DPU

Aarhus Universitets segl

Afsluttede projekter

Sortér efter : Startdato | Slutdato | Titel

  1. Vandings- og gødningsstrategier til jordbær

    Karen Koefoed Petersen

    Det overordnede mål er at sikre danske jordbær, der smagsmæssigt altid er i top, også uden for sæsonen. I projektet undersøges:
    1. Mulighederne for at recirkulere gødevand til jordbær dyrket i inaktive dyrkningsmedier
    2. Forbedring af jordbærs smag ved reduceret vandtilgængelighed enten i form af reduceret vanding eller øget ledetal
    3. Implementering af sensorer til bestemmelse af vandindhold i jordbær dyrket i markjord.
    Finansiering: Innovationsloven (NaturErhvervstyrelsen) og Plan Danmark.
    Samarbejdspartnere: Københavns Universitet; Azelis Group; jordbæravlerne Peter Jensen og Søren Østergaard. Beskrivelse

    01/03-200931/03-2012

  2. Value - værdsættelse af diversitet i dagtilbud

    Bente Jensen , Maria Marquard , Peter N. Allerup & André Torre

    VALUE: fokus på at værdsætte diversitet I dagtilbud
    VALUE sætter fokus på at styrke samarbejdet mellem alle medarbejdere som er involveret i at arbejde med læring og omsorg i dagtilbud med børn af forskellig social baggrund og værdsættelse af medarbejdere med forskellige baggrund og erfaringer. Der rettes speciel opmærksomhed på den rolle og position som professionelle med lav eller ingen uddannelse/ pædagogmedhjælpere. Spørgsmål der stilles i projektet er hvordan styrkes pædagogmedhjælperes rolle og identitet? Hvordan involveres pædagogmedhjælpere i professionel udvikling og planlægning?
    Med andre ord: VALUE handler om at værdsætte diversitet in dagtilbuds opgaver mht omsorg og læring: At værdsætte diversitet I samarbejdet mellem alle dagtilbuds professionelle vil hjælpe dagtilbud til bedre at adressere lærings og omsorgs behov blandt børn med forskellige baggrund – familiemæssigt og lokalmiljø.
    Hvad er projektets formål?
    Projektets specifikke formål er:
     At opnå en detaljeret forståelse for den situation som pædagog medhjælpere, der assisterer og hjælper pædagoger I samarbejdet om både at varetage omsorgs- og lærings behov blandt børn af forskellig baggrund, familiemæssig og mht. lokalmiljø.
     Udvikle, teste og implementere innovativ professionel efter-videreuddannelsesforløb for hele teamet inden for dagtilbud. Forløb som (1) styrker en samarbejdstilgang /samskabelses-tilgang i forbindelse med at adressere de lærings og omsorgsbehov som børn af forskellig baggrund og lokalmiljøer har og (2) styrke pædagogmedhjælperes rolle og position.
     Vække opmærksomhed blandt policy makers og organisationer knyttet til dagtilbudsfeltet om: (1) at gøre pædagogmedhjælperes position, der måske hidtil har være usynlig mere synlig; (2) vigtigheden af at tage et kollaborativt (kollektivt) approach til dagtilbuds udvikling i en multi-diversitets komplekt samfund; (3) arbejdsbetingelser, som er nødvendige for at styrke position and handlekraft (agency) blandt pædagogmedhjælpere og at styrke et kollaborativt (kollektivt) approach.
    Beskrivelse

    01/01-201830/05-2021

  3. Values in Education i Nordic Preschools: Basis of education for tomorrow

    Stig Broström , Ole Henrik Hansen , Anders Skriver Jensen , Anette Emilson , Eva Johansson@uis.no , Anna-Maija Puroila & Johanna Einarsdottir

    Project description

    The project is supported by NORDFORSK



    1.1 Project relevance

    What kind of future citizens do we foster in early childhood education (ECEC) in order to build cohesive pluralistic societies in Nordic countries? Increasingly, children and practitioners in preschools represent diverse cultural and social backgrounds and values preferences. Practitioners are significant persons from whom children learn values, but at the same time, practitioners report that the demands of multiple decisions and pedagogical priorities make working with conflicting values a burden (Thornberg, 2009). Practitioners often find that they lack a language for values. The teaching profession itself, along with researchers, has called for more knowledge in the field of values education (Ohnstad, 2008).



    This research project deals with values education in Nordic preschools. Values are understood as principles that guide human action and by which actions are judged to be good or desirable (Halstead & Taylor, 2000). Values education as a concept refers to educational practice through which children are assumed to learn values (Halstead & Taylor, 2000; Thornberg, 2010). The aim of the project is to deepen understanding of the institutionalized fostering of values in Nordic preschools at the theoretical, methodological, and empirical levels. The project applies and further develops Habermas’ (1995) theoretical ideas about communicative actions, life-world, and system, which have rarely been utilized in research on a preschool context. Habermas’ theory allows for the exploration of values education in preschools from multiple points of view: 1) communication through which values are conveyed; 2) participants’ inside perspectives of values (life-world); and 3) broader societal contexts framing the communication, values, and values education (system). The project develops innovative research methodology in which the participative action research methodology of nation-level sub-projects is connected with the cross-cultural orientation of the joint Nordic research.



    Within the frame of the NordForsk thematic program of “Education for Tomorrow” the project is highly relevant. Firstly, the project is a joint enterprise of researchers from Denmark, Finland, Iceland, Norway, and Sweden. On a global scale, the common ideological basis of the Nordic countries has been emphasized (Wagner & Einarsdottir, 2006). The Nordic countries share the ideas of the Nordic welfare model, which has shaped the policies, practices, and ideologies of their educational systems. The Nordic societies are acknowledged as the world’s most equal, both from economic and gender perspectives (UN, 2004; Wagner & Einarsdottir, 2006). Nonetheless, we know little about how these values are articulated in the educational policies of ECEC, or how values education is realized in encounters between young children and practitioners in Nordic preschools. This kind of knowledge would promote the further development of educational systems, curricula, and teacher education in the Nordic countries.



    Secondly, values education is a significant but under-represented area in the field of ECEC. Preschools are important societal sites for the communication of values. Every day, a variety of values are more or less consciously communicated in pedagogical practices (Emilson & Johansson, 2009; Johansson, 2011). Although a value perspective is embedded in the core curricula and legislation regarding ECEC in all of the Nordic countries, values education remains one of the most neglected areas. While there is a strong focus on the subject areas and academic learning, there is a tendency to overlook values (Bae, 2009; Biesta, 2009; Østrem, 2011).



