Cerebral Parese (CP) er den mest udbredte motoriske forstyrrelse blandt børn. Alvorlige grader af CP indvirker ofte på børnenes kommunikationsevne og undervisningen af børn med svær CP handler også om at etablere alternative kommunikationsveje. Hidtil har forskningen i henholdsvis neuropsykologiske og sociale betingelser for at udvikle kommunikative færdigheder samt barnets perspektiv på sine livsbetingelser udgjort tre separate forskningsområder, hvorfor en helhedsforståelse af udviklingen af kommunikation hos børn med handicap som svær CP mangler. Forskninsprojektet undersøger hvordan udvikling af kommunikative færdigheder blandt børn med svær CP kan stimuleres på en måde, der både tager højde for barnets kognitive og motoriske funktionsnedsættelser, barnets motiver for at lære og omgivelsernes støttende betydning. Projektet er udformet i samarbejde med Geelsgårdskolen og foregår på yngsteafdelingen på skolens spor 1 for børn med motoriske handicap og indlæringsproblemer. Undersøgelsen benytter kvantitative og kvalitative vurderinger af kognitive funktioner hos enkeltbørn, interview med de professionelle omkring børnene og observationer rettet mod tre forskellige genstandsområder skolen som organisation, barnet og personalet omkring barnet og det enkelte barn, med henblik på både at dokumentere den viden og praksis, der er til stede blandt personalet, og udvikle praksis gennem inddragelse af personalet i forskningsprocessen.Beskrivelse
01/11-2009 → 30/10-2012
Karsten Schnack , Bjarne Bruun Jensen , Søren Breiting , Niels Sandholm Larsen & Helen Springall
02/01-2006 → 01/12-2006
Forskningsprojektet er en kvalitativ undersøgelse af læreres oplevelser af mindfulness-inspirerede aktiviteter og sanselig-æstetiske læreprocesser i kursussammenhæng og disse læreprocessers betydning og potentiale i forhold til lærernes trivsel, opmærksomhedsudvikling, kommunikation og sociale relationer i deres arbejde i skolen. Projektet undersøger både den enkelte lærers oplevelser og de sociokulturelle betydninger og kræfter i sociale samspil, som i den aktuelle kontekst og situation præger læring, tilblivelse og trivsel.Beskrivelse
01/03-2010 → 01/06-2011
Noemi Katznelson & Pia Olsen
Projektet udgøres af en forskningsbaseret evaluering af TEC's (Teknisk Erhvervsskolecenter på Frederiksberg) mentor og kulturforandringsprojekt for to-sprogede elever. Evalueringsarbejdet tager udgangspunkt i de unges perspektiv på - og erfaringer med - de indsatser som skolen har iværksat i forbindelse med projektet. Indsatserne består i særdeleshed af skolens mentorordning, men også en bredere kulturforandringsproces, som er iværksat for skolens lærere i almindelighed, er i fokus. Evalueringen vil således fokusere på, hvordan skolens mentorordning ser ud fra de unge to-sprogedes perspektiv, men også delvist ud fra mentorernes perspektiv. Et centralt fokus vil også være mentorordningens betydning i forhold til at mindske frafald og øge de unges chancer for at gennemføre uddannelsen. Beskrivelse
01/02-2008 → 29/08-2008
2. ResumeMax. 10 linier.Med udgangspunkt i to forskellige legesyn - et antropologisk-kulturelt og et udviklingspsykologisk - sætter personalet i to børnehaver fokus på udvikling af legekulturen og børn leg. Gennem en aktionsforskningsorienteret tilgang samarbejder forsker og personalegrupper over tid med kontinuerlig udvikling af legemiljøet og børnenes leg. På baggrund af observationer af børnenes leg samt interview af børnene, tages stilling til næste aktionstrin hvor der i samarbejde med børnene skabes nye legemuligheder. Den nye tilstand beskrives via observation og interviews analyse og ny legepraksis udvikles, etc. etc. Udviklingsprocessen analyseres med henblik på at kunne sammenfatte nogle udviklingstendenser i de to legemøljøer, der peger frem mod konstruktion af nye legeteoretiske og praktisk pædagogiske udkast. Beskrivelse
18/12-2010 → 01/06-2015
Lisser Rye Ejersbo , Sune Frølund , Mette Andresen & Lars Lindhardt
Dette projekt har til hensigt at undersøge, hvordan opdrag og gennemførelse af Det Nationale Videnscenter for Matematikdidaktik supplerer hinanden eller er modsætninger. Hvilke ideer og idealer ligger bag? Hvordan kan man få teori og praksis til at gå hånd i hånd?
