Ny masteruddannelse skal styrke evalueringskultur i uddannelsessektoren

Evalueringsbølgen skyller ind over det danske uddannelsessystem. Men skal evaluering bane vejen for bedre undervisning, kræver det professionalisering og forskningsbaseret viden. Derfor udbyder Danmarks Pædagogiske Universitetsskole en ny masteruddannelse i evaluering af læring, undervisning og uddannelse.

Den danske folkeskole lider under manglen på evalueringskultur, påpegede OECD så sent som i 2004. I dag vejes og måles undervisningskvalitet og læringsudbytte måles som aldrig før, og PISA-undersøgelser, test og elevplaner taler deres tydelige sprog: Evaluering er blevet en vigtig del af det danske uddannelsessystem.

Den nye masteruddannelse fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole ved Aarhus Universitet skal styrke den hjemlige evalueringskultur ved at ruste undervisere, konsulenter, ledere og andre uddannelsesansvarlige til at varetage evalueringsopgaver på videnskabeligt grundlag.

"Uddannelsen er DPU's svar på det stigende fokus på evaluering og kvalitetsudvikling i uddannelsessektoren. Det er et politisk ønske at fokusere på kvalitetssikring for at få bedre læring, undervisning og uddannelse, og at få mest muligt ud af de penge, man nu engang beslutter at bevilge til uddannelse. Netop derfor er det vigtigt, at evalueringen varetages af professionelle, som kan kombinere faglig og pædagogisk viden med indgående kendskab til evalueringsteori og -metode og til, hvordan resultaterne kan tolkes og bruges. Her er det helt naturligt, at Danmarks Pædagogiske Universitetsskole spiller ind med den faglige tyngde, vi har på dette felt", siger Jeanette Magne Jensen, koordinator på uddannelsen.

Viden om implikationer af evaluering

Masteruddannelsen henvender sig til undervisere, konsulenter, ledere og andre uddannelsesansvarlige, som skal varetage evalueringsopgaver og konsulent- og efteruddannelsesopgaver inden for evaluering. Målet med den nye uddannelse er at give de studerende indsigt i den omfattende forskningsbaserede viden om, hvordan man kan tilrettelægge, gennemføre og følge op på evalueringer.

"Det er ikke ligegyldigt, hvordan man griber evaluering an, eller hvordan man vurderer og bruger resultaterne. Det, evalueringerne vægter højest, har også en tendens til at få større værdi i undervisningen. Masteruddannelsen fokuserer på sammenhængen mellem pædagogiske mål og evalueringens fokus. Herunder hvordan pædagogiske mål overhovedet kan operationaliseres, så de bliver evaluerbare. De studerende skal både kunne tilpasse redskaber og resultater til deres egen praksis og kunne tage de nødvendige forbehold", siger Jeanette Magne Jensen.

Uddannelsen vil klæde de studerende på til at arbejde konkret med evaluering og kvalitetsudvikling i hele uddannelsessystemets fødekæde - fra grundskole til videregående uddannelse og kompetenceudvikling i bred forstand. Men også til at forholde sig kritisk og analyserende til de etiske og værdimæssige implikationer af både de enkelte evalueringstiltag og af, hvordan evalueringskulturen som politisk styringsredskab påvirker hele uddannelsessektoren.

Fleksibel uddannelse

Master i evaluering er bred og tværgående. Den er bygget op af selvstændige moduler om evaluering af hhv. læring, undervisning og uddannelse.

"Hvert modul udgør en afsluttet helhed, og de studerende kan vælge netop det eller de moduler, de har brug for. Dermed har uddannelsen den fleksibilitet, der er så efterspurgt i dag", siger Jeanette Magne Jensen.

Det første hold studerende på den nye masteruddannelse i evaluering starter til september 2008. Ansøgningsfristen er 1. juni.

Læs mere om uddannelsen på www.dpu.dk/evaluering

Jeanette Magne Jensen