    Thirdly, there is worldwide recognition that investments in early years have strong connections to the future of societies (OECD, 2012). Research evidence from many disciplines indicates that the first years in children’s lives are the most critical for providing the foundations for children’s learning and development (Evans, 2001; Katz & Redmond, 2009). These insights have been supplemented by economic studies highlighting the positive returns of early childhood programs. For instance, Temple and Reynolds (2007) found that the positive economic outcomes of high-quality preschool programs exceed most other educational interventions, especially those that begin during school years. It is also argued that investments to early childhood education are among the best ways to decrease social inequality caused by children’s diverse backgrounds and growth environments (Kartal, 2007). All of these benefits are, however, dependent on the pedagogical content, social relationships, and the overall quality of early childhood education programs.



    The proposed project promotes the objectives of the thematic program of "Education for Tomorrow" by:

    1) Enhancing understanding of values education in the context of Nordic preschools;

    2) Promoting Nordic co-operation in early childhood education research;

    3) Addressing values education from the perspectives of equity, gender issues, and Nordic welfare states, which are core themes of the program;

    4) Implementing high-quality, forward-looking research on values education in Nordic preschools;

    5) Employing innovative research methods and multilevel analyses;

    6) Working collaboratively within multidisciplinary national and international research networks;

    7) Providing high-quality researcher training and promoting researcher careers; and

    8) Disseminating the results of the project beyond the research context.



    1.2 Previous research pertaining to the topic



    The project has its origins in the research conducted by Johansson (2002; 2007a; 2007 b; 2009; 2011) and Emilson (2007; 2008) regarding moral values in Norwegian and Swedish preschools. Emilson and Johansson’s (2009) study established three value fields: caring, discipline, and democracy. Values of care are reflected by concern for the wellbeing of others; disciplinary values refer to adapting oneself to rules and order; and democratic values are directed toward one’s possibilities of participating in, and influencing, a community. These value fields are interrelated and at times overlap; they can also be in conflict. By relating to both individual and collective aspects, these value fields refer to important dimensions in fostering future citizens in pluralistic societies.



    In early childhood education research, a growing body of research literature highlights the importance of exploring values education. Several researchers have pointed to the fact that practitioners in early education mainly consist of women who base their work on values for care (Broström & Hansen, 2010; Dahlberg & Moss, 2005). It is expected that preschool teachers create a caring, affirming, and nurturing ethos (Gannerud & Rönnerman, 2006). Researchers have also shown how practitioners strive to encourage children to care for others, show others compassion, and give comfort (Johansson, 2002; Emilson, 2008; Thronton & Goldstein, 2006). Maintaining discipline has been identified as another value field characterizing early childhood education contexts (Broström, 2004; Emilson, 2008; Nordin-Hultman, 2004; Puroila, 2002). For instance, Ekström (2006, p.116) found that preschools foster “normalized, modulated and obedient citizens who are responsible and independent with the ability to join in the system of rules and practices”. Recently, the values of democracy have been studied based on the perspective on children's rights, and with a focus on children’s participation and influence, through which children can create greater capacity for self-determination and solidarity (Bae, 2009; Broström, 2006; Emilson, 2007; 2008; Einarsdottir, 2005, 2010, 2011; Puroila, Estola & Syrjälä, 2012b). This research implies that children’s opportunities for participation and influence are limited and conditional upon a variety of issues, such as teachers’ attitudes, communication between children and practitioners, institutional practices, and cultural routines of preschools.



    Previous research also raises questions about gendered expectations in relation to the caring, discipline, and democratic values (Emilson & Johansson, 2009). The communication of care may take different expressions attributed to gender-coded expectations (Johansson, 2007a). While expectations tied to “girlishness” seem to allow for caring through physical contact, expectations of “boyishness” appear to encourage caring through verbal support. There is also research evidence demonstrating that the communication of disciplinary and democratic values is gendered (Einarsdottir, 2005; 2008; Johansson, 2007a; Palludan, 2007). Boys and girls seem to have different opportunities to interact, express themselves, question, and relate to rules (Hellman, 2010; Månsson, 2000). However, the role that gender plays in relation to values is not obvious, as children are capable of both upholding and transgressing the patterns of gender (Johansson, 2007a; Hellman, 2010; Markström & Simonsson, 2011).



    The research review provides a picture of preschool as an important site for values education and raises several challenges for this research. Firstly, the previous studies have mainly been carried out at a national level. In spite of the fact that the Nordic countries are often described in terms of shared values, we know little about the commonalities and variations within values education in Nordic preschools. Secondly, values education emerges as a multi-level phenomenon connected with individuals, the communications and relationships between individuals, and the institutional and cultural contexts and practices of preschools. There is a need to advance theoretical and empirical knowledge about the interconnections between individual perspectives, communication of values, and societal contexts in the field of values education. Thirdly, the relationship between values education and gender has not yet been systematically investigated. The research literature suggests that gender stereotypes influence communication in preschool contexts. The picture is, however, complex and transgressions of gendered expectations have also been identified. Therefore, there is a need to explore how maintenance and transgressions of gender patterns emerge in values education. Moreover, the research review addresses the democratic deficits of contemporary ECEC. There is a need to challenge and support practitioners’ work with values in preschool contexts. In this research project, we attempt to confront these challenges.



    2 Objectives



    The research project aims to deepen understanding of the institutionalized fostering of values in Nordic preschools at the theoretical, methodological, and empirical levels. The objectives and research questions are as follows:

    1) To deepen theoretical understanding of values and values education by further developing Habermas' ides about life-world, system, and communicative action.

    2) To develop innovative research methodologies in which a participative action research method is connected with cross-cultural orientation;

    3) To advance empirical knowledge of values and values education in Nordic preschools.

    - How do the national educational policies frame values education in preschools?

    - What is values education like in preschools?

    - What kinds of values are communicated?

    - What kinds of gender patterns emerge in values education?

    - Which commonalities and variations in values and values education can be found among the Nordic countries?

    3 Methodology, research material, and analysis



    The project develops research methodology in which the participative action research methodology of the national sub-projects is connected with the cross-cultural orientation of the joint Nordic research. The research design enables the researchers to work at different levels ranging from the Nordic level to national policy documentation, preschool communities, and individual practitioners.