Planen er at udgive en artikelsamling på dansk.Beskrivelse
01/06-2009 → 30/12-2010
Evalueringen fordrede indsamling og bearbejdning af tilstrækkeligt med data, så det var muligt at give en uddybende evaluering af Projektforum, som har været et forsøg under det Nationale Videnscenter i Matematikdidaktik. Indsamling af data er dels foregået ved at deltage i seminarer planlagt i Projektforum og dels gennem interview og spørgeskemaer.
Rapporten vil ligge klar i trykt udgave inden udgangen af august 2010 Beskrivelse
01/01-2009 → 01/08-2010
Nana Jusjong Vagndorf , Annemarie Fejer Justesen , Lise Nistrup Jørgensen , Jihad Orabi , Ahmed Jahoor & Jeppe Reitan Andersen
This project aims to locate new resistance genes in winter wheat against septoria leaf blotch. This is done by analysing a winter wheat population with 15000 SNP markers and assess the population for disease symptoms in field trials. Genomewide association mapping will reveal new or existing resistance genes.
Furthermore, a population of Zymoseptoria tritici isolates from different countries in Northern Europe were analysed with AFLP markers to reveal population structure and diversity. Lastly, the isolate population was assessed for the frequency of mutations causing fungicide resistance. Beskrivelse
01/11-2013 → 15/04-2018
Jens Christian Nielsen , Birgitte Simonsen , Niels Ulrik Sørensen & Nina Wittendorff
3-årigt forskningsrådsprojekt om betydningen af nye former for (hypermoderne) pengespil blandt unge. Projektet vil have særligt fokus på de nye muligheder internettet giver for pengespil, som f.eks. poker. Forskningsprojektet vil både afdække hvor udbredt pengespil er blandt unge via en spørgeskemaundersøgelse og undersøge hvordan betydningen af pengespil udvikler sig hos unge over tid ved gennem 2 år at følge en større gruppe af unge, der spiller pengespil. Projektet er påbegyndt september 2006 og forventes afsluttet august 2009.Beskrivelse
01/09-2006 → 30/06-2010
The project investigates education strategies of young Nepalese people who in a context of armed conflict and poverty migrate to India in their striving for improved life conditions. It examines education as a key to understand the relationship between youth, physical mobility, and social change.Beskrivelse
01/01-2007 → 30/06-2010
Jakob Demant & Signe Ravn
YODA-projektet var et stort dansk forskningsprojekt, der undersøgte danske unge og unge voksnes stofbrug såvel kvantitativt som kvalitativt. Undersøgelsen har lagt vægt på dels at vurdere omfanget af stofbrugen blandt danske unge, og dels at søge at danske unges forståelser af og erfaringer med stoffer. Projektet omfattede en større national repræsentativ spørgeskemaundersøgelse med unge voksne samt det første danske studie af stofbrug på danske natklubber. Et gennemgående tema i projektet var spørgsmålet om hvorvidt det er blevet "normalt" at tage stoffer blandt unge i Danmark.
Jakob Demant og Signe Ravn fra Center for Rusmiddelforskning har primært beskæftiget sig med de kvalitative elementer af studiet, dels i form af en fokusgruppeundersøgelse blandt gymnasie- og handelsskoleunge, og dels i form af natklubundersøgelsen (både kvantitativ og kvalitativ del).
Projektet var finansieret af Rockwool Fonden og blev gennemført fra 2008-2011 under ledelse af professor Margaretha Järvinen, Sociologisk Institut, Københavns Universitet. Projektgruppen bestod derudover af Jeanette Østergaard, SFI, samt Jakob Demant og Signe Ravn, Center for Rusmiddelforskning.
