DPU

Aarhus Universitets segl

Afsluttede projekter

Sortér efter : Startdato | Slutdato | Titel

  1. Undervisningsorganisering, -former og - medier på langs og tværs af de gymnasiale uddannelser

    Helle Mathiasen

    Leder af forsknings-, udviklings- og netværksprojektet, hvis formål er at bidrage til en kvalificering af den fortsatte didaktiske udvikling på de gymnasiale uddannelser, hvor nye udfordringer presser sig på for elever, lærere og ledere. Projektet er støttet af UVM/MBU.Beskrivelse

    30/11-200931/12-2013

  2. Undervisningsforstyrrende uro i grundskolen

    Helle Plauborg

    Projektet handler om at udforske, hvad der konstituerer undervisningsforstyrrende uro, og hvordan der kan dæmmes op for den. Beskrivelse

    01/09-201731/08-2020

  3. Undervisningsforløb til AU Educate

    Helle Hvass & Stine Heger

    Inspirationsmateriale til undervisere på ARTS, som vil styrke de studerendes studiekompetencer for derigennem at styrke deres tilegnelse af det faglige indhold i undervisningen. Fx materiale om akademisk læsning, mundtlig akademisk fremstilling, feedback og akademisk skrivningBeskrivelse

    01/01-201701/01-2019

  4. Undervisningsevaluering på AU

    Rasmus Blok

    Implementering af digital og obligatorisk undervisningsevalueringBeskrivelse

    03/03-201431/01-2016

  5. Undervisningsassistenter / lærerassistenter - et komparativt dansk-finsk skolelforskningsprojekt

    Frans Ørsted Andersen

    I skoleåret 2009-2010 startede en række danske kommuner forsøg med lærerasssistenter (undervisningsassistenter) med støtte fra Undervisningsministeriet. Inspirationen til forsøgene kommer bl.a. fra Finland, hvor man i en længere årrække har haft denne personalekategori i folkeskolen. Men hvad laver lærerassistenterne egentlig og hvad er effekt og virkning af deres arbejde? Hvordan oplever lærere, elever og skoleledere - samt lærerassistenterne selv - lærerassistenternes arbejde i klasserummet? Projektet søger, ved at sammenligne klasserumspraksis på udvalgte folkeskole i Danmark og Finland at besvare disse og andre tilsvarende spørgsmål.Beskrivelse

    01/01-201001/09-2012

  6. Undervisning om energi - børns roller og handlemuligheder på energiområdet

    Monica Susanne Carlsson & Birgitte Hoffmann

    Forskningsevaluering af energi relateret undervisnig i den danske folkeskole, financieret af Energistyrelsens Energiforskningsprogram (EFP), udført i samarbejde med DTUBeskrivelse

    04/04-200030/04-2003

  7. Undervisning om affald - en miljødidaktisk evaluering af to kurser for 8-10 klassetrin udbudt af Forbrugertjenesten ved Vestforbrænding

    Jeppe Læssøe & Birgitte Hoffmann

    To kurser på Vestforbrænding er undersøgt vha. dokumentanalyse, gruppeinterview med lærere samt observation. Der har været tale om en udviklingsorienteret og teoriinformeret evaluering med henblik på at understøtte Forbrugertjenestens didaktiske overvejelser og videreudvikling af kurserne.Beskrivelse

    01/02-200807/07-2008

  8. Undervisning i praksis - din viden, dit virke

    Anna Hollyoak Helleberg

    Interviewundersøgelse blandt undervisere på Ingeniørhøjskolen.
    Formål: Systematisk indsamling af erfaringer, at få indblik i konkrete praksisformer, udfordringer og refleksioner. Beskrivelse

    01/06-201501/09-2015

  9. Undervisning af flygtningebørn. En forskningsbaseret didaktik

    Kornelia Kraglund

    Ph. d.-projektBeskrivelse

    01/01-201831/12-2020

  10. Underviserens fagpersonlige udvikling

    Lene Tortzen Bager & Anna Hollyoak Helleberg

    En beskrivelse af hvordan underviseren udvikler sig fagpersonligt, når underviseren udvikler sin undervisning. Beskrivelsen laves på baggrund af analyse af 6 interviews med entreprenørskabsundervisere ved Aarhus Universitet.Beskrivelse