    The national sub-projects last two years and are methodologically based on a participatory action research model, which aims to both create knowledge about values education, and contribute to change (Greenwood & Levin, 2007). Change in the context of this project refers to the practitioners’ growing recognition of values, and their developmental work towards values education in preschools. Within the action research process, the researchers and practitioners are involved in a close collaboration. The goal is to align theory and practice together in a dialogical process (Nielsen & Svensson, 2006). The researchers' role is to initiate, challenge, and encourage the practitioners to reflect upon values and values education. The practitioners’ role is to identify issues that need to be developed and work towards the developmental process in preschools.



    Depending on the national resources of the Nordic countries, between two and seven preschools per country are invited to participate in the project. The small number of research sites enables the researchers to carry out an intensive action research process, and to acquire a rich pool of qualitative research material. The selection of the preschools is based on both practical and motivational reasons: the preschools must be located close to the universities and the practitioners commit to a two-year long developmental process.



    In order to support and challenge participating practitioners' work with values, the national research teams will organize reflection seminars (6-8 for each preschool) and inspirational days. Reflection seminars are half-day events involving one researcher and practitioners from one preschool. Innovative and creative methods are used, such as construction of learning stories (Broström & Frøkjær, 2006, 2012; Carr, 2001), metaphors (Pramling, 2006), improvisations (Steinsholt & Sommerro, 2006), and narratives (Puroila, Estola & Syrjälä, 2012a). The inspirational days are whole-day seminars that involve practitioners from all of the participating preschools and focus on different themes of relevance for the project (e.g., values in general, values in play, values communicated between children, values and gender). The aim is to inspire reflection, contribute to new knowledge, and share experiences from the work with values.



    Research material will be gathered through multiple methods: policy documents, individual interviews, group interviews, (video) observations, and written diaries from the participants and the researchers. Policy documents consist of the core curricula, legislation, and guidelines that frame values and values education in preschools (system level). Group interviews, individual interviews, and diaries focus on the practitioners' inside perspectives of values (life-world level). In order to explore the communication of values to children, research material is also collected through (video) observations in each preschool (communication level).



    A variety of qualitative analysis methods will be flexibly employed and developed, such as document analysis, content analysis, dialogical analysis, and narrative analysis (Hammersley, 2007; Ozga, 2000; Riessman, 2008) in order to explore values education at the system level, communication level, and life-world level. Six perspectives characterize the analyses: 1) educational policies; 2) practitioners' perceptions of values and values education; 3) communication of values in educational practices of preschools; 4) gender; 5) processes and critical incidents for change in preschools; and 6) Nordic commonalities and variations.



    The Nordic co-operation continues throughout the whole duration of the project. The aim of the joint research is to advance knowledge about commonalities and variations in values education among the Nordic preschools. The orientation of the project draws upon sharing and co-constructing knowledge within the Nordic framework, rather than drawing direct comparisons between the countries. A variety of innovative tools will be used in order to gain cross-cultural insights, such as using practitioners' quotations from the five countries; employing an 'insider-outsider' perspective; and writing up observations of countries other than the researcher's own (see Osborn, 2004). Through collaboration of Nordic researchers, and the use of multiple methods of data collection and analysis, we aim to minimize the risks of ethnocentricity involved in cross-cultural research.



    4 Implementation



    4.1 Nordic co-operation and the national sub-projects



    The co-operation at the Nordic level is implemented through Nordic workshops (twice per year), Skype meetings, researcher mobility, and joint writing (see schedule and dissemination plan).



    In Denmark, the project will be carried out in a co-operation between the University of Aarhus and the network of six preschools named the Laboratory for experimental preschool education. Most of the preschools are located in the neighborhood of Copenhagen. Approximately 18 practitioners, three leaders, and 120 children will be involved in the research process.



    In Finland, the project will be implemented in a co-operation between the University of Oulu and two preschools located in the neighborhood of Oulu. Approximately 30 adults, two leaders, and 60 children will be involved in the project.



    In Iceland, the project will be carried out at the Center for Research on Early Childhood Education at the University of Iceland and undertaken in two preschools in the City of Reykjavik. Approximately 18 practitioners, three leaders, and 120 children will be involved in the research process.



    In Norway, the study rests on collaboration between the University of Stavanger and two municipalities: Gjesdal and Sandnes. The project involves seven preschools, approximately 180 practitioners, and 250 children.



    In Sweden, the project will be conducted in a co-operation between Linnæus University and seven preschools. The preschools are located in south east of Sweden. The project involves 20 practitioners, seven leaders, and 100 children.



    4.2 Schedule



    2013

    - Nordic workshops: Stavanger (spring) and Copenhagen (autumn)

    - Researcher mobility: four visits (each lasting two weeks)

    - Conference: Joint paper presented at European Early Childhood Education Research Association (EECERA) conference

    - Joint writing: First joint article submitted

    - National sub-projects: Beginning of field work and data collection, preliminary analyses



    2014

    - Nordic workshops: Oulu (spring) and Sweden (autumn)

    - Researcher mobility: Four visits (each lasting two weeks)

    - Conference: Joint paper presented at American Educational Research Association (AERA) conference

    - Joint writing: Second, third, and fourth joint articles submitted

    - National sub-projects: Field work and data collection ends, preliminary analyses



    2015

    - Nordic workshops: Reykjavik (spring) and Stavanger (autumn)

    - Researcher mobility: Four visits (each lasting two weeks)

    - Conference: Joint paper presented at Nordic Educational Research Association (NERA) conference

    - Joint writing: Fifth and sixth joint articles submitted, manuscript of a Nordic book on values education written

    - National sub-projects: Analyses finalized, national reports written


    Beskrivelse

    01/01-201301/06-2017

  4. Validering af spørgeskema til evaluering af EDU-IT-kurser

    Rasmus Hansen

    Et valideringsprojekt, der søgte at evaluere og optimere spørgeskemaer til brug ved evaluering, gennem LMS, af kurser der gør brug af EDU-ITBeskrivelse