Projektet blev afsluttet med en pressekonference og udgivelsen af nedenstående bog i november 2010.
Järvinen, M. J. Demant, J. Østergaard (eds.) (2010): Stoffer og Natteliv, Hans Reitzels Forlag, København
Nedenfor fremgår de publikationer, formidlende artikler og udvalgte presseklip, hvor Jakob Demant og/eller Signe Ravn har medvirket.Beskrivelse
01/02-2008 → 10/11-2010
Karen Valentin , Ulla Ambrosius Madsen , Anne Line Dalsgaard , Karen Tranberg Hansen , Katherine Gough , Norbert Wildermuth , Dang Ngyuen Anh , Russel Parry Scott & L. Chileshe Mulenga
Youth and the City er et 4-årigt tværfagligt, tværinstitutionelt forskningsprojekt financieret af Rådet for U-landsforskning. Formålet med projektet er at problematisere og afdække kategorierne 'ungdom' og 'unge' samt at undersøge, hvordan unge i forskellige 3. verdens byer tilegner sig viden og færdigheder med henblik på at optimere deres aktuelle livsvilkår og forberede sig på et fremtidigt voksenliv.Beskrivelse
01/07-2001 → 30/09-2005
2018 - 2021Beskrivelse
01/10-2018 → 01/11-2021
Investigating from a qualitative methodology the use of alcohol among Danish youth.Beskrivelse
03/01-2005 → 05/12-2008
tværkulturelt undervisnings- og udstillingsprojektBeskrivelse
01/07-2010 → 01/07-2011
Penille Rasmussen & Dorte Marie Søndergaard
01/08-2017 → 30/04-2022
Helene Illeris
The project is a part of the research of the Danish research unit: Visual Culture in Education: Reformulation of aesthetics as practice and theory in relation to teaching and learning. Aims: 1) Case studies of young people's aesthetic preferences in encounters with contemporary art, 2) Analyses of young people's aesthetic preferences in relationship to a pragmatic concept of aesthetics, 3) Proposals for new approaches to theory of aesthetic learning processes in the light of the relational aesthetics of contemporary art formsBeskrivelse
01/06-2005 → 31/05-2008
Bjarne Bruun Jensen , Niels Sandholm Larsen , Monica Susanne Carlsson , Leif Glud Holm & Venka Simovska
Young Minds is an Internet-based collaborative educational development project in which young people from a number of countries in Europe communicate and explore links between youth, culture, health and environment. It was initiated in 2000 and there have been several ?phases? of the projects since then. The project leader is Bjarne Bruun Jensen, and each phase has a coordinator. In the first phase -?Young Minds 1?, the coordinators were Bjarne Bruun Jensen and Venka Simovska, in the second phase - ?Young Minds 2?, Venka Simovska, in the third phase - ?Young Minds 3? Bjarne Bruun Jensen and in the last, fourth phase - ?Young Minds 4?, the coordinator was Niels Larsen.
The last year (2004) "Young Minds" consisted of 8 schools working within the frames of the approach, focusing on environment and health. The action component this time was linked to the Fourth Ministerial Conference on Environment and Health, titled ?The future for our children?, that is to take place in Budapest 23-25 June, 2004. "Young Minds" were invited to actively participate in this conference.
The following features are characterising all the phases of the project:
Student participation: students are genuinely involved in dialogue and decision making about specific aspects of the topics they are working with.
Action and change orientation: the student project-work is directed towards action and change. Students? ideas and visions have a crucial role in deciding about actions to be taken with regard to improving the environment and health in their schools and communities.
The use of ICT: students use WWW and other new technologies to investigate the topics, exchange and discuss ideas, present their findings and reflections and initiate a broader debate.
Cross-cultural collaboration: students cooperate in order to explore differences and similarities with regard to the environmental and health concerns, with an emphasis on global interconnectedness and social responsibility.
The project is linked to the European Network of Health Promoting Schools (ENHPS), a programme jointly supported by the European Commission, Council of Europe and WHO Regional Office for Europe.
