Eksperter samler viden om fremtidens dagtilbud

Task Forcen om Fremtidens Dagtilbud genoptager nu arbejdet med at finde gode eksempler på læring og inklusion i dagtilbud. Task forcen består af forskere og praktikere, der skal finde frem til best practice på dagtilbudsområdet, så pædagoger og institutionsledere fremover kan lære af hinanden og blive inspireret til at organisere det pædagogiske arbejde på nye måder.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini har bedt Task Forcen om Fremtidens Dagtilbud, som oprindeligt blev nedsat af den tidligere regering, om at genoptage arbejdet med at opsamle og udbrede viden om best practice på dagtilbudsområdet.

”Nu fortsætter vi arbejdet, og vi er glade for, at den nye minister er begejstret for task forcen og det foreløbige arbejde. Det giver os legitimitet og understreger vores politiske uafhængighed, i og med begge fløje i Folketinget støtter op om os”, siger formand for task forcen, professor ved Aarhus Universitet, Niels Egelund.

Bedre overgang fra børnehave til skole
Task forcen har især fokus på børns læring i dagtilbud og ser derfor på, hvordan det pædagogiske arbejde kan organiseres, så børn trives bedst, samtidig med at de lærer mest muligt.

”Resultaterne skal fungere som information og inspiration for kommuner og dagtilbud til, hvordan man bedst videreudvikler det pædagogiske arbejde på dagtilbudsområdet. Konkret handler det om at kortlægge, hvordan dagtilbuddene og kommunerne arbejder med for eksempel de pædagogiske læreplaner, sprogvurderinger og sprogstimulering samt overgange mellem dagtilbud og skole”, siger Niels Egelund.

Fokus på udsatte børn
Der er også fokus på inklusion og forebyggelse af udsathed i task forcens arbejde. Her gælder det om at sikre, at børn med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser i højere grad inkluderes i almindelige dagtilbud og om at støtte socialt udsatte børn via en målrettet pædagogisk indsats.

”Det handler om at spotte, hvordan dagtilbuddene og kommunerne arbejder med struktureret pædagogik, samarbejder med socialrådgivere og andre tværfaglige samarbejdsformer, for eksempel forældresamarbejde og forældreprogrammer, og derpå analysere og evaluere metoder og procedurer”, forklarer professor Niels Egelund, der samtidig påpeger, at task forcen kan bidrage med ideer til pædagoguddannelsen og efter-videreuddannelse.

FAKTA
Task Forcen om Fremtidens Dagtilbud besøger 10 udvalgte institutioner af flere omgange.

Task forcens målgruppe er primært personale og ledere, forældre, kommunalpolitikere og forvaltningschefer i forhold til dagtilbudsområdet, repræsentanter fra uddannelsesinstitutioner samt forskere og andre eksperter på området. Derudover inddrages internationale data og undersøgelser.

Task forcen skal aflevere en rapport med eksempler på god praksis inden for de to ovenstående temaer til regeringen maj 2012. Task forcens sekretariat er placeret i dagtilbudsenheden i Kontor for Børn og Folkeskole i Ministeriet for Børn og Undervisning.

Kontakt: Niels Egelund: egelund@dpu.dk; tlf: 4029 1669

Læs også pressemeddelelsen fra Ministeriet for Børn og Undervisning

Læs mere om task forcen på Ministeriets hjemmeside