    01/03-202031/05-2020

  5. ValidAid

    Stefan Rahr Wagner

    01/01-201431/12-2016

  6. Værktøj til planlægning af græsukrudtsbekæmpelse 2

    Mette Sønderskov

    Projektets formål er at kunne tilbyde landmænd og rådgivere et beslutningsstøttesystem til planlægning af robuste strategier overfor græsukrudt i sædskiftet. De senere års stigning i herbicidresistens betyder, at en række herbicider ikke længere er effektive, og samtidig er der et faldende antal herbicider på markedet. Der er derfor akut brug for at optimere brugen af de tilbageværende ukrudtsmidler og indarbejde ikke-kemiske bekæmpelsesmetoder i dyrkningen. Dette fokus på ændret dyrkningspraksis øger behovet for at have beslutningsstøttesystemer til rådighed, der kan give indsigt i fordele og ulemper, herunder de økonomiske konsekvenser, ved forskellige langsigtede strategier.
    I projektet tilpasses et eksisterende australsk beslutningsstøtteværktøj for rajgræsbekæmpelse, Ryegrass Integrated Management (RIM), til danske forhold. RIM illustrerer de dyrkningsmæssige og økonomiske konsekvenser af forskellige græsukrudtsbekæmpelsesstrategier over en længere årrække (10 år). I projektet arbejdes med strategier overfor to græsarter, rajgræs og agerrævehale, i samarbejde med de australske udviklere og landbrugsrådgivningen i Danmark. Begge græsarter udvikler i stigende grad herbicidresistens under danske forhold og er yderst tabsgivende i korn. Projektet har desuden fokus på introduktion og formidling af RIM til rådgivere og landmænd i samarbejde med SEGES. Resultaterne stilles gratis til rådighed for alle parter og vil være tilgængelige på internettet (AU og SEGES hjemmesider) i mindst 5 år.Beskrivelse

    01/01-201831/12-2018

  7. Værktøj til planlægning af græsukrudtsbekæmpelse

    Mette Sønderskov

    Projektets formål er at kunne tilbyde landmænd og rådgivere et beslutningsstøttesystem til planlægning af robuste strategier overfor græsukrudt i sædskiftet. De senere års stigning i herbicidresistens betyder, at en række herbicider ikke længere er effektive, og samtidig er der et faldende antal herbicider på markedet. Der er derfor akut brug for at optimere brugen af de tilbageværende ukrudtsmidler og indarbejde ikke-kemiske bekæmpelsesmetoder i dyrkningen. Dette fokus på ændret dyrkningspraksis øger behovet for at have beslutningsstøttesystemer til rådighed, der kan give indsigt i fordele og ulemper, herunder de økonomiske konsekvenser, ved forskellige langsigtede strategier.
    I projektet tilpasses et eksisterende australsk beslutningsstøtteværktøj for rajgræsbekæmpelse, Ryegrass Integrated Management (RIM), til danske forhold. RIM illustrerer de dyrkningsmæssige og økonomiske konsekvenser af forskellige græsukrudtsbekæmpelsesstrategier over en længere årrække (10 år). I projektet arbejdes med strategier overfor to græsarter, rajgræs og agerrævehale, i samarbejde med de australske udviklere og landbrugsrådgivningen i Danmark. Begge græsarter udvikler i stigende grad herbicidresistens under danske forhold og er yderst tabsgivende i korn. Projektet har desuden fokus på introduktion og formidling af RIM til rådgivere og landmænd i samarbejde med SEGES. Resultaterne stilles gratis til rådighed for alle parter og vil være tilgængelige på internettet (AU og SEGES hjemmesider) i mindst 5 år.Beskrivelse

    01/01-201731/12-2017

  8. Værktøj til måling af interesse og motivation i naturfag

    Niels Bonderup Dohn , Morten Rask Petersen , Nanna Villumsen & Tine Bunk Schrøder

    CESE forskningsprojekt i regi af NAFA-programmet, støttet af Novo Nordisk Fonden og VILLUM FONDENBeskrivelse

    01/01-202331/12-2023

  9. Værktøj til beregning af mælke- og kødproduktionens klimaaftryk (MAF)

    Peter Lund , Anne Louise Frydendahl Hellwing , Troels Kristensen & Lisbeth Mogensen

    Formålet med dette projekt er at udvikle et værktøj, som landmænd og konsulenter kan bruge til at sikre, at den planlagte fodring både er rentabel og giver minimal klimapåvirkning. I projektet udvikles et værktøj, der skal samle de seneste års forskningsresultater inden for klimaområdet og løfte dem op på bedriftsniveau ved at alle bidrag i kæden fra foderproduktion, omsætning i dyret og husdyrgødningen inddrages. Værktøjet udvikles i overensstemmelse med kravene i NorFor, således at det senere kan implementeres heri. Værktøjet vil give et overblik over, hvad forskellige klimatiltag på den enkelte bedrift betyder, og derved blive et væsentligt bidrag til at opnå reduktionsmålene for klimaaftrykket fra kvægproduktionen. Det nye ved dette værktøj er, at det kan beregne bedriftens samlede klimaaftryk for en planlagt produktion, samt bestemme effekten af tiltag til reduceret klimaaftryk, hvilket ikke er muligt med nuværende klimaværktøjer. Projektets samlede resultat for dansk kvægproduktion er muligheden for en betydelig reduktion i klimaaftrykket, samtidig med, at produktionen er rentabel.
    MælkeafgiftsfondenBeskrivelse

    01/01-201631/12-2017

  10. Værktøj til beregning af mælke- og kødproduktionens klimaaftryk (KAF)

    Peter Lund , Anne Louise Frydendahl Hellwing , Troels Kristensen & Lisbeth Mogensen

    Formålet med dette projekt er at udvikle et værktøj, som landmænd og konsulenter kan bruge til at sikre, at den planlagte fodring både er rentabel og giver minimal klimapåvirkning. I projektet udvikles et værktøj, der skal samle de seneste års forskningsresultater inden for klimaområdet og løfte dem op på bedriftsniveau ved at alle bidrag i kæden fra foderproduktion, omsætning i dyret og husdyrgødningen inddrages. Værktøjet udvikles i overensstemmelse med kravene i NorFor, således at det senere kan implementeres heri. Værktøjet vil give et overblik over, hvad forskellige klimatiltag på den enkelte bedrift betyder, og derved blive et væsentligt bidrag til at opnå reduktionsmålene for klimaaftrykket fra kvægproduktionen. Det nye ved dette værktøj er, at det kan beregne bedriftens samlede klimaaftryk for en planlagt produktion, samt bestemme effekten af tiltag til reduceret klimaaftryk, hvilket ikke er muligt med nuværende klimaværktøjer.
    Projektets samlede resultat for dansk kvægproduktion forventes at være, at det giver landmanden mulighed for at bestemme og inddrage klimahensyn i produktionen, uden at det kommer til at påvirke økonomien negativt. Alt i alt forventes det, at inddragelse af klimahensyn i foderplanlægningen vil kunne reducere udledningen fra primærproduktionen med 10-15% i forhold til det nuværende niveau.
    KvægafgiftsfondenBeskrivelse

