600 forskere samlet på Campus Emdrup til kongres om hverdagsliv og læring

I disse dage slår Aarhus Universitet dørene op for Norden største kongres om pædagogisk forskning. 600 forskere gæster Aarhus Universitet, Campus Emdrup, fra d. 8. til d. 10. marts i anledningen af den årligt tilbagevendende NERA-kongres. I år har de danske værter valgt at sætte fokus på ’Hverdagsliv - uddannelse og forandringer’.

NERA-kongressen 2012 har som overordnet tema de læringsprocesser, der sker hos mennesker – børn, unge og voksne – når hverdagslivet udfolder sig.  Og hverdagen er ifølge forskerne et vigtigt tema for den pædagogiske forskning, for dér sker konstante forandringer i form af dannelse og læring.

”Vi lærer hele tiden, hele livet igennem. Og i hverdagen udveksler vi konstant viden med hinanden, som er med til at udvikle os som mennesker. Derfor er hverdagen en vigtig læringsarena for mennesker,” forklarer Søs Bayer, der er en af hovedkræfterne bag kongressen i år.

Faglige netværk lever videre

I løbet af de tre dage kongressen foregår, vil forskerne hver især præsentere deres forskning for hinanden. De indgår alle i faglige netværk, som de også holder fast i efterfølgende.

”Vi vil gerne forpligte forskerne på at arbejde videre med temaet efter kongressen og benytte muligheden for at holde liv i de udvekslende netværk mellem forskere i Norden,” understreger Niels Kryger, der er vært for NERA-kongressen.

Selv om NERA er et nordisk netværk, rækker forskernes perspektiver ud over Norden. Derfor er der, ud over danske Ida Wentzel Winther fra Aarhus Universitet, også keynote speakers fra Tyskland (Hartmut Rosa), USA (Thomas S. Popkewitz) og Indien (Meenakshi Thapan)

Læs mere om NERA-kongressen

Niels Kryger