Aarhus Universitets logo
Computerspil kan hjælpe os til at dreje uddannelsessystemet væk fra tests og udenadslære i retning af kreativitet og innovation. En af verdens førende forskere indenfor computerspil og læring holdt for nylig foredrag på DPU. Se foreslæsningen på DPUs…
Kun en ud af fem indsatte i danske fængsler modtager undervisning. Ny undersøgelse af uddannelsesniveauet og mulighederne for at modtage undervisning i danske fængsler peger på, at der er behov for at styrke undervisning og uddannelse af indsatte.
Systematisk review fra det internationale Campbellsamarbejde viser, at elever lærer mere, når deres forældre engagerer sig i deres faglige udvikling. Undersøgelsen peger på specifikke metoder, forældre kan anvende, og kontrollerer for forældrenes…
Vejen fra videnskabelig viden til forbedret praksis er lang og kringlet. Det dokumenterer en ny bog. Heldigvis er der hjælp at hente i forskningstraditioner som knowledge management og i erfaringer fra clearinghouses rundt om i verden. Ny bog…
The author of the book "How Computer Games Help Children Learn" spoke at Learning Lab Denmark in June.
Ikke al viden kan direkte anvendes i praksis. Til gengæld er det vigtigt, at fortalere for nye pædagogiske tilgange leverer dokumentation for effekten.
Om det gælder alkohol, stoffer eller farlig adfærd i trafikken: Unge mennesker nægter at lytte til advarsler mod risikobetonet adfærd. Til gengæld er sammenhængen mellem risikabel adfærd og skader ikke så simpel, som man ofte får indtryk af. Nyt…
Fra 1. april til 1. juni er der blevet publiceret ni nye reviews fra de evidensorganisationer, som clearinghouse overvåger i samarbejde med Danmarks Pædagogiske Bibliotek.
Gruppen der skal udarbejde det første systematiske review fra clearinghouse om pædagogisk anvendelse af testresultater, vil bestå af forskere fra alle de skandinaviske lande.
Det naturfaglige niveau i folkeskolen skal forbedres ved at den faglige kultur på skolerne og i lokalmiljøet bliver styrket. Men hvis man ikke giver lærerne tid og resurser til arbejdet, er det kun de stærke skoler, der får noget ud af indsatsen.
Side 76 af 95
Få nyheder fra DPU om pædagogik og uddannelsesforskning og om kommende seminarer, konferencer og åbne forelæsninger.