    01/01-201631/12-2017

  11. Værktøjer til organisatorisk læring og vidensdeling - Udvikling af undervisningsindhold og -form på "Masteruddannelse i IKT og Læring"

    Carsten Jessen , Lars Birch Andreasen & Leif Glud Holm

    Afprøvning og vurdering af IT-baserede kommunikations- og samarbejdsredskaber af relevans for fagområdet organisatorisk læring og vidensdeling, som alternativer til traditionelle computerkonferencesystemer.Beskrivelse

    01/09-200230/01-2005

  12. Værditilvækst med effektiv ressourceudnyttelse hos økologiske grise

    Peter Kappel Theil , Jan Værum Nørgaard , Martin Tang Sørensen , Mette Skou Hedemann , Maria Eskildsen , John Erik Hermansen & Anne Grete Kongsted

    Danmark er et af de lande, hvor økologisk produktion er mest udviklet, men der
    mangler økologisk svinekød både til danske forbrugere og til eksport, selvom
    afregningsprisen til landmanden er væsentlig højere end for konventionel svinekød.
    Én vigtig årsag er, at det er svært at optimere svinenes fodring, fordi økologiske
    svin æder grovfoder og har andre næringsstofbehov end konventionelt opdrættede
    svin. I dag overforsynes økologiske svin med visse næringsstoffer, herunder især
    protein, hvilket påvirker produktionsøkonomien, miljøet og branchens omdømme
    negativt. Denne overforsyning skyldes, at de økologiske svins ernæring er baseret
    på behov fastlagt på indendørs svin, der langtfra har samme fysiske aktivitet eller
    klimaforhold som udegående svin. I projektet undersøges de økologiske svins
    behov og på grundlag heraf udvikles foderblandinger og fodringsstrategier, der vil
    betyde en markant foderbesparelse og lavere miljøpåvirkning.
    Projektet gennemføres i samarbejde mellem Aarhus Universitet, Vestjyllands Andel,
    Friland og Udviklingscenter for Husdyr på Friland. Det er forventningen, at
    projektets anvisning af mere effektiv foderudnyttelse og mindre miljøpåvirkning vil
    føre til en udvidelse af den økologiske svineproduktion og dermed understøtte
    potentialet for økologisk eksport.Beskrivelse

    01/04-201630/06-2020

  13. Værdiskabende Udvikling af Organisatorisk Samspil

    Margit Malmmose & Anne Bøllingtoft

    Den kvalitative del af VOUS projektet som undersøger effekterne af tre forskellige
    udviklingsforløb for både ledere og medarbejdere på hospitaler. Beskrivelse

    01/02-202031/12-2023

  14. Værdiskabelse med græsprotein

    Lene Stødkilde-Jørgensen & Søren Krogh Jensen

    Projektet vil fremme kommercialiseringen af græsprotein gennem optimering af nøgleelementer i produktionen samt produktion af højværdiprodukter til styrkelse af produktionsøkonomien.
    De bedste sorter af græs og kløver til produktion af græsprotein vil blive identificeret gennem en omfattende screening og bestemmelse af
    proteinudbytte og værdi af fiberrest til biogasproduktion. Der vil blive udviklet høstmaskiner, der på optimal vis høster græsset,så proteinindholdet bevares og kvaliteten holdes i top.
    Tilsvarende afdækkes hvilken neddelingsteknik, der sikrer en effektiv udvindingsproces på bioraffinaderiet.
    Der bliver ekstraheret tanniner fra græsmaterialet, for at afdække om der kan produceres et højværdiprodukt i form af tanninholdigt fodertilskud, der kan mindske husdyrenes infektioner med indvoldsorm.
    Det vil have stor værdi især for dyr på friland.
    Projektet vil også dokumentere Product Environmental Footprint (PEF) for foder med græsprotein, hvilket forventes at kunne medføre en merpris for græsproteinfoderet.
    Projektet er finansieret af GUDP.Beskrivelse

    01/01-202031/12-2023

  15. Værdigrundlag og pædagogiske principper for uddannelserne på Health

    Kristian Raun Thomsen

    Med ”Værdigrundlag og Pædagogiske Principper for Uddannelserne på Health” ønsker Health Uddannelsesforum at definere en fælles retning for udviklingen af undervisningen på Health. Det er vores mål at sætte ord på de fælles værdier og principper, som både er og fortsat skal være vores pejlemærker, når vi udvikler undervisningsformater, fagligt indhold, de fysiske læringsrum, undervisernes kompetencer - og når vi drøfter og implementerer uddannelsesstrategiske indsatser på Health.

    Arbejdsgruppen: Hanne Johansen (Health) Dorte Lindelof (IOOS), Rikke Nielsen (IBM), Thomas Maribo (IFS), Torben Bæk Hansen (IKM), Jens Laurs Kærsgaard (CED) Studenterrep. fra Health Studenterforum Sofie Hillgaard Pedersen og Mohsen Redda (Medicin), Kristian Raun Thomsen studieleder og tovholder) Ekstern konsulent: Lektor Katharina Mårtensson, Lund UniversitetBeskrivelse

    15/01-202224/08-2022

  16. Værdigrundlag og pædagogiske principper for uddannelserne på Health

    Jens Laurs Kærsgaard

    Med ”Værdigrundlag og Pædagogiske Principper for Uddannelserne på Health” ønsker Health Uddannelsesforum at definere en fælles retning for udviklingen af undervisningen på Health. Det er vores mål at sætte ord på de fælles værdier og principper, som både er og fortsat skal være vores pejlemærker, når vi udvikler undervisningsformater, fagligt indhold, de fysiske læringsrum, undervisernes kompetencer - og når vi drøfter og implementerer uddannelsesstrategiske indsatser på Health.

