Aarhus Universitets logo
Forskningscenter for sundhedsfremmende og bæredygtig skoleudvikling organiserer konferencen sammen med KOSMOS, Det nationale videncenter for børn og unges sundhed, kost og motion.
Den skriftlige trussel mod bygningerne på Tåsingegade var falsk alarm. Det konkluderer Østjyllands Politi efter at have gennemsøgt hele området og bygningerne.
”Et fusionskøkken”. ”Et nyt nordisk Singapore”. ”Et hippie-projekt”. Det var nogle af betegnelserne, som regeringens forandringsprojekt Ny Nordisk Skole fik hæftet på sig, da omkring 250 deltagere den 25. februar var samlet til debatmøde i Festsalen…
I en ny skolehistorisk bog sætter forskere fra Aarhus Universitet fokus på, hvordan grundskolens form og indhold historisk har forholdt sig til de børn, der afviger fra normalen og derfor har svært ved at passe ind.
Ni ud af ti danske børn under tre år tilbringer lige så mange timer i et dagtilbud som deres far og mor gør på arbejde. Hvad betyder det for børnene? Og hvad kan vi gøre for, at børnenes arbejdsuge på 37 timer styrker deres udvikling? Forskere,…
Mobbeforekomster og klassekultur, digital mobning, voldelige computerspil samt forældre- og lærerpositioner i mobning. Det var nogle af de emner, der var oppe på konferencen – Mobning gentænkt. Forskernes hovedbudskab lød: Jo stærkere fællesskab, jo…
Skal vi skærme børnene i dagtilbud og skole? Et veloplagt publikum stillede skarpe spørgsmål til to førende forskere i it-didaktik og medieleg, da magasinet Asterisk inviterede til debat om børn og nye medier i Stakladen på Aarhus Universitet.
Reviewet af Petrosino et al. undersøger effