Når krisen kræver karriereskift

Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 65 fra marts 2013 om karriereskift. Beskæftigelses- og uddannelsessystemet lægger op til en lineær og strategisk planlægning af uddannelse og arbejdsliv – uden pauser. Men pauser kan være produktive og nødvendige for at finde sin kurs, lyder det fra forsker bag nyt projekt om karriereskift.

Da finanskrisen begynder at kradse i 2008, mister Martin sit job. Han er ansat som sælger i detailhandlen og er meget væk hjemmefra. Men krisen varsler en ny tid. »Allerede fjorten dage efter jeg stopper som sælger, kommer min datter til mig og siger, hun synes, hun har fået en ny far. En helt anden far, end hun har haft nogensinde før. Og det rammer dybt i én, at man skal have at vide, at man højst sandsynligt de sidste otte år, man har kørt som sælger, har været en dårlig far,« siger Martin. Datterens ord bliver en øjenåbner for Martin, som beslutter sig for »et alvorligt jobskifte«.