    Arbejdsgruppen: Hanne Johansen (Health) Dorte Lindelof (IOOS), Rikke Nielsen (IBM), Thomas Maribo (IFS), Torben Bæk Hansen (IKM), Jens Laurs Brøndum Kærsgaard (CED) Studenterrep. fra Health Studenterforum Sofie Hillgaard Pedersen og Mohsen Redda (Medicin), Kristian Raun Thomsen studieleder og tovholder) Ekstern konsulent: Lektor Katharina Mårtensson, Lund UniversitetBeskrivelse

    15/01-202224/08-2022

  17. Værdier og Normer for grøn omstilling i det blå Danmark

    Jakob Krause-Jensen , Perle Møhl , Bettina Skårup & Nanna Thit

    Den grønne omstilling står højt på dagsordenen i samfundet og blandt beslutningstagere i Det Blå Danmark. Alle synes enige om, at en grønne omstilling er tvingende nødvendig, men det er ikke entydigt, hvad ’den grønne omstilling’ betyder og hvilken slags handlinger, den kræver. Projektet afdækker forskellige værdier og normer i det blå Danmark i forhold til den grønne omstilling. Projektet udspringer af to tidligere forskningsprojekter – ”Robotten/Teknologien som ’kollega’” og ”Åben Innovation, videndeling og sparring”, der har peget på, hvordan en række kulturelle, sociale, organisatoriske og menneskelige forhold påvirker omstillingsprocesser i branchen.Beskrivelse

    01/04-202131/03-2022

  18. Vækststyring i pærer

    Marianne G. Bertelsen

    03/02-200431/12-2009

  19. Vækstrate og sæsonvariationer i kropstilstand for marsvin (Phocoena phocoena)

    Emilie Nicoline Stepien

    In cetaceans, growth curves and season-dependent morphometric measurements are usually obtained from stranded or bycaught individuals and little longitudinal data is available. This may bias data on age- and sex-related growth as well as the health status of the animals. This study investigates long-term growth rate and seasonal variations in body size of individual harbour porpoises (Phocoena phocoena) under human care. This unique, long-term longitudinal data includes regular measurements of girth, blubber thickness, length, and weight for up to 14 years of five harbour porpoises kept in a semi-open facility. In addition, growth rate of five captive-born calves were calculated from birth. Our results show that growth rate is extremely rapid during the first year of life, slows down until age 3-5 years, and reaches a plateau after 6 years of age. Although growth seems to slow down or even stop in individuals older than 6 years, large seasonal variations in body weight, body girth and blubber thickness are evident. Our study demonstrates that it is possible to obtain individual age and body condition using a few measurements of length and girth. This allows for the possibility of non-invasive estimates of age and body condition in the field e.g. using photogrammetry. Beskrivelse

    01/09-201719/06-2018

  20. Vækstledelse for fremtiden

    Mette Neville

    Projektet undersøger, om og hvordan forskellige initiativer i virksomhederne bidrager til værdiskabelse i virksomhederne. 25 SMV'er deltager i et vækstforløb, som består af læring, individuel sparring og netværk.
    Erhverv og Udvikling, Randers Kommune, Erhverv Randers, Center for Små og Mellemstore Virksomheder og Sparringspartnerne står bag forløbet, som har til formål i samarbejde med ejerlederne at styrke konkurrencekraft, vækst og indtjening de virksomheder, der deltager. Projektet er finansieret af Randers Kommune (hovedfinansier), Nykredit, Region Midtjylland og innovationsnetværket Brandbase.
    25 sparringspartnerne yder sparring gratis i en periode på 1,5 år.Beskrivelse

    01/10-201730/06-2020

  21. Vækst i Agroindustrien - powered by data

    Stefan Rahr Wagner

    ”Vækst i Agroindustrien – powered by data” er et projekt støttet af Industriens Fond med 6.3 mio.kr. og løber fra 2020 – 2023.

    Projektet, der er et samarbejde mellem Aarhus Universitet, Dansk Agroindustri, SEGES og Teknologisk Institut har til formål at styrke agroindustriens konkurrenceevne og position samt stimulere vækst på baggrund af data.

    Hver partner byder ind med højt specialiseret viden indenfor landbrugsfaglig viden, digitale forretningsmodeller, anvendelse af data og kendskab til agroindustrien. Netop denne kombination giver de deltagende virksomheder mulighed for at få kvalificeret sparring og rådgivning omkring deres data, anvendelse og forretningsmodel.

    Baggrund for projektet

    I 2028 var Danmarks fødevareklynges bidrag til indkomstdannelsen på 118 mia.kr., svarende til 5,5% af BNP, og en eksport på 92 mia. kr. Beskæftigelsen i erhvervet er på godt 180.000 personer. Disse nøgletal stadfæster landbruget som et af landets fortsat mest betydelige erhverv.

    Men øget konkurrence og stigende krav til præcision og dokumentation gør det nødvendigt at udvikle og forny agroindustriens produkter, services og forretningsmodeller ved at udnytte de muligheder, som teknologien skaber for at opsamle, udveksle, behandle og værdisætte data.

    Den grundlæggende teknologi er i høj grad allerede til rådighed eller kan videreudvikles efter behov, men virksomhederne i agroindustrien har behov for konkret viden, etablering af samarbejder og økosystemer samt hjælp til at udvikle services og forretningsmodeller for at kunne udnytte potentialerne i digitalisering.

    Projekt ”Vækst i Agroindustrien – powered by data” skriver sig således ind i tidens ånd, hvor data og anvendelsen af data kan være afgørende for, om en virksomhed vækster eller stagnerer.

    Læs mere på: https://www.agroindustri.dk/om/Beskrivelse

    01/04-202130/04-2023

  22. Væksthus Industri 4.0

    Jesper Mazanti Aaslyng , Jakob Skovgaard-Petersen , Katrine Heinsvig Kjær , Carl-Otto Ottosen , Niels Holst , Bo Nørregaard Jørgensen , Christian Veje , Zheng Ma , Jan Sørensen , Krzysztof Arendt & Anders Clausen

    Dette projekt har til formål at sikre en position for den danske væksthusindustri som verdens førende inden for energieffektiv og miljømæssig bæredygtig produktion. Projektet vil nå målet ved at gøre de danske væksthusproducenter til verdens førende digitale front-runners ved at adoptere og kombinere Industri 4.0 teknologierne som IoT-sensorer, kunstig intelligens, Big Data, cloud computing og digitale tvillinger som integrerede dele af deres produktionssystemer. Projektet bidrager således til at transformere de dansk væksthusgartnerier fra at være anvendere af best-practice til at blive early-adopters af next-practice. Ligesom andre energi-og arbejdskrævende industrier, der konkurrerer med lavtlønsområder, skal den danske væksthusindustri løbende forbedre energieffektiviteten og produktionen uden at gå på kompromis med produktkvalitet eller bæredygtighed. Dette konkurrencepres kræver en omfattende vertikal integration og optimering af væksthusproduktionsprocesserne. Anvendelse af digital tvilling konceptet optimerer af produktion plan, energiforbrug, arbejdsløn ved at inddrage væsentlige faktorer som produktionsdeadlines, kvalitetsklassificering, kunstlys, energipriser (gas og elektricitet), og vejrudsigter. Resultatet af projektet er en væksthus Industri 4.0 digital tvilling software platform der vil blive installeret og demonstreret hos de deltagende væksthusgartnerier. Væksthus Industri 4.0 digital tvilling software platformen vil blive stillet til rådighed, nationalt og internationalt, til andre væksthusgartnerier på kommercielle vilkårBeskrivelse

