Aarhus Universitets logo
Under titlen 'Faglig udviklingsproces' analyserer Aarhus Universitet for tiden mulighederne for at styrke forskning og uddannelse på hele universitetet efter fusionerne i 2007. I den forbindelse har der været rygter i medierne om, at DPU er…
Informationskompetence blev udråbt som det 21. århundredes - det digitale samfunds - nøglekompetence. Men nu sætter et nyt debatoplæg fra DPU, Aarhus Universitet, og Danmarks Biblioteksskole spørgsmålstegn ved, om gymnasiet gør nok for, at …
En ny eksperttænketank skal afløse integrationsrådet i København. Tænketanken er netop nedsat af et enigt beskæftigelses- og integrationsudvalg i København. Blandt medlemmerne er Laura Gilliam, adjunkt ved Institut for Pædagogik på DPU, Aarhus…
Hvordan kan læringsspil fungere som strategisk redskab i organisatoriske forandringsprocesser? Og hvordan kan organisationer herigennem håndtere medarbejdernes modstand mod forandring?
For 20 år siden legede børn med det samme legetøj i mange år. Idag lever legetøj en kort og omtumlet tilværelse - før det havner i kassen i hjørnet sammen med alt det andet legetøj, der ikke er så spændende længere.
Socialministeriet har givet støtte til to nye projekter gennemført af forskere tilknyttet SSIP-programmet.
Computere og mobilteknologi omgiver os i dag fra alle sider. Messenger, blogs og Facebook er blevet naturlige kommunikationskanaler. Men hvordan gør vi bedst brug af de nye Web 2.0-teknologier i skolen? Hvad kræver det af lærerne? Og hvilke nye…
Hvad er god uddannelsesledelse i en tid, hvor det ene ledelsesmantra efterfølger det andet, og moderne managementteorier indtager offentlige institutioner? Hvordan får vi øje på nye ledelsespotentialer i hverdagen? På to gå hjem-møder i foråret 2010…
Hvilket syn på barndommen og børnelitteraturens betydning ligger bag danske fremstillinger af børnelitteraturens historie? Den danske børnelitteraturhistorieskrivnings udvikling er temaet for en ph.d.-afhandling fra Center for Børnelitteratur, der nu…
Når børn klarer sig dårligt i skolen, må forældrene på banen. Det lyder som en selvfølge, men sådan har det ikke altid været. I bogen "Har vi en aftale" viser DPU-forsker Hanne Knudsen, hvordan ideen om "den ansvarstagende familie" kun er ti år…
Side 53 af 95
Få nyheder fra DPU om pædagogik og uddannelsesforskning og om kommende seminarer, konferencer og åbne forelæsninger.