Research is an essential aspect of the project. There have been several articles published in peer reviewed Journals, discussing findings related to Young Minds, as well as a number of presentations at international conferences.
Examples include:
Simovska, V. and Jensen, B.B. (2003). young-minds/lessons learnt: student participation, action and cross-cultural collaboration in a virtual classroom, The Danish University of Education Press. The book discusses the findings from the first phase of the project.
Jensen, B. B. Simovska, V. Larsen, N. and Holm, L.G. (2005). Young people want to be part of the answer: Young Minds as an educational approach to involving schools and young people in national health and environment action plans. WHO Regional office for Europe. The book documents the project through case stories from each of the 8 schools involved, discusses the findigs from the evaluation research with participating teachers and students, and suggest strategies for involving schools and young people in the national health and environment action plans.
?Learning through InterAction: learning through participation and action: the health promoting schools perspective?. A PhD submitted by Venka Simovska in December 2004. The study draws on the Young Minds project to criticaly explore processes of learning about health through participation and action. A new theoretical perspective on learning is suggested, through a model of participation which joins together the principles of the democratic health education and health promotion and the main concepts of sociocultural learning theory.Beskrivelse
01/03-2000 → 20/02-2005
Stine Liv Johansen & Malene Charlotte Larsen
Despite the growing number of very young children who go online and who are using a wide range of technologies, little is known about children’s interactions with those technologies. This report presents a pilot qualitative study designed and implemented in collaboration with a selected group of academic partners in different European countries that aims at pioneering in Europe the exploration of young children and their families` experiences with new technologies. It presents its results and discuss the findings at cross-national level on how children between zero and eight engage with digital technologies such as smartphones, tablets, computers and games; how far parents mediate this engagement and their awareness on the risks-opportunities balance. The report concludes on recommendations to parents, industries and policymakers.Beskrivelse
01/07-2015 → 31/12-2015
Experimentalist on a project to investigating the reduction of ammonia emissions from pig farms using bio-char.Beskrivelse
01/01-2015 → 31/12-2015
Christian Bøtcher Jacobsen , Lars Dahl Pedersen & Marie Højriis Storkholm
I projektet skal vi i de kommende to år kortlægge yngre lægers ledelsesmæssige udviklingsmuligheder og undersøge betydningen af yngre lægers faglige og ledelsesmæssige udvikling. I en tid, hvor det ofte er svært at besætte lægelige lederstillinger, og hvor behovet for ledelse måske er større end nogensinde, er vores ambition at skabe bedre viden om, hvad der skaber lyst og mulighed for at indgå i ledekse. For at lykkes med det, arbejder vi tæt sammen med internationale forskere og danske praktikere med stort kendskab til lægelig ledelse.Beskrivelse
01/02-2020 → 01/02-2022
Niels Uldbjerg , Ida Vogel , Anne Nødgaard Weidemann Sørensen , Helle Mogensen , Steffen Sommer , Marianne Louise Vang Østergård , Hanne Søndergaard Jensen , Palle Schelde , Lotte Hatt , Ripudaman Singh , Katarina Ravn & Inga Baasch Christensen
Formålet er at udvikle en metode til prænatal diagnostik, der er baseret på at undersøge de få fosterceller, der vides at cirkulerer i den gravide kvindes blod. Dvs. et risikofrit alternativ til den eksisterende invasive diagnostik (CVS). Beskrivelse
18/05-2019 → 20/05-2021