    15/11-201901/04-2023

  23. Vådfoder og tilsætning af benzosyre

    Nuria Canibe

    Samarbejde med SegesBeskrivelse

    01/09-201701/05-2018

  24. Vaccination: pro, con and in-between. A cross-linguistic and cross-cultural qualitative interview study on discourse patterns

    Alexandra Regina Kratschmer , Marie Louise Tørring , Ana Paulla Braga Mattos , Byurakn Ishkhanyan & Rebekah Brita Baglini

    Recently there has been an outbreak of preventable infectious diseases, such as measles and pertussis, in parts of Brazil, the United States, and Europe. The outbreak has been associated with vaccine hesitancy, which is generally regarded as amplified through citizen-to-citizen communication on social media platforms and often associated with conspiracy thinking. Sub-projects of a larger project on this phenomenon have already studied aspects of the use of causal language in anti-vaccination online language (e.g. the use of counterfactual language: … would not have happened), as well as an experimental study testing the influence of both sender (doctor vs. mother-of-three) and language style (scientific/nuanced vs. “conspirational”/simplifying) on test subjects in an intervention study, which found that the intervention lowered the level of perceived dangers of vaccines, but did not affect conspiracy beliefs or vaccination intentions. Qualitative studies of social media posts for Italian and Brazilian Portuguese data are under preparation. The planned study adds another angle to the investigation: it will allow us to collect more extensive data stemming from an individual informant regarding vaccination-related narratives, causal and counterfactual reasoning, epistemic authority negotiation as well as membership categorization. In the dialogue, real-time adaptation of argumentative as well as negotiation strategies might be observed. This could also render differences between the spoken dialogue and online language evident and thereby indirectly highlight the particularities of the online vaccination discourse. Furthermore, questions about a hypothetical COVID-19 vaccine will be asked. Therefore, we also expect more data on counterfactual expressions. Being built upon a subject pool from Denmark, Italy, Armenia and Brazil, the study will furthermore shed light on cross-linguistic and cross-cultural differences of this discourse.Beskrivelse

    18/06-202031/12-2022

  25. UV-Lys

    Marianne G. Bertelsen

    Projektet har til formål at undersøge om UV-c lys kan anvendes som alternativ bekæmpelsesmetode over for svampesygdomme. Modelplante i forsøget er jordbær, hvor bekæmpelsen rettes imod jordbærmeldug som er et problem i tunnelproduktion. Der undersøges to forskellige lys mængder og to forskellige behandlingshyppigheder.
    Samtidig undersøges om UV-c lys har en effekt på nedbrydningen af pesticidrester. Denne del af forsøget udføres både i og udenfor tunneler for at undersøge effekten i kombination med den UC-c hæmmende plastik, som dækker tunnelen.
    Som sidste led i projektet undersøges det, om UV-c lys kan hæmme udviklingen af gråskimmel i nyhøstede jordbær.
    Finansiering: NaturErhvervstyrelsen; Plan Danmark; Aarhus Universitet.Beskrivelse

    01/03-200931/08-2013

  26. Uvished i praksis: At følge tegn på lungekræft

    Michal Frumer

    Introduktion
    Hvordan opleves og håndteres uvished blandt patienter og sundhedsprofessionelle i udredningen af lungekræft? Dette er det centrale spørgsmål for mit specialeprojekt som forskningsårs-studerende.
    Som følge af prioriteringen af at opdage kræft tidligt bliver flere og flere tilbudt CT-skanning ved mistanke om lungekræft. Sammenholdt med udviklingen af bedre og bedre skannings-billeder opstår nye former for potentiel sygdom. Dette komplicerer udredningen og sorteringen af syge patienter fra potentielt syge og ikke-syge. Ved mistænkelige fund såsom små pletter på lungen også kaldet lungenoduli bliver de potentielt syge patienter tilbudt opfølgende skanninger for at holde øje med om noget udvikler sig eller eventuelt går i sigselv. Det er uvished i forbindelse med opfølgning, som jeg vil fokusere på. Både blandt læger, sygeplejersker, og ikke mindst patienter.
    Metode
    I perioden august-december 2015 har jeg indsamlet etnografisk data på
    et lungekræft ambulatorium i Danmark, herunder kvalitative interviews med
    patienter og sundhedsprofessionelle.
    I analysen af mine data vil jeg især relatere til antropologisk teori om forskellige former for biomedicinsk uvished og risiko. Jeg vil ydermere inddrage en pragmatisk forståelse af uvished, som fremhæver uvished som et praktisk frem for et intellektuelt dilemma. Det centrale er her forståelsen af uvished som forbundet til måden uvished håndteres og mulige svar afprøves.
    Perspektiver
    Projektet har til formål at nuancere antropologisk teori om biomedicinsk uvished og risiko, bidrage til indsigt i hvordan disse uvisheder påvirker patienterne samt beskrive forslag til på hvilke niveauer, man med fordel kan implementere forandringer i den kliniske håndtering af uvished. Resultaterne vil blive beskrevet i mit speciale og en peer-reviewed artikel.Beskrivelse

    24/08-201501/01-2017

  27. Utvikling av felles nordisk studiemodul for førskolelærerutdanningen: læring av naturfagbegreper hos barnehagebarn

    Stig Broström & Thorleif Frøkjær

    Der er udviklet et fælles teorigrundlag samt et studiemodul til pædagoguddannelsen.
    Der er deltagere fra alle de nordiske lande.Beskrivelse

