DPU

Aarhus Universitets segl

Afsluttede projekter

Sortér efter : Startdato | Slutdato | Titel

  1.   Udvikling af kommunikative færdigheder blandt børn med svær cerebral parese. Et praksisudviklende forskningsprojekt på en specialskole

    Louise Bøttcher

     Cerebral Parese (CP) er den mest udbredte motoriske forstyrrelse blandt børn. Alvorlige grader af CP indvirker ofte på børnenes kommunikationsevne og undervisningen af børn med svær CP handler også om at etablere alternative kommunikationsveje. Hidtil har forskningen i henholdsvis neuropsykologiske og sociale betingelser for at udvikle kommunikative færdigheder samt barnets perspektiv på sine livsbetingelser udgjort tre separate forskningsområder, hvorfor en helhedsforståelse af udviklingen af kommunikation hos børn med handicap som svær CP mangler. Forskninsprojektet undersøger hvordan udvikling af kommunikative færdigheder blandt børn med svær CP kan stimuleres på en måde, der både tager højde for barnets kognitive og motoriske funktionsnedsættelser, barnets motiver for at lære og omgivelsernes støttende betydning. Projektet er udformet i samarbejde med Geelsgårdskolen og foregår på yngsteafdelingen på skolens spor 1 for børn med motoriske handicap og indlæringsproblemer. Undersøgelsen benytter kvantitative og kvalitative vurderinger af kognitive funktioner hos enkeltbørn, interview med de professionelle omkring børnene og observationer rettet mod tre forskellige genstandsområder skolen som organisation, barnet og personalet omkring barnet og det enkelte barn, med henblik på både at dokumentere den viden og praksis, der er til stede blandt personalet, og udvikle praksis gennem inddragelse af personalet i forskningsprocessen.Beskrivelse

    01/11-200930/10-2012

  2.   Styrkelse af pædagogisk forskning i det sydlige Afrika: Børn og unges læring om miljø og sundhed i sammenhænge præget af sårbarhed og risiko

    Karsten Schnack , Bjarne Bruun Jensen , Søren Breiting , Niels Sandholm Larsen & Helen Springall

    02/01-200601/12-2006

  3.  Mindfulness, Læring og Pædagogik

    Anne Maj Nielsen

    Forskningsprojektet er en kvalitativ undersøgelse af læreres oplevelser af mindfulness-inspirerede aktiviteter og sanselig-æstetiske læreprocesser i kursussammenhæng og disse læreprocessers betydning og potentiale i forhold til lærernes trivsel, opmærksomhedsudvikling, kommunikation og sociale relationer i deres arbejde i skolen. Projektet undersøger både den enkelte lærers oplevelser og de sociokulturelle betydninger og kræfter i sociale samspil, som i den aktuelle kontekst og situation præger læring, tilblivelse og trivsel.Beskrivelse

    01/03-201001/06-2011

  4.  Mentorordning og kulturforandringsprojekt ift to-sprogede unge på en erhvervsskole - Hvad virker?

    Noemi Katznelson & Pia Olsen

     
    Projektet udgøres af en forskningsbaseret evaluering af TEC's (Teknisk Erhvervsskolecenter på Frederiksberg) mentor og kulturforandringsprojekt for to-sprogede elever. Evalueringsarbejdet tager udgangspunkt i de unges perspektiv på - og erfaringer med - de indsatser som skolen har iværksat i forbindelse med projektet. Indsatserne består i særdeleshed af skolens mentorordning, men også en bredere kulturforandringsproces, som er iværksat for skolens lærere i almindelighed, er i fokus. Evalueringen vil således fokusere på, hvordan skolens mentorordning ser ud fra de unge to-sprogedes perspektiv, men også delvist ud fra mentorernes perspektiv. Et centralt fokus vil også være mentorordningens betydning i forhold til at mindske frafald og øge de unges chancer for at gennemføre uddannelsen. Beskrivelse

    01/02-200829/08-2008

  5.   Leg i børnehaven - set med børns øjne og med udgangspunkt i forskellige legetorier.

    Stig Broström

     
    2. ResumeMax. 10 linier.Med udgangspunkt i to forskellige legesyn - et antropologisk-kulturelt og et udviklingspsykologisk - sætter personalet i to børnehaver fokus på udvikling af legekulturen og børn leg. Gennem en aktionsforskningsorienteret tilgang samarbejder forsker og   personalegrupper over tid med kontinuerlig udvikling af legemiljøet og børnenes leg.  På baggrund af observationer af børnenes leg samt interview af børnene, tages stilling til næste aktionstrin hvor der i samarbejde med børnene skabes nye legemuligheder. Den nye tilstand beskrives via observation og interviews analyse og ny legepraksis udvikles, etc. etc. Udviklingsprocessen analyseres med henblik på at kunne sammenfatte nogle udviklingstendenser i de to legemøljøer, der peger frem mod konstruktion af nye legeteoretiske og praktisk pædagogiske udkast. Beskrivelse

    18/12-201001/06-2015

  6.  Følgeforskning af Nationalt Videnscenter for matematikdidaktik

    Lisser Rye Ejersbo , Sune Frølund , Mette Andresen & Lars Lindhardt

    Dette projekt har til hensigt at undersøge, hvordan opdrag og gennemførelse af Det Nationale Videnscenter for Matematikdidaktik supplerer hinanden eller er modsætninger. Hvilke ideer og idealer ligger bag? Hvordan kan man få teori og praksis til at gå hånd i hånd?
    Planen er at udgive en artikelsamling på dansk.Beskrivelse

    01/06-200930/12-2010

  7.   Evaluering af Projektforum i Nationalt Videnscenter I Matematikdidaktik (NAVIMAT)

    Lisser Rye Ejersbo

    Evalueringen fordrede indsamling og bearbejdning af tilstrækkeligt med data, så det var muligt at give en uddybende evaluering af Projektforum, som har været et forsøg under det Nationale Videnscenter i Matematikdidaktik. Indsamling af data er dels foregået ved at deltage i seminarer planlagt i Projektforum og dels gennem interview og spørgeskemaer.
    Rapporten vil ligge klar i trykt udgave inden udgangen af august 2010 Beskrivelse

    01/01-200901/08-2010

  8. Zymoseptoria tritici - variation in host resistance and variability in the fungi

    Nana Jusjong Vagndorf , Annemarie Fejer Justesen , Lise Nistrup Jørgensen , Jihad Orabi , Ahmed Jahoor & Jeppe Reitan Andersen

    This project aims to locate new resistance genes in winter wheat against septoria leaf blotch. This is done by analysing a winter wheat population with 15000 SNP markers and assess the population for disease symptoms in field trials. Genomewide association mapping will reveal new or existing resistance genes.
    Furthermore, a population of Zymoseptoria tritici isolates from different countries in Northern Europe were analysed with AFLP markers to reveal population structure and diversity. Lastly, the isolate population was assessed for the frequency of mutations causing fungicide resistance. Beskrivelse

    01/11-201315/04-2018

  9. Youth & Gambling - Kortlægning og analyse samt forebyggelse af nye (hypermoderne) former for pengespil - herunder gennemgang af læringsmulighederne ved differentierede oplysningsformer

    Jens Christian Nielsen , Birgitte Simonsen , Niels Ulrik Sørensen & Nina Wittendorff

    3-årigt forskningsrådsprojekt om betydningen af nye former for (hypermoderne) pengespil blandt unge. Projektet vil have særligt fokus på de nye muligheder internettet giver for pengespil, som f.eks. poker. Forskningsprojektet vil både afdække hvor udbredt pengespil er blandt unge via en spørgeskemaundersøgelse og undersøge hvordan betydningen af pengespil udvikler sig hos unge over tid ved gennem 2 år at følge en større gruppe af unge, der spiller pengespil. Projektet er påbegyndt september 2006 og forventes afsluttet august 2009.Beskrivelse

