Nyt Asterisk: Jagten på kvalitet i pædagogik og uddannelse

Hvilke elementer er det egentlig, der udgør pædagogisk og didaktisk kvalitet? Og hvordan kan vi måle og styrke kvaliteterne i vores dagtilbud og skoler og på lærer- og pædagoguddannelserne? Det undersøger vi nærmere i det nye nummer af Asterisk, hvor vi også kommer omkring det tværfaglige samarbejde i PPR. I artiklerne uden for tema lærer vi en ny forældregeneration af minoritetsdanskere at kende og bliver klogere på, hvordan kunst og kultur fremmer børns leg og dannelse.

Blik for kvaliteterne i kvaliteten

Før vi kan måle kvalitet i pædagogik og uddannelse, og dermed i vores dagtilbud og skoler, skal vi blive enige om, hvad der er kvaliteterne ved den kvalitet, vi ønsker at måle. Sammen med to DPU-forskere dykker featureartiklen ned i, hvordan dygtige og professionelle pædagoger og lærere kan løfte kvaliteten af hhv. den pædagogiske praksis i dagtilbud og undervisningen i skolen.

Læreren tæller

Læreren har afgørende betydning for, hvad eleverne får ud af at gå i skole – både fagligt og socialt. Derfor skal de have den bedst mulige uddannelse. Argumenterne for fordelene ved en stærk læreruddannelse er mange i denne artikel, der ser nærmere på, hvordan vi kan få flere til at vælge uddannelsen og gennemføre den, så vi i sidste ende også kan stå med flere dygtige lærere i praksis.

Brug for styrket tværfagligt samarbejde i PPR

De fagfolk, der til daglig er omkring et barn, der mistrives, skal inviteres med ind i PPR-samarbejdet. Sådan lyder det i artiklen Vi har brug for det dobbelte blik i PPR. Her argumenterer to DPU-forskere for, at de forskellige fagligheder i PPR skal spille bedre sammen. En ny rapport peger desuden på, at PPR-feltet har brug for flere fagfolk med pædagogisk baggrund og erfaring.

Se på dig selv og din undervisning, lærer!

Den videobaserede feedback har stærkere effekter end den traditionelle ’face to face’-feedback, når det kommer til at evaluere læreres undervisning. Det viser et nyt forskningsprojekt, som du kan læse mere om i artiklen Videobaseret feedback åbner døre til dybere refleksion.

Professionelt blik for meningsfulde interaktioner

Vi har brug for voksne, der kan reflektere over læringspotentialet og skabe meningsfulde interaktioner med de små børn i dagtilbud. Her spiller blandt andet længden på den pædagogiske uddannelse, organisering og arbejdsforhold ind, forklarer den belgiske forsker Michel Vandenbroeck.

Leder: Niveauskift i læreruddannelsen tager tid

Finnerne har lavet en verdensførende læreruddannelse, som resten af verden gerne ville efterligne. Men hvad er det, vi kan lære af finnerne? At vurdere ansøgere til læreruddannelsen på mere end blot deres eksamenskarakterer – og at væbne os med tålmodighed, skriver institutleder på DPU Claus Holm i sin leder.

Artikler uden for tema:

Minoritetsforældre er dybt engagerede i deres børns skolegang

Nyt forskningsprojekt fra DPU, Aarhus Universitet dykker ned i, hvordan minoritetsforældres egne erfaringer fra den danske skole får betydning for, hvilke skoler de vælger til deres børn, og hvordan de generelt navigerer i det moderne forældreskab. Asterisk har talt med forskeren bag projektet, antropolog og lektor på DPU, Aarhus Universitet, Laura Gilliam.

Kunst og kultur fremmer børns leg og dannelse

Det er vigtigt, at børn møder kunst og kultur i dagtilbud, for det giver dem ikke kun gode oplevelser, men fremmer også deres leg og dannelse. Sådan argumenterer lektor på DPU, Aarhus Universitet Lars Geer Hammershøj i kommentaren til Asterisk.