger, hvor samtlige køer halthedsvurderes med korte mellemrum gennem en længere periode.Beskrivelse
01/03-2014 → 31/12-2016
Tomas Højgaard , Jesper Larsen & Margit Thorsvang
Projektet handlede om at udvikle og afprøve en to-årig videreuddannelse som kunne give uddannede civilingeniører autorisation til at søge ansættelse i det almene gymnasium med henblik på undervisning i fagene matematik og fysik. Uddannelsen bestod i at kombinere en tonet udgave af voksenunderviser-uddannelsen på CVU Storkøbenhavn, udvalgte kurser og projektarbejder fra matematik- eller fysikuddannelsen på Roskilde Universitetscenter samt undervisningspraktik i gymnasiet.Beskrivelse
01/01-2005 → 31/12-2006
Mie Buhl & Birgitte Holm Sørensen
Projektet er et delprojekt under projektet: eLearning i universitetsdidaktisk perspektiv - en undersøgelse af udvalgte teknologiers læringspotentiale. Delprojektet tager afsæt i at informationsteknologien eksponerer nødvendigheden af en genbeskrivelse af så vel den praktiske som den teoretiske didaktik. projektet undersøger, hvordan der genereres nye former for for lærerfunktioner og -positioner i lyset af forskellige typer af videostreamede læreroplæg (forelæsningsformer, dialogprægede former) med fokus på ændringer af lærerens refleksive positionering - fx håndtering forskydninger i tid og rum I relation hertil undersøges det hvilken betydning dette har for forståelse af didaktik i relation til medier og it. Ligeledes reflekteres videostreamede læreroplæg i et læringsperspektiv?Beskrivelse
01/11-2005 → 31/12-2007
Leif Rognås , Marianne Rhode , Vibeke Bladt , Mads Partridge Vandborg & Troels Martin Hansen
16/12-2013 → 01/03-2017
Lena Have Rosvig , Niels Uldbjerg , Lise Brogaard , Lone Hvidman , Stina Lou & Ole Kierkegaard
PhD projekt.
Afd. Kvindesygdomme og Fødsler, Regionshospitalet Horsens
Afd. Kvindesygdomme og Fødsler, Aarhus UniversitetshospitalBeskrivelse
01/10-2020 → 30/09-2023
Charlotte Lauridsen , Bent Borg Jensen & Nuria Canibe
Vidensyntese om muligheder for forebyggelse af fravænningsdiarré hos grise I såvel økologisk som konventionel produktionBeskrivelse
01/02-2016 → 31/03-2017
Videnssamfundet var et stort og tværfagligt forskningsfokusområde under Det Humanistiske Fakultet ved Aarhus Universitet.
Jeg deltog under delprojektet 'Internettet — et nyt medie i et nyt videnssamfund?'.Beskrivelse
01/01-2006 → 31/12-2008
Steen Nepper Larsen & Jens Erik Kristensen
18/12-2010 → 01/12-2011
Cathrine Hasse & Ketty Mazzara
Konkurrencen om at klare sig godt i internationale komparationer og interessen for den nye vidensøkonomi har gjort det mere påtrængende at forstå, hvad der konstituerer forskelle mellem samfund, når det gælder videnskab og uddannelse - ikke mindst i en europæisk sammenhæng. Hidtil har sådanne studier primært været af kvantitativ art. De komparative undersøgelser har vist store forskelle på antal forskere, forskeres køn, forskningsinteresser m.v. i de europæiske lande. Det spørgsmål, der rejser sig i kølvandet på de kvantitatives undersøgelser er, hvilke kulturelle faktorer disse forskelle afspejler. Projektet "Videnskabens kulturelle dimensioner" søger gennem gennem kvalitative feltstudier af forskeres kulturelt forskellige vilkår og muligheder for kulturelle læreprocesser i henholdsvis Danmark og Italien svar på, om der er kulturelle dimensioner i videnskaben, der har betydning for, hvorledes videnskaben bliver udøvet og hvem der udøver den. Projektet har et tidligere feltarbejde på Niels Bohr Institutet for Fysik i København som udgangspunkt og følger de danske og italienske forskere fra deres hjemlande til hjemstedet for deres fælles internationale projekt, Atlas, på CERN i Geneve.Beskrivelse
01/09-2002 → 31/12-2005
Formålet med projektet er at formidle viden om dyrevelfærd, herunder status og metoder til opnåelse af velfærdsforbedringer, i den danske fjerkræproduktionen til interessenter, særligt producenter og forbrugere.Beskrivelse
01/09-2019 → 30/09-2020
Lars Birch Andreasen & Gitte Kirkeby
Forskningsprojekt i tilknytning til ?Alt om Allerød ? en lokal skoleportal?, projekt nr. 356 under ITMF (Undervisningsministeriets indsats for IT og Medier i Folkeskolen).Beskrivelse
01/08-2002 → 13/09-2004
Tine Basse Fisker & Rebecca Finberg Rasch
01/09-2011 → 30/06-2012
Bente Jensen , Ulrik Brandi , Anders Holm , Peter Berliner , Dorte Kousholt , Sven Erik Nordenbo , Michael Søgaard Larsen & Mette Friis-Hansen