    10/08-201114/08-2013

  28. Utvikling av felles nordisk studiemodul for førskolelærerutdanningen: læring av naturfagbegreper hos

    Stig Broström & Merete Økland Sortland

    Et nordisk forskningsnetværk med henblik på scence i børnehavenBeskrivelse

    01/02-201101/05-2017

  29. Uskrevne regler

    Theresa Schilhab

    Projektet formidler neurovidenskabelig viden om vores implicitte og eksplicitte læringssystemer, deres biologiske tilpasningshistorie og betydning for undervisning og læring.
    Den neurovidenskabelige indsigt i de biologiske mekanismer, som ligger til grund for læring, bliver mere og mere omfattende. Blandt andet har det vist sig, at man bør skelne mellem to forskellige læringstyper: Implicit og eksplicit læring som er evolutionært udviklet med forskellige formål. Den traditionelle skoleundervisning er næsten udelukkende tilrettelagt efter at udnytte den eksplicitte læringsform, fordi den ofte skaber viden, der kan formuleres i regler og principper.
    Nærværende projekt søger at afdække potentialet i den implicitte læring og udvikle retningslinier for undervisning, der tager højde for dennes særlige egenskaber og de hviler derfor på teorien i projektet: Den tavse ressource - implicit og eksplicit læring.
    Undervisningsprincipperne vil blive formidlet i en bog, som skal kunne forstås af pædagogisk interesserede lægfolk. Formålet er at præsentere den biologisk funderede indsigt og samtidig servere eksempler på, hvilke pædagogiske konsekvenser, der følger af den præsenterede viden. Bogen skrives som udgangspunkt med læringsprincipper for øje, men byder også på formidling af den biologisk funderede viden om implicit og eksplicit læring.Beskrivelse

    01/01-200201/01-2007

  30. Uses of the Past

    Hans Lauge Hansen , Wulf Kansteiner & Jan Ifversen

    Faculty Priority Research ProgrammeBeskrivelse

    15/09-201631/08-2022

  31. Users defined purpose specific visualizations

    Ben Brink

    Design experiment where users use the configuration rules of the IIE described in my PhD to create purpose specific visualizationsBeskrivelse

    01/02-200831/01-2011

  32. User-oriented food product development

    Jens Kügler & Joachim Scholderer

    The research area for the PhD thesis has been defined as "User-Oriented Food Product Development". Quality perception and product acceptence as result of complex interaction processes between product stimuli and consumer perception as well as managerial implications of product innovation are central issues in this research. Practical implications are based on the integrated projects of the 6th Framework Programme that is funded by the European Commission. The first project, QPorkChains, aims to improve the quality of pork and pork products for the consumer and on achieving competitive strenght of the European pork industry on the global market. The core objective with regard to the present PhD research is to develop new tools for the development and marketing of pork-based products based on mapping and assessment of behaivour towards the pig production chain as citizens and as consumers. The second project, ProSafeBeef, is focusing on improving the quality and safety of beef and beef products for the consumer in production and processing. Here, the main objectives is to investigate consumer perception, attitude and expectation with respect to beef safety and healthiness, novel processing methods and new beef products.Beskrivelse

    01/05-200830/04-2011

  33. User-friendly GIS-based Air Quality Model for Highways

    Steen Solvang Jensen , Matthias Ketzel , Thomas Becker , Per Løfstrøm & Unknown Person

    The objective of the project is to develop a user-friendly GIS-based air quality model for highways for the Danish Road Directorate. The model development is support by a measurement campaign to estimate emission factors for particles under highway conditions. The overall model strategy is to integrate the prototype OML highway model and supporting GIS tools and background models into a single GIS-based software. This software is proposed to be SELMAGIS that is an existing system for air pollution modelling and visualization developed by the German company Lohmeyer and applied in many places in Europe. Project period er 15 september 2011 to 1. april 2012. Carried out for the Danish Road Directorate. Beskrivelse

    15/09-201101/04-2012

  34. Use of primary care, diagnostic investigations and referrals in the years preceding primary intracranial tumor diagnosis

    Charlotte Nygaard , Peter Vedsted & Henry Jensen

    I Danmark diagnosticeres årligt ca. 1500 patienter med en primær intrakraniel tumor. Disse kan debutere med specifikke neurologiske udfald, men også oftest med vage, uspecifikke symptomer, som langt hyppigst skyldes anden sygdom end cancer. På trods af det relative lave antal henvises mindst 10.000 patienter om året via hjernekræftpakken i Danmark.
    Alment praktiserende læger har adgang til kræftpakken for hjernekræft, men engelske data viser en stor variation i brugen af kræftpakkehenvisninger blandt praktiserende læger. Baggrunden antages at være at symptomer er vage og utydelige.
    Ved at belyse aktivitetsmønstrer relateret til patienter med primære intrakranielle tumorer vil dette projekt give ny viden om den diagnostiske udredning i almen praksis. Vi undersøger timingen af aktiviteter i almen praksis forud for diagnosticeringen af primære intrakranielle tumorer. Studiet vil herved give en indikation af hvorvidt det er muligt at mistænke primær intrakraniel tumor på et tidligere tidspunkt i almen praksis. Tidlig sygdomsstadie på diagnosetidspunktet vil øge muligheden for helbredelse og vil reducere behovet for mutilerende eller adjuverende behandling samt relaterede komplikationer.Beskrivelse

    01/02-201601/02-2017

  35. Use of photonic fingerprint as diagnostic tool and marker for treatment of endothelial cell dysfunction

    Martin Grann

    From a photonic point of view, a cell culture or a tissue sample can be considered as a biomaterial with unique optical properties (spectral response, refractive index, etc.) which arise from its constituent elements i.e. the cells and the surrounding extracellular matrix. The idea behind LiPhos is to exploit these characteristics to develop the new generation of biophotonic diagnosis tools (BDT). Concretely, the primary scientific objective in this project is the development of biophotonic systems in which cells are for the very first time used for defining the core of the waveguide, giving rise to the “Living Photonics" concept. That is, light will be coupled and confined within a cell culture or sheet of freshly isolated cells so that they can be continuously interrogated. Hence, the cells will form the photonic system and will play the dual role of transducer and reporter element. The BDT will consist of living photonics systems coupled to auxiliary polymer/semiconductor micro-optical/integrated optic elements. Measurement protocols will consist of the determination of the Photonic Fingerprint (PIN) of the biological system under study. We understand this concept as the spectral response of living photonics, considering the different inherent or acquired bands and peaks (scattering, absorbance and/or fluorescence) present in the spectra. Each cell type, in a given state and under identical experimental conditions, should present a unique and identifiable PIN (reproducible spectral response). Moreover, healthy and non-healthy living photonics of the same cell type will present different PINs. Comparison of these PINs using confidence margins previously established by the consortium will provide accurate diagnosis of cardiovascular diseases (CVD). To our knowledge, no one has ever attempted to either harness the optical properties of living cells or use them for diagnosis in the way LiPhos proposes to do.
    Pre-clinical validation of the developed photonic system for diagnosing endothelial dysfunction, smooth muscle cell activation and alterations in macrophages under different pathologic conditions will be performed during the course of the project.Beskrivelse

    01/11-201231/10-2015