    21/05-201205/12-2012

  11. Understøttelse af peer feedback i gymnasiet ved hjælp af ”Tekstfeedback – et processpil”

    Gry Sandholm Jensen , Tine Wirenfeldt Jensen , Mads Lund Jensen & Trine Juul

    Projektet beskæftiger sig med peer feedback og har til formål at undersøge, om det er muligt at lave en version af Tekstfeedbackspillet, der kan anvendes direkte i undervisningen i gymnasiet og på den måde kan være med til at styrke studiekompetencen hos gymnasieelever og ruste dem til de arbejdsformer, de vil møde på universitetet. Beskrivelse

    01/08-201231/01-2013

  12. Understanding the Scandinavian Paradox - An Interdisciplinary Investigation of Nonreligion and Cultural Religion in a Danish Context

    Anne Lundahl Mauritsen

    Main Advisor: Henrik Reintoft Christensen, AU
    Co-Advisors: Marie Vejrup Nielsen, AU, Jonathan Lanman, QUBBeskrivelse

    01/09-201901/09-2022

  13. Understanding the Cultural Impacts and Issues of Lapland Mining: A Long-Term Perspective on Sustainable Mining Policies in the North

    Magdalena Ewa Naum

    This project studies the history, material aspects and heritage of mining in Lapland/Sápmi and connects it to current issues surrounding mineral extraction in the region. Grounded in the humanities and social sciences the project addresses the complex cultural impact of mining and associated developments using a long-term perspective. The research is structured around four interlinked subjects:
    1. Historical and socio-cultural contextualization of Lapland mining (study of early modern perception of Lapland/Sápmi and reasoning that fuelled mining and modernization projects in the region); 2. Analysis of mining complexes in their environmental and cultural context; 3. Study of everyday material culture at the mines and foundries; 4. Cultural heritage of mining.Beskrivelse

    01/10-201401/10-2018

  14. Understanding Social-Ecological Systems

    Gary Richard Watmough , J.-C. Svenning & Cheryl Palm

    In developing countries the majority of rural communities rely on natural resources and environmental products for food, fuel, building materials and medicines. Rapidly changing socioeconomic conditions can have important consequences for environmental resources and ecosystem services. Consequently, the pressure that natural resources experience from population growth is a significant barrier to sustainable human development. This research project will broaden the approach to sustainable development research by studying population-environment relationships using data with unrivalled spatial and temporal resolutions. The objectives of the research are to identify: (1) How satellite data can be used to estimate aspects of environmental resources and ecosystem services important for livelihoods; (2) the relationships between household poverty and remotely sensed environmental conditions? And are these relationships consistent at different time periods? and; (3) how changes in poverty relate to changes in environmental conditions and vice versa? To study these relationships household panel survey data and remotely sensed environmental data will be coupled using GIS and non-parametric Classification and Regression Trees (CART) and random forests models which can handle and represent meaningfully the complex, nonlinear relationships between poverty and environment. Beskrivelse

    01/11-201531/10-2017

  15. Understanding critical processing parameters to design novel improved Functional mILk protein concenTRATEs

    Milena Corredig

    MFF FILTRATE – Understanding critical processing parameters to design novel improved Functional mILk protein concenTRATEs, Danish Dairy Research Foundation Beskrivelse

    01/06-201901/06-2022

  16. Understanding critical processing parameters to design novel improved Functional mILk protein concenTRATEs

    Norbert Raak

    Milk concentrates, obtained by membrane filtration, are used as value added ingredients in dairy products. As we concentrate milk, casein proteins, present in milk as colloidal aggregates called casein micelles, get closer and closer to one another, and eventually start reorganize their assembled structure. This will cause changes in the reactivity (functionality) of the proteins present in the concentrate. Very little is known of the molecular structures forming during the concentration process. In this project we aim to 1) understand these changes; 2) discover which are the most critical processing conditions; 3) find ways to exploit them in some industrial applications. Beskrivelse

    01/06-201931/05-2022

  17. Undersøgelse af NPC2’s effekt på kolesterolakkumulation i makrofager og skumceller.

    Christian Würtz Heegaard

    Hjerteforeningen J. nr. 02-1-2-15B-22976Beskrivelse

    01/01-200231/12-2002

  18. Undersøgelse af indsatser for socialt udsatte børn i dagtilbud

    Bente Jensen

    En undersøgelse af udsatte børn, indsatser og effekter i danske kommuners dagtilbud - indsatsers teoretiske og værdimæssige grundlag er i fokus for analysen og anbefalinger rettes imod innovation og udvikling mht daginstitutioners videre kvalifikations- og læringsprocesser en del af opgavenBeskrivelse

