20.03.2017 |
Drenge, der har været igennem intensive læringsforløb på Drengeakademiet, oplever umiddelbart faglig og personlig succes. Men hvis ikke de bliver holdt fast på læringssporet, når de er tilbage i de vante rammer, så taber man dem nemt igen. Derfor er opfølgning afgørende, hvis turbolæring skal virke på den lange bane. Det viser en ny rapport fra…
23.01.2017 |
Alvorlig stress er foruroligende udbredt blandt danske gymnasieelever. I Aalborg har to gymnasier udviklet indsatser til de unge i stil med dem, man tilbyder stressramte på arbejdsmarkedet. Det er en succes, som bør overføres til andre gymnasier, lyder det fra DPU-forskere bag ny rapport.
18.02.2016 |
Voksende krav til skolen om bedre trivsel for eleverne kan ende som et velment tyranni, hvor den enkelte presses til at være positiv. Vi skal huske at rette blikket mod de institutionelle rammer og den daglige praksis, fortæller nyudnævnt professor ved DPU, Aarhus Universitet, Venka Simovska.
06.12.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Undervisning og øvelser i stresshåndtering og meditation ruster gymnasieelever til at håndtere stres
Kan man vinde, selvom man taber?
06.09.2017 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 83 fra september 2017 om fokus på sejren. Lektor på DPU, Frans Ørsted Andersen beskriver i en ny bog, hvordan fokuset på at vinde ikk
Det stærke skandinaviske fællesskab styrker social resiliens
26.02.2016 — Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77, marts 2016 om resiliens. Resiliens er ikke kun en individuel størrelse – den skabes også i fællesskabet. Og det har vi meget af i Skandinavien.
Tætte relationer fremmer resiliens hos flygtningebørn
26.02.2016 — Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77, marts 2016 om resiliens. Resiliens kommer fra omgivelserne. Førende resiliensforsker og professor Ann Masten forklarer, hvorfor hun er så optag
Hvor kommer modstandkraften fra?
26.02.2016 — Magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 77, marts 2016 om børn o udsatte miljøer. Fra mønsterbrydere og mælkebøttebørn til livsduelige størrelser. Forskning i resiliens har i de seneste å
01.09.2015 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 75 fra september 2015 om motivation og stress i fremtidens arbejdsmarked. Skal vi skrue op for motivationsfremmende værktøjer som coach
Tre bud på vendepunkter: 3. Kollektiv læring i coaching
01.03.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om kollektiv læring. 3. generations coaching kan give større selvforståelse og skabe eksistentiel mening. Det viser f
Når krisen kræver karriereskift
01.03.2013 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om karriereskift. Beskæftigelses- og uddannelsessystemet lægger op til en lineær og strategisk planlægning af uddanne
Forskerens kamp for en mere fredelig verden
01.12.2012 — Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om forskeres kamp for fred. Ligesom klimaforandringer er vold en global udfordring. Den pædagogisk-psykologiske fo
Energizer 3: Sæt mindfulness på skoleskemaet
01.12.2011 — Særlige øvelser kan give trætte elever mere energi og koncentration, men det kræver erfaring og høj etik at sætte energizers og mindfulness på skoleskemaet, siger lektor Anne Maj Nielsen.
Hvad er livsduelighed? Konference 26. april 2017
Bæredygtig resiliens hos børn og unge. Konference 24. april 2014
Projekt Paamiut Asasara i Grønland: Proces og Forskning. Konference 8. oktober 2012
Tillid og social samhørighed. Konference 21. maj 2014
Danskernes akademi
Asterisk-tv
Af Mette Marie Ledertoug
61 sider * ISBN: 978-87-7684-588-9 * Udgivet af DPU, Aarhus Universitet, 2018
Af Peter Berliner
40 sider * ISBN: 978-87-7684-997-9 * Udgivet af Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, 2011