    01/09-200630/06-2010

  10. Youth, education and migration - The case of young Nepalese in North India

    Karen Valentin

    The project investigates education strategies of young Nepalese people who in a context of armed conflict and poverty migrate to India in their striving for improved life conditions. It examines education as a key to understand the relationship between youth, physical mobility, and social change.Beskrivelse

    01/01-200730/06-2010

  11. Youth, Drugs and Alcohol

    Jakob Demant & Signe Ravn

    YODA-projektet var et stort dansk forskningsprojekt, der undersøgte danske unge og unge voksnes stofbrug såvel kvantitativt som kvalitativt. Undersøgelsen har lagt vægt på dels at vurdere omfanget af stofbrugen blandt danske unge, og dels at søge at danske unges forståelser af og erfaringer med stoffer. Projektet omfattede en større national repræsentativ spørgeskemaundersøgelse med unge voksne samt det første danske studie af stofbrug på danske natklubber. Et gennemgående tema i projektet var spørgsmålet om hvorvidt det er blevet "normalt" at tage stoffer blandt unge i Danmark.
    Jakob Demant og Signe Ravn fra Center for Rusmiddelforskning har primært beskæftiget sig med de kvalitative elementer af studiet, dels i form af en fokusgruppeundersøgelse blandt gymnasie- og handelsskoleunge, og dels i form af natklubundersøgelsen (både kvantitativ og kvalitativ del).
    Projektet var finansieret af Rockwool Fonden og blev gennemført fra 2008-2011 under ledelse af professor Margaretha Järvinen, Sociologisk Institut, Københavns Universitet. Projektgruppen bestod derudover af Jeanette Østergaard, SFI, samt Jakob Demant og Signe Ravn, Center for Rusmiddelforskning.
    Projektet blev afsluttet med en pressekonference og udgivelsen af nedenstående bog i november 2010.
    Järvinen, M. J. Demant, J. Østergaard (eds.) (2010): Stoffer og Natteliv, Hans Reitzels Forlag, København
    Nedenfor fremgår de publikationer, formidlende artikler og udvalgte presseklip, hvor Jakob Demant og/eller Signe Ravn har medvirket.Beskrivelse

    01/02-200810/11-2010

  12. Youth and the City - Skills, Knowledge and Social Reproduction

    Karen Valentin , Ulla Ambrosius Madsen , Anne Line Dalsgaard , Karen Tranberg Hansen , Katherine Gough , Norbert Wildermuth , Dang Ngyuen Anh , Russel Parry Scott & L. Chileshe Mulenga

    Youth and the City er et 4-årigt tværfagligt, tværinstitutionelt forskningsprojekt financieret af Rådet for U-landsforskning. Formålet med projektet er at problematisere og afdække kategorierne 'ungdom' og 'unge' samt at undersøge, hvordan unge i forskellige 3. verdens byer tilegner sig viden og færdigheder med henblik på at optimere deres aktuelle livsvilkår og forberede sig på et fremtidigt voksenliv.Beskrivelse

    01/07-200130/09-2005

  13. Youth, alcohol and social class

    Torsten Kolind

    Investigating from a qualitative methodology the use of alcohol among Danish youth.Beskrivelse

    03/01-200505/12-2008

  14. Young Women Speaking the Economy

    Nina Javette Koefoed

    tværkulturelt undervisnings- og udstillingsprojektBeskrivelse

    01/07-201001/07-2011

  15. Young people and contemporary art - aesthetic practices in art galleries

    Helene Illeris

    The project is a part of the research of the Danish research unit: Visual Culture in Education: Reformulation of aesthetics as practice and theory in relation to teaching and learning. Aims: 1) Case studies of young people's aesthetic preferences in encounters with contemporary art, 2) Analyses of young people's aesthetic preferences in relationship to a pragmatic concept of aesthetics, 3) Proposals for new approaches to theory of aesthetic learning processes in the light of the relational aesthetics of contemporary art formsBeskrivelse