    01/01-200701/12-2008

  19. Undersøgelse af EUD-læreres holdninger til muslimske elever

    Karen Bjerg Petersen & Lotte Rahbek Schou

    Undersøgelsen er en del af en større international undersøgelse om danske læreres holdninger til muslimske elever.Beskrivelse

    01/03-200701/05-2009

  20. Undersøgelse af børns brug af internettet og forældres viden om børnenes brug

    Pernille Rattleff , Birgitte Holm Sørensen , Anette Eriksen , Susanne Boe & Steen Suhr Knudsen

    Børn og unge anvender hovedsageligt IKT, herunder internettet, i fritiden. I pressen er der megen fokus på de bekymringer, der specielt relaterer sig til børnenes og de unges brug af internettet.
    I den offentlige debat kan der ses en tendens til en stigende bekymring blandt forældrene. I dette projekt undersøges det derfor, hvilke holdninger forældrene har til børns og unges brug af internettet, hvilke bekymringerne de gør sig i den forbindelse og hvilken sammenhæng, der er mellem børns og unges faktiske brug af internettet og forældrenes forestillinger om denne brug.Beskrivelse

    01/06-200601/03-2007

  21. Underground pumped hydro storage - Innobooster project

    Asger Gramkow , Lars Vabbersgaard Andersen , Kenny Kataoka Sørensen & Hans Henning Stutz

    Soil-membrane interface testing and modelling in connection to underground Pumped Hydro Storage systemBeskrivelse

    01/02-201930/06-2019

  22. Underground Pumped Hydro Storage -EUDP

    Kenny Kataoka Sørensen , Lars Vabbersgaard Andersen & Hans Henning Stutz

    According to the Danish Energy Agency’s latest projection, the Danish power grid will reach 100% renewable energy no sooner than 2028. However, we can already now see a demand for a more flexible and secure power distribution due to the fluctuating energy production and consumption. Most experts suggest energy storage systems as the most sustainable, ideally suited and lasting solution.

    The aim of this project is to develop and test critical parameters for a technology that enables storing energy in water according to the well-known principle of Pumped Hydro Storage (PHS) – but in an underground geomembrane, i.e. by installing a 10 x10 meter mock-up. The project focuses on geotechnical conditions and membrane design and will include the conduction of a range of examinations including the technological adaptation in the energy market in combination with various renewable energy sources and business cases.Beskrivelse

    01/09-202028/02-2022

  23. Uncomfortable encounters between elite and “shadow education” in India

    Jakob Williams Ørberg

    Funded by Aarhus University Research Foundation – AUFFBeskrivelse

    15/09-201630/06-2018

  24. Uncertain Archives: Adapting Cultural Theories of the Archive to Understand the Risks and Potentials of Big Data

    Kristin Eva Veel , Nanna Bonde Thylstrup , Annie Ring & Daniela Agostinho

    Big data archives offer themselves as reassuring, neutral and innovative systems for the oversight of today’s information deluge. Yet recent information scandals suggest that big data entail not only big possibilities, but also a considerable range of uncertainties. It is these uncertainties to which Uncertain Archives is addressed. It offers practical analysis of contemporary big data archives through three case studies, which are set in dialogue with the theories that reveal both the risks and the potentials of big data in their present use. In addition to the project’s published outputs setting out the different stakes of this uncertainty, the project draws on live liaison with computer technologists, sociologists, contemporary art practitioners and policy makers to forge a new and theoretically-informed approach both to the technical and to the ethico-political implications of archival uncertainty for the organisation of knowledge today.Beskrivelse

    01/02-201501/09-2018

  25. unalex

    Kasper Steensgaard

    01/01-201731/12-2017

  26. Ultrafine-projektet - Akutte helbredseffekter af indendørs partikelforurening

    Karin Rosenkilde Laursen

    Ultrafine projektet er designet til at belyse hvorvidt eksponering for stearinlys og stegeos forårsager helbredsproblemer blandt unge med astma.
    Projektet kan bidrage med unik viden om helbredsmæssige konsekvenser af dårligt indeklima, herunder hvordan luftvejene påvirkes af for høje niveauer af skadelige partikler. Projektet vil munde ud i en række anbefalinger til, hvordan man bedst tager hånd om indeklimaet, således at man begrænser de skadelige partikler og opnår et sundere indeklima.Beskrivelse

    01/01-201931/12-2021

  27. UK Trustworthy Autonomous Systems Verifiability Node

    Ana Lucia Caneca Cavalcanti & James Woodcock

    EPSRC: £603,666.08Beskrivelse

    01/11-202030/04-2024