Niels Uldbjerg , Ida Vogel , Anne Nødgaard Weidemann Sørensen , Helle Mogensen , Steffen Sommer , Marianne Louise Vang Østergård , Hanne Søndergaard Jensen , Palle Schelde , Lotte Hatt , Ripudaman Singh , Katarina Ravn & Inga Baasch Christensen
Formålet er at udvikle en metode til prænatal diagnostik, der er baseret på at undersøge de få fosterceller, der vides at cirkulerer i den gravide kvindes blod. Her vurderes og kvalitetssikres den cellebaserede NIPT mod den eksisterende cellefri NIPT. Beskrivelse
18/05-2019 → 15/05-2021
Niels Uldbjerg , Katrine Fristad , Palle Schelde , Lotte Hatt , Ripudaman Singh , Katarina Ravn & Inga Baasch Christensen
Does the number of isolated fetal cells from maternal blood vary in two blood samples taken with 5 minutes interval? Beskrivelse
18/05-2019 → 22/05-2020
Lone Sunde , Niels Uldbjerg , Palle Schelde , Lotte Hatt , Ripudaman Singh , Katarina Ravn & Inga Baasch Christensen
We want to investigate if circulating fetal cells can serve as a non-invasive method for diagnosis of trophoblastic cancers. Beskrivelse
18/05-2019 → 16/05-2020
Niels Uldbjerg , Bolette Hestbek Nicolaisen , Ida Vogel , Palle Schelde , Lotte Hatt , Ripudaman Singh , Katarina Ravn & Inga Baasch Christensen
We aim to develop a risk-free non-invasive prenatal test based on circulating fetal cells in maternal blood. In this study we aim to use Fluoresces Activated Cell Sorting (FACS) as an enrichment step in our ARCEDI protocol. Beskrivelse
18/05-2019 → 14/05-2020
Niels Uldbjerg , Ida Vogel , Johnny Hindkjaer , Palle Schelde , Lotte Hatt , Ripudaman Singh , Katarina Ravn & Inga Baasch Christensen
The aim of the study is to develop a risk-free non-invasive prenatal test based on circulating fetal cells in maternal blood.
To evaluate the strength of our method, we want to examine the fluctuations in the number of circulating fetal cells in maternal blood during pregnancy.Beskrivelse
18/05-2019 → 14/05-2020
Niels Uldbjerg , Palle Schelde , Lotte Hatt , Ripudaman Singh , Katarina Ravn & Inga Baasch Christensen
The aim of the study is to develop a risk-free non-invasive prenatal test based on circulating fetal cells in maternal blood.
To evaluate the strength of our method, we want to test if fetal cells in maternal blood can be detected post-partum.
Beskrivelse
18/05-2019 → 11/05-2020
Inge Marie Bryderup , Marlene Quisgaard Trentel & Laura Faurschou
YIPPEE (Young People From a Public Care Background Pathways to Education in Europe) er et multimetodisk (komparativt, kvalitativt og kvantitativt) forskningsprojekt i fem europæiske lande, som skal klarlægge, hvilke faktorer, der kan være medvirkende til, at anbragte og tidligere anbragte unge fortsætter i uddannelsessystemet efter folkeskolen. Det er et EU-projekt med støtte fra EU's 7. Rammeprogram. Følgende universiteter deltager i projektet: Institut for Pædagogisk Sociologi, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet, København, Institut for Politik og Arbejde, Budapest, Ungarn, Forskningsinstitut for Livskvalitet, Girona Universitet, Spanien, Afdelingen for Socialt Arbejde, Göteborg Universitet, Sverige og Thomas Coram Forskningsinstitut, Institut for uddannelse, London Universitet, England. Målet for de fem deltagende lande er at analysere de kulturelle, sociale, psykologiske og praktiske faktorer, der medvirker til at motivere og gøre unge i stand til at fortsætte i uddannelse efter folkeskolen. Der er foretaget et litteraturstudie af tidligere forskning på området og en analyse af de enkelte landes datamateriale, og der skal i hvert land foretages et case studie. Dette case studie består af interviews med ledere/gruppeledere i børn og unge afdelingerne i fem udvalgte kommuner, telefoninterviews med unge i alderen 19-21, som har været anbragt i mindst et år, da de var 16 år. Dette materiale giver et generelt billede af, hvor let eller hvor svært det er for disse unge mennesker at fortsætte i uddannelse efter folkeskolen. 