    01/06-200531/05-2008

  16. Young Minds - exploring links between youth, culture and health - web based, cross cultural development and research project (YM)

    Bjarne Bruun Jensen , Niels Sandholm Larsen , Monica Susanne Carlsson , Leif Glud Holm & Venka Simovska

    Young Minds is an Internet-based collaborative educational development project in which young people from a number of countries in Europe communicate and explore links between youth, culture, health and environment. It was initiated in 2000 and there have been several ?phases? of the projects since then. The project leader is Bjarne Bruun Jensen, and each phase has a coordinator. In the first phase -?Young Minds 1?, the coordinators were Bjarne Bruun Jensen and Venka Simovska, in the second phase - ?Young Minds 2?, Venka Simovska, in the third phase - ?Young Minds 3? Bjarne Bruun Jensen and in the last, fourth phase - ?Young Minds 4?, the coordinator was Niels Larsen.

    The last year (2004) "Young Minds" consisted of 8 schools working within the frames of the approach, focusing on environment and health. The action component this time was linked to the Fourth Ministerial Conference on Environment and Health, titled ?The future for our children?, that is to take place in Budapest 23-25 June, 2004. "Young Minds" were invited to actively participate in this conference.

    The following features are characterising all the phases of the project:

    Student participation: students are genuinely involved in dialogue and decision making about specific aspects of the topics they are working with.

    Action and change orientation: the student project-work is directed towards action and change. Students? ideas and visions have a crucial role in deciding about actions to be taken with regard to improving the environment and health in their schools and communities.

    The use of ICT: students use WWW and other new technologies to investigate the topics, exchange and discuss ideas, present their findings and reflections and initiate a broader debate.

    Cross-cultural collaboration: students cooperate in order to explore differences and similarities with regard to the environmental and health concerns, with an emphasis on global interconnectedness and social responsibility.

    The project is linked to the European Network of Health Promoting Schools (ENHPS), a programme jointly supported by the European Commission, Council of Europe and WHO Regional Office for Europe.

    Research is an essential aspect of the project. There have been several articles published in peer reviewed Journals, discussing findings related to Young Minds, as well as a number of presentations at international conferences.

    Examples include:

    Simovska, V. and Jensen, B.B. (2003). young-minds/lessons learnt: student participation, action and cross-cultural collaboration in a virtual classroom, The Danish University of Education Press. The book discusses the findings from the first phase of the project.

    Jensen, B. B. Simovska, V. Larsen, N. and Holm, L.G. (2005). Young people want to be part of the answer: Young Minds as an educational approach to involving schools and young people in national health and environment action plans. WHO Regional office for Europe. The book documents the project through case stories from each of the 8 schools involved, discusses the findigs from the evaluation research with participating teachers and students, and suggest strategies for involving schools and young people in the national health and environment action plans.

    ?Learning through InterAction: learning through participation and action: the health promoting schools perspective?. A PhD submitted by Venka Simovska in December 2004. The study draws on the Young Minds project to criticaly explore processes of learning about health through participation and action. A new theoretical perspective on learning is suggested, through a model of participation which joins together the principles of the democratic health education and health promotion and the main concepts of sociocultural learning theory.Beskrivelse

    01/03-200020/02-2005

  17. Young Children (0-8) and digital technology: A qualitative exploratory study

    Stine Liv Johansen & Malene Charlotte Larsen

    Despite the growing number of very young children who go online and who are using a wide range of technologies, little is known about children’s interactions with those technologies. This report presents a pilot qualitative study designed and implemented in collaboration with a selected group of academic partners in different European countries that aims at pioneering in Europe the exploration of young children and their families` experiences with new technologies. It presents its results and discuss the findings at cross-national level on how children between zero and eight engage with digital technologies such as smartphones, tablets, computers and games; how far parents mediate this engagement and their awareness on the risks-opportunities balance. The report concludes on recommendations to parents, industries and policymakers.Beskrivelse

