Ny bog sætter perspektiver på inklusion i folkeskolen

Hvordan kan man skabe inkluderende fællesskaber, hvor den enkelte elev oplever sig selv som en værdifuld deltager - både fagligt og socialt? Det er en af de store udfordringer, Folkeskolen står over for. I ny bog sætter eksperter fra blandt andet Danmarks Pædagogiske Universitetsskole perspektiver på den komplekse opgave.

Når talen falder på 'den inkluderende skole' dukker begreber som rummelighed og integration ofte op. Men inklusion handler ikke bare om at rumme eller integrere. Inklusion handler om den enkelte elevs oplevelse af at være en naturlig og værdifuld deltager i et socialt og fagligt fællesskab.

Sådan lyder det i bogen 'Den inkluderende skole - en grundbog', redigeret af Rasmus Alenkær, der netop er udkommet på forlaget Frydenlund. Bogen henvender sig primært til studerende og praktikere i folkeskolen og stiller skarpt på inklusionsbegrebet ud fra blandt andet et historisk, sociologisk og pædagogisk perspektiv.

I bogen bidrager blandt andet Lars Qvortrup, dekan på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, med kapitlet 'Ledelse i den inkluderende skole', hvor han sætter fokus på de overvejelser, man må gøre sig som skoleleder, hvis man vil bidrage til inklusion.

Anne Tetler, lektor på DPU, tegner de store linjer i specialpædagogikkens historie og belyser dilemmaer i den inkluderende skole. Og Anne Maj Nielsen, lektor på DPU, stiller spørgsmålet: Kan den inkluderende skole kompensere for negativ social arv?

Endnu en lektor fra DPU, Kirsten Balzer, ser på udviklingen af den inkluderende skole i et internationalt perspektiv. Blandt andet ser hun på Italiens bestræbelser på at inkludere fysisk og psykisk handicappede børn i almene skoler.

Den inkluderende skole - en grundbog, Rasmus Alenbæk (2008), Frydenlund.

Specialpædagogik og inkluderende pædagogik er en forskningsenhed på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole. Enhedens overordnede formål er at fungere som centrum for specialpædagogisk forskning i Danmark med nære samarbejdsrelationer til professionshøjskolerne, videnscentrene samt til en række universitære forskningsmiljøer i de øvrige nordiske lande.