DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Sundhedsfremme og miljøundervisning

Viden og værktøjer


Nyhedshistorier fra DPU

17.08.2021 |

Tid til en ny og grøn pædagogik

Kampen mod klimaudfordringerne er også en pædagogisk opgave. For hvordan klæder vores uddannelsessystem børn og unge på til at tage den kamp og agere i en usikker verden fuld af dilemmaer? Asterisk, DPU’s digitale magasin, stiller skarpt på netop det spørgsmål og lader en række uddannelsesforskere komme med deres bud.

25.03.2021 |

Naturoplevelser løfter skoleelevers udbytte af naturfag

Når danske elever efter påske i stor stil vender tilbage til skolen, kommer langt mere af undervisningen end normalt til at foregå udendørs. Men corona-nødundervisning er ikke kun en nødløsning. Den nye forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie ’Pædagogisk indblik’ omhandler de didaktiske og pædagogiske gevinster, der kan være ved at bruge…

02.03.2020 |

Informationsteknologi kan åbne for naturoplevelser hos børn

Børn kommer mindre ud end tidligere generationer, men informationsteknologi kan være en vej til at få børn og unge ud i naturen og styrke både læring og sanseoplevelser. Det påpeges i en ny rapport fra forskningsprojektet ”Naturlig teknik”.

Viser resultater 1 til 3 ud af 17

1 2 3 4 5 6 Næste

Artikler fra magasinet Asterisk

Klimakrisen kalder på en ny pædagogik

16.08.2021Klimakrisen kan ikke parkeres i en årlig emneuge i 6. B. Den grønne pædagogik skal masseres grundigt ind i vores uddannelsessystem og klæde børn og unge på til at navigere i en usikker verden uden kla

Når man er forbundet til naturen, så forstår man, at man kan gøre en forskel

16.08.2021Frem for at tude skoleelevernes ører fulde af, at de bør tage ansvar for at løse klima- og biodiversitetskriserne, skal man give dem naturoplevelser, der rører, forbinder og engagerer dem. Sådan får v

Moderne økopoesi propper ikke meninger ned i halsen på børn

16.08.2021Den økokritiske børnelitteratur og poesi gør op med det romantiserede forhold til naturen, som vi har været vant til at se i børnelitteraturen. Formålet er ikke at moralisere, men at bidrage til børn

Skal verdenmålene styre vores uddannelsessystem?

16.08.2021FN´s verdensmål tildeler landenes uddannelsessystemer en vigtig rolle i forhold til at fremme bæredygtig udvikling. Men hvordan går det med at implementere målene i de danske skoler? Hører FN’s målsæt

Kommentar: Klimakampen er også et pædagogisk ansvar

03.06.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.

Fremtidens børn tager skraldet

02.06.2017Artikel i magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Univesitet, nr. 82, juni 2017, om bæredygtighed. Professor Jeppe Læssøe fortæller, at kulturen i forhold til affald må ændres.