    01/07-201531/12-2015

  18. Yorkshire Innovation Fund

    Patrick Biller

    Experimentalist on a project to investigating the reduction of ammonia emissions from pig farms using bio-char.Beskrivelse

    01/01-201531/12-2015

  19. Yngre lægers vej til ledelse

    Christian Bøtcher Jacobsen , Lars Dahl Pedersen & Marie Højriis Storkholm

    I projektet skal vi i de kommende to år kortlægge yngre lægers ledelsesmæssige udviklingsmuligheder og undersøge betydningen af yngre lægers faglige og ledelsesmæssige udvikling. I en tid, hvor det ofte er svært at besætte lægelige lederstillinger, og hvor behovet for ledelse måske er større end nogensinde, er vores ambition at skabe bedre viden om, hvad der skaber lyst og mulighed for at indgå i ledekse. For at lykkes med det, arbejder vi tæt sammen med internationale forskere og danske praktikere med stort kendskab til lægelig ledelse.Beskrivelse

    01/02-202001/02-2022

  20. Y-LAB: Risikofri fosterdiagnostik på celler fra moderblod: metode og analyse optimering

    Niels Uldbjerg , Ida Vogel , Anne Nødgaard Weidemann Sørensen , Helle Mogensen , Steffen Sommer , Marianne Louise Vang Østergård , Hanne Søndergaard Jensen , Palle Schelde , Lotte Hatt , Ripudaman Singh , Katarina Ravn & Inga Baasch Christensen

    Formålet er at udvikle en metode til prænatal diagnostik, der er baseret på at undersøge de få fosterceller, der vides at cirkulerer i den gravide kvindes blod. Dvs. et risikofrit alternativ til den eksisterende invasive diagnostik (CVS). Beskrivelse

    18/05-201920/05-2021

  21. Y-LAB: Risikofri fosterdiagnostik på celler fra moderblod: en sammenligning af cbNIPT og cfNIPT

    Niels Uldbjerg , Ida Vogel , Anne Nødgaard Weidemann Sørensen , Helle Mogensen , Steffen Sommer , Marianne Louise Vang Østergård , Hanne Søndergaard Jensen , Palle Schelde , Lotte Hatt , Ripudaman Singh , Katarina Ravn & Inga Baasch Christensen

    Formålet er at udvikle en metode til prænatal diagnostik, der er baseret på at undersøge de få fosterceller, der vides at cirkulerer i den gravide kvindes blod. Her vurderes og kvalitetssikres den cellebaserede NIPT mod den eksisterende cellefri NIPT. Beskrivelse

    18/05-201915/05-2021

  22. Y-LAB: Is there intra-individual variation in the number of isolated fetal cells in maternal blood?

    Niels Uldbjerg , Katrine Fristad , Palle Schelde , Lotte Hatt , Ripudaman Singh , Katarina Ravn & Inga Baasch Christensen

    Does the number of isolated fetal cells from maternal blood vary in two blood samples taken with 5 minutes interval? Beskrivelse

    18/05-201922/05-2020

  23. Y-LAB: Fetal cells as diagnostic tools for trophoblastic diseases

    Lone Sunde , Niels Uldbjerg , Palle Schelde , Lotte Hatt , Ripudaman Singh , Katarina Ravn & Inga Baasch Christensen

    We want to investigate if circulating fetal cells can serve as a non-invasive method for diagnosis of trophoblastic cancers. Beskrivelse

    18/05-201916/05-2020

  24. Y-LAB: FACS enrichment of fetal cells circulating in maternal blood

    Niels Uldbjerg , Bolette Hestbek Nicolaisen , Ida Vogel , Palle Schelde , Lotte Hatt , Ripudaman Singh , Katarina Ravn & Inga Baasch Christensen