Forskningsprojektet belyser overordnet spørgsmålet: Hvordan tager vi bedst hånd om socialt udsatte børn? Det omfattende projekt skal dokumentere hvilke pædagogiske indsatser, der kan sikre udsatte børn en bedre tilværelse. Indsatsen består i at fremme socialt udsatte børns læring og trivsel. Det skal bl.a. ske ved at stimulere deres personlige, sproglige, sociale kompetencer samt deres logiske forståelse. Som noget helt centralt sker indsatsen i et inkluderende miljø, det vil sige i det rum, hvor børnene befinder sig til dagligt - blandt de andre børn i børnehaven.Beskrivelse
01/09-2010 → 31/12-2013
Anders Højen , Dorthe Bleses , Søren Munkedal , Anne Bloksgaard Rathe , Simon Calmar Andersen & Mads Poulsen
Videnspakke i Unvervisningsministeriets serie: "Viden Om"
Der laves to vidensnotater og ledsagende formidlingsprodukter der peger på de mest effetiktive metoder til at understøtte sprog- og læsetilegnelse hos tosprogede elever. Det ene notat præsenterer de mest effektive didaktiske tilgange: Systematisk og eksplicit undervisning, kollaborativ læring og vurdering og tilpasning af undervisningen (response to intervention). Det andet notat fokuserer på faser i sprogudviklingen hos nyankomne tosprogede.Beskrivelse
25/10-2017 → 29/12-2017
Klaus Kasper Kofod & Kirsten Elisa Petersen
Det er forskningsprojektets formål: 1) At undersøge og dokumentere de vidensområder, som de studerende arbejder med gennem deres uddannelsesforløb, specielt rettet mod socialt udsatte børn. 2) At identificere og analysere teoretisk viden, knyttet til det pædagogiske uddannelsesforløb, rettet mod de studerendes fremtidige arbejde med socialt udsatte børn i daginstitutionen. 2) At medvirke til at sætte fokus på, hvordan og på hvilke måder, den pædagogiske uddannelse kan bidrage til at kvalificere de kommende pædagoger til deres pædagogiske arbejde.Beskrivelse
01/09-2009 → 01/09-2010
Formålet med projektet er at kortlægge indretning af kælvningsfaciliteter, kælvningsmanagement og ko-kalv-kontakt i DK og EU, og Nordamerika. Desuden vil vi opsummere ’state-of-the-art’ indenfor emnet samt udforme idekatalog og retningslinjer for ’best practise’.
Projektet er finansieret af VID.Beskrivelse
01/01-2019 → 31/12-2020
Line Hvidberg , Peter Vedsted , Anette Fischer Pedersen & Christian Wulff
Projektet belyser den danske befolknings viden og forestillinger om kræft samt deres forventede barrierer til lægesøgning ved oplevelsen af et muligt alvorligt symptom og undersøger sammenhænge med socio-økonomiske karakteristika.
Projektet anvender den danske version af ’Awareness and Beliefs about Cancer’ måleredskabet (ABC-DK) og projektet har således også til formål at validere ABC-DK. Beskrivelse
03/01-2011 → 27/11-2016
En række indførte træagtige planter er følsomme overfor frostskader, hvilket udgør en væsentlig økonomisk risiko for producenter i form af tab af kvalitet. I projektet indgår Fuchsia magellanica 'Riccartonii' og Hydrangea macrophylla 'Blaumeise', som begge er følsomme overfor frostskader, samt den væsentligt mere hårdføre Hydrangea paniculata 'Kyushu'. Udover at bestemme planternes hårdførhed undersøges nogle af de underliggende fysiologiske tilpasninger, for at give et fingerpeg om hvilke tilpasninger, der er af betydning for udvikling af hårdførhed i træagtige planter og dermed kan være med til at forklare, hvorfor nogle planter er meget mere hårdføre end andre.Beskrivelse
01/03-2005 → 01/03-2008
Formålet er at skabe horisontale samarbejder i form af videnklynger, hvor videninstitutioner, produktions- og servicevirksomheder samt myndigheder og organisationer udveksler og udvikler viden på tværs af organisatoriske grænser. Formålet er endvidere at skabe vertikale samarbejder i form af netværk og en sammenhængende videninfrastruktur mellem videninstitutioner mhp. at udvikle nye former for it-støttet efter- og videreuddannelseBeskrivelse
01/09-2007 → 30/01-2010
Henrik Nitschke , Flemming Georg Meier & Steen Christian Høyrup Pedersen
Videndeling - Læring på Jobbet er et forsøgsprojekt og målet er at styrke videndeling og faglige netværk på tværs af kommunale og amtslige skel. Målgruppen er primært tale- og hørelærere, - konsulenter og skolepsykologer. Vi har afholdt indledende workshops flere steder i landet og det er tydeligt, at interessen for en god videndelingspraksis og værdifulde personlige og faglige netværk er stor. Der er i dag allerede stærke netværk og gode former for videndeling rundt omkring. Men samtidig også en erkendelse af, at der skal gøres en indsats for at bibeholde et højt niveau med en strukturreform lige rundt om hjørnet.
