Aarhus Universitets logo
Specialundervisning har positive effekter, men indsatsen kan forbedres, især for adfærdsvanskelige børn.To nye undersøgelser har undersøgt effekten af folkeskolens specialundervisning. Undersøgelserne er lavet af Danmarks Pædagogiske…
En ny forskningsrapport kortlægger kommunernes forebyggende og sundhedsfremmende arbejde på børn- og ungeområdet. Forskerne bag projektet anbefaler mere tværfagligt samarbejde og vidensudveksling mellem sundhedsfagene og de pædagogiske tiltag i…
Hvilke forhold i skolen bidrager mest til læring hos børn og unge? Det er Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning ved at afdække. Clearinghouse har fået opgaven af Den Nordiske Indikatorarbejdsgruppe og samarbejdet koordineres af Danmarks…
Kan nationale test fungere som pædagogisk værktøj for lærere? Det forsøger Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning at give et svar på i en undersøgelse, der udkommer i maj måned.
Ph.d.-forsvar ved cand.mag. Christian Larsen
Danmarks Lærerforening og Aarhus Universitet fremlægger i dag et fælles forslag til et forsøg med en forskningsbaseret læreruddannelse. Målet med uddannelsen er at gøre den lærerstuderende til ekspert i undervisning. Forslaget er udtryk for en…
Ph.d.-forsvar ved universitetslektor Dag Jostein Nordaker
Den aktuelle forskning peger på, at politiet rent faktisk kan stoppe bandekrige, når de er opstået. Det store hul i vores viden er, hvordan man forebygger dem med pædagogiske og sociale tiltag. Måske skal Danmark ikke alene bevilge sig selv en…
Helle Rabøl Hansen, ph.d studerende ved Institut for Læring med speciale i mobning, modtager året Peter Sabroe-pris for sin visionære forskning og arbejde for et øget fokus på mobning i de danske skoler. Prisen uddeles af Børns Vilkår.
D. 20. marts, kl. 13.00 - 16.00 forsvarer Anja sin afhandling: Facilitated Work Based Learning - analyseret i et pragmatisk perspektiv.
Side 62 af 95
Få nyheder fra DPU om pædagogik og uddannelsesforskning og om kommende seminarer, konferencer og åbne forelæsninger.