    We aim to develop a risk-free non-invasive prenatal test based on circulating fetal cells in maternal blood. In this study we aim to use Fluoresces Activated Cell Sorting (FACS) as an enrichment step in our ARCEDI protocol. Beskrivelse

    18/05-201914/05-2020

  25. Y-LAB: Does the number of circulating fetal cells in maternal blood vary with gestational age?

    Niels Uldbjerg , Ida Vogel , Johnny Hindkjaer , Palle Schelde , Lotte Hatt , Ripudaman Singh , Katarina Ravn & Inga Baasch Christensen

    The aim of the study is to develop a risk-free non-invasive prenatal test based on circulating fetal cells in maternal blood.
    To evaluate the strength of our method, we want to examine the fluctuations in the number of circulating fetal cells in maternal blood during pregnancy.Beskrivelse

    18/05-201914/05-2020

  26. Y-LAB: Can circulating fetal cells in maternal blood be detected post-partum?

    Niels Uldbjerg , Palle Schelde , Lotte Hatt , Ripudaman Singh , Katarina Ravn & Inga Baasch Christensen

    The aim of the study is to develop a risk-free non-invasive prenatal test based on circulating fetal cells in maternal blood.
    To evaluate the strength of our method, we want to test if fetal cells in maternal blood can be detected post-partum.
    Beskrivelse

    18/05-201911/05-2020

  27. YIPPEE-Projektet

    Inge Marie Bryderup , Marlene Quisgaard Trentel & Laura Faurschou

    YIPPEE (Young People From a Public Care Background Pathways to Education in Europe) er et multimetodisk (komparativt, kvalitativt og kvantitativt) forskningsprojekt i fem europæiske lande, som skal klarlægge, hvilke faktorer, der kan være medvirkende til, at anbragte og tidligere anbragte unge fortsætter i uddannelsessystemet efter folkeskolen. Det er et EU-projekt med støtte fra EU's 7. Rammeprogram. Følgende universiteter deltager i projektet: Institut for Pædagogisk Sociologi, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet, København, Institut for Politik og Arbejde, Budapest, Ungarn, Forskningsinstitut for Livskvalitet, Girona Universitet, Spanien, Afdelingen for Socialt Arbejde, Göteborg Universitet, Sverige og Thomas Coram Forskningsinstitut, Institut for uddannelse, London Universitet, England. Målet for de fem deltagende lande er at analysere de kulturelle, sociale, psykologiske og praktiske faktorer, der medvirker til at motivere og gøre unge i stand til at fortsætte i uddannelse efter folkeskolen. Der er foretaget et litteraturstudie af tidligere forskning på området og en analyse af de enkelte landes datamateriale, og der skal i hvert land foretages et case studie. Dette case studie består af interviews med ledere/gruppeledere i børn og unge afdelingerne i fem udvalgte kommuner, telefoninterviews med unge i alderen 19-21, som har været anbragt i mindst et år, da de var 16 år. Dette materiale giver et generelt billede af, hvor let eller hvor svært det er for disse unge mennesker at fortsætte i uddannelse efter folkeskolen. 35 af de interviewede unge er udvalgt til at deltage i et mere dybdegående semi-struktureret interview. De er også bedt om at udpege en person, som de mener, har været en særlig støtte og hjælp til at forfølge deres plan for fremtiden. Der De unge, der deltager i det dybdegående interview vil blive interviewet igen efter et år med henblik på at undersøge, hvor langt de unge er kommet i at realisere deres uddannelsesmæssige drømme. Samtidigt foretages også et kvantitativt studie af registerdata fra Danmarks Statistik, der har til formål at belyse det nationale billede af de unges veje i uddannelsessystemet.Beskrivelse