Derfor har dette projekt også en høj grad af aktualitet, og vores målsætning er, at der igennem projektperioden sker en løbende udvikling og styrkelse af den daglige erfaringsudveksling på måder, der dels opleves berigende for deltagerne i projektet og dels medfører bedre opgaveløsninger indenfor den pædagogisk-psykologiske rådgivning.
DPU-medarbejdernes rolle i projektet er at gennemføre en række heldags-workshops med deltagere fra de 20 deltagende kommuner samt at gennemføre en evaluering af projektet.Beskrivelse
01/12-2005 → 30/11-2006
Jan Tind Sørensen & Marlene Kirchner
The aim of the project is to assess welfare of calves (0-180 days of age) in organic dairy herds with reference to calves in conventional dairy herds and to promote calf welfare by identifying age group and season as risk factors for selected welfare problems (including calf mortality) for the benefit of organic and conventional calf welfare.Beskrivelse
01/01-2015 → 30/06-2016
Følgeforskning af professionelles implementering af VIDA og deraf følgende kompetence- og praksisudvikling gennem et 9 mdr's VIDA Uddanelses- og elksperiment forløb Beskrivelse
01/10-2014 → 31/12-2015
01/07-2016 → 01/07-2021
Udgravning af 1000-tals smedje ved Viborg Søndersø. Beskrivelse
01/06-2002 → 01/06-2004
Kasper H. Andersen , Peter Jensen Maring , Mikkel Thelle & Bjørn Poulsen
The main goal of the project is to provide a digital map of routes of transport in Northern Europe between 1350 and 1650. The GIS-based map will offer possibilities to estimate times of travel, to find the shortest way or other itineraries that include as many fairs on the way as possible, in short: It will provide means to perform a geographical network-analysis. Beskrivelse
01/04-2019 → 30/09-2020
Jan Tind Sørensen , Tine Rousing , Mari Reiten , Pia Haun Poulsen , Finn Strudsholm , Hans-Christian Christiansen , Lars Jager Madsen , Laust Krejberg , Palle Trads , Erik Møller Andersen & Karensminde I/S v/Mikkel Juhl Nielsen
Økologiske kalve går lang tid hos moderen, kommer tidligt i grupper og får komælk i 3 måneder. Økologiske kalve har imidlertid en høj dødelighed. I projektet faciliteres en hurtig og drastisk reduktion i sygdom og død i kalvenes første 6 leveuger. Der udvikles bedste managementpraksis for sikker immunisering af kalvene, sikker gruppeopstaldning og mælkefodring med pasteuriseret mælk. Der gennemføres et forsøg i 6 økologiske besætninger. Vi undersøger virkning på diarre, luftvejsinfektioner og dødelighed under produktionsforhold og om resultaterne kan generaliseres på tværs af besætninger. Resultaterne indbygges i Standard Operation Procedure for pasning af økologiske kalve og demonstreres i 4 besætningerBeskrivelse
01/01-2016 → 31/12-2017
In my PhD, I investigate viability in practice around technology in school. I was present at a school over a period of two month where three fifth grade classes and on six grade class were using the digital learning platform Lego Robolab. The educational product offers children to build ‘things' with Lego bricks, engines and sensors, and following programme their constructions to perform certain tasks, via an infrared communication channel made between the engine and a computer program. My data shows, that sometimes expected practices emerges, bound to the procedure the children are asked to follow, but a lot of the time other things happens. Actor-Networks Theory (ANT) is used to follow the viability that seems to merge around the technology.Beskrivelse
01/07-2005 → 31/05-2009
Nuria Canibe , Helle Nygaard Lærke , Samantha Joan Noel & Ole Hojberg
Formålet med projektet er at undersøge effekten af at anvende en fodringsstrategi, der forventes at 1) stimulere foderoptagelse hos smågrise allerede under diegivning og på samme tid 2) reducere risikoen for fravænningsdiarré med fokus på E. coli infektion.Beskrivelse
01/05-2018 → 01/05-2020
Charlotte Lauridsen , Lene Juul Pedersen , Peter Kappel Theil & Dar'ya Vodolazs'ka
Formålet med dette projekt er at fremme grisenes sundhed ved fravænning ved at have fokus på tiltag i dieperioden, der har betydning for grisenes robusthed og forebyggelse af sygdomme. Det overordnede mål er at opnå viden om, hvordan tidlig udvikling påvirker robusthed og modstandskraft over for sygdomme efter fravænning, hvor grisen er særligt udfordret. Beskrivelse
01/05-2018 → 01/01-2022