35 af de interviewede unge er udvalgt til at deltage i et mere dybdegående semi-struktureret interview. De er også bedt om at udpege en person, som de mener, har været en særlig støtte og hjælp til at forfølge deres plan for fremtiden. Der De unge, der deltager i det dybdegående interview vil blive interviewet igen efter et år med henblik på at undersøge, hvor langt de unge er kommet i at realisere deres uddannelsesmæssige drømme. Samtidigt foretages også et kvantitativt studie af registerdata fra Danmarks Statistik, der har til formål at belyse det nationale billede af de unges veje i uddannelsessystemet.Beskrivelse
01/01-2008 → 31/08-2010
Knud Erik Bach Knudsen , Mads Brøgger Pedersen & Helle Nygaard Lærke
Erhvervs-ph.d. - Mads Brøgger Pedersen Beskrivelse
01/01-2012 → 31/12-2014
Knud Erik Bach Knudsen & Cecilie Vangsøe
Dette projekt omhandler in vitro teknikker, der simulerer fordøjelsesprocesserne i mavetarmkanalen hos grise for at forstå, hvorledes forskellige arabinoxylan-nedbrydende enzymer virker under konditioner, der simulerer fordøjelsesprocesserne i mavetarmkanalen. Projektet vil involvere en grundig undersøgelse af, hvorledes aktiviteten af xylanaser og arabinofuranosidaser enten alene eller i kombination virker på korn og fraktioner og komplekse foder-matricer brugt til fodring af enmavede dyr.Beskrivelse
01/08-2016 → 18/05-2020
Ph.D. projektBeskrivelse
01/11-2012 → 31/10-2015
Claus Højbjerg Gravholt & Christian Trolle
01/09-2013 → 31/08-2017
Eva Cecilie Bonefeld-Jørgensen
01/09-2010 → 01/02-2012
praksisforsknings- og -udviklingsprojekt omkring brug af Ipads i skolenBeskrivelse
01/08-2013 → 31/12-2015
Hans Henrik Knoop & SE Schmidt
01/01-2005 → 31/12-2008
With a constructivist and social constructivist approach to language learning, this project investigates the changes caused by the introduction of an ICT-based method supportive of systematic, interactive written corrective feedback in the English classroom in Denmark.
In an intervention study in three 8th-grade classes, the practices of three teachers as well as student attitudes to and handling of teacher feedback is investigated. Outcome of the project is new knowledge on teacher feedback.Beskrivelse
01/03-2015 → 28/02-2018
Skrivning er en nøglekompetence i dagens samfund. En vigtig årsag til dette er den teknologiske udvikling i kommunikationsmedierne, som grundlæggende har ændret skriftlighedens karakter og praksisformer, og som har øget skriftlighedens udbredelse og betydning dramatisk. Det er imidlertid også karakteristisk at der mangler systematisk viden om hvad tekstsamfundet har af konsekvenser i et fagligt perspektiv. Hvad betyder de øgede krav om skriftlig kompetence for den enkelte i et læringsbiografisk perspektiv, og hvordan håndteres tekstsamfundet i fag og uddannelser?
Formålet med forskningsprojektet Faglighed og skriftlighed er at belyse disse spørgsmål gennem en kvalitativ undersøgelse af skriftbrug i gymnasiale uddannelser.
Projektet er støttet af Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation (FKK) med en fireårig bevilling fra 2010 til 2014. Projektets officielle titel er Writing to learn, learning to write. Literacy and Disciplinarity in Danish Upper Secondary Education. Projektet ledes af professor Ellen Krogh, Institut for Kulturvidenskaber SDU.Beskrivelse
01/01-2010 → 01/05-2014
Tine Fristrup , Pia Seidler Cort , Anne Larson , Randi Boelskifte Skovhus , Rie Thomsen & Jens Erik Kristensen
En lærebog for studerende om Carol Bacchis analysestrategi, WPR, og hvordan analysestrategien kan operationaliseres i opgaver og specialer. Derudover en introduktion til poststrukturalistisk interview analyse (PIA), som et nyt metodisk greb i WPR. Beskrivelse
01/09-2021 → 31/10-2023
Jacob Holm Nielsen , Lotte Bach Larsen & Nina Aagaard Poulsen
01/01-2006 → 31/12-2010
Camma Juel Jepsen
01/09-2015 → 19/10-2020