    01/01-200831/08-2010

  28. Xylanases to improve the nutritional value of high fibre diets based on corn and wheat DDGS

    Knud Erik Bach Knudsen , Mads Brøgger Pedersen & Helle Nygaard Lærke

    Erhvervs-ph.d. - Mads Brøgger Pedersen Beskrivelse

    01/01-201231/12-2014

  29. Xylanases – Arabinofuranosidases research program

    Knud Erik Bach Knudsen & Cecilie Vangsøe

    Dette projekt omhandler in vitro teknikker, der simulerer fordøjelsesprocesserne i mavetarmkanalen hos grise for at forstå, hvorledes forskellige arabinoxylan-nedbrydende enzymer virker under konditioner, der simulerer fordøjelsesprocesserne i mavetarmkanalen. Projektet vil involvere en grundig undersøgelse af, hvorledes aktiviteten af xylanaser og arabinofuranosidaser enten alene eller i kombination virker på korn og fraktioner og komplekse foder-matricer brugt til fodring af enmavede dyr.Beskrivelse

    01/08-201618/05-2020

  30. X kromosom inaktivering, epigenetik og transcriptomet

    Christian Trolle

    Ph.D. projektBeskrivelse

    01/11-201231/10-2015

  31. X-changery

    Louise Bøttcher

    praksisforsknings- og -udviklingsprojekt omkring brug af Ipads i skolenBeskrivelse

    01/08-201331/12-2015

  32. X-changery

    Jamie Wallace

    01/07-201531/12-2015

  33. x

    Lena Lindenskov

    xBeskrivelse

    30/08-201130/08-2011

  34. Written, interactive, ICT-mediated feedback in the lower-secondary English classroom – an intervention project.

    Hanne Wacher Kjærgaard

    With a constructivist and social constructivist approach to language learning, this project investigates the changes caused by the introduction of an ICT-based method supportive of systematic, interactive written corrective feedback in the English classroom in Denmark.
    In an intervention study in three 8th-grade classes, the practices of three teachers as well as student attitudes to and handling of teacher feedback is investigated. Outcome of the project is new knowledge on teacher feedback.Beskrivelse

    01/03-201528/02-2018

  35. Writing to learn, learning to write. Literacy and Disciplinarity in Danish Upper Secondary Education.

    Ole Togeby

    Skrivning er en nøglekompetence i dagens samfund. En vigtig årsag til dette er den teknologiske udvikling i kommunikationsmedierne, som grundlæggende har ændret skriftlighedens karakter og praksisformer, og som har øget skriftlighedens udbredelse og betydning dramatisk. Det er imidlertid også karakteristisk at der mangler systematisk viden om hvad tekstsamfundet har af konsekvenser i et fagligt perspektiv. Hvad betyder de øgede krav om skriftlig kompetence for den enkelte i et læringsbiografisk perspektiv, og hvordan håndteres tekstsamfundet i fag og uddannelser?
    Formålet med forskningsprojektet Faglighed og skriftlighed er at belyse disse spørgsmål gennem en kvalitativ undersøgelse af skriftbrug i gymnasiale uddannelser.
    Projektet er støttet af Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation (FKK) med en fireårig bevilling fra 2010 til 2014. Projektets officielle titel er Writing to learn, learning to write. Literacy and Disciplinarity in Danish Upper Secondary Education. Projektet ledes af professor Ellen Krogh, Institut for Kulturvidenskaber SDU.Beskrivelse

    01/01-201001/05-2014

  36. WPR - introduktion til Carol Bacchis policy analyse

    Tine Fristrup , Pia Seidler Cort , Anne Larson , Randi Boelskifte Skovhus , Rie Thomsen & Jens Erik Kristensen

    En lærebog for studerende om Carol Bacchis analysestrategi, WPR, og hvordan analysestrategien kan operationaliseres i opgaver og specialer. Derudover en introduktion til poststrukturalistisk interview analyse (PIA), som et nyt metodisk greb i WPR. Beskrivelse

    01/09-202131/10-2023

  37. World Cup 2014: An Intersection of Intentionality and Time

    Maria Nielsen

    01/09-201231/08-2016

  38. Workshops og vejledning om akademisk skrivning

    Stine Heger & Helle Hvass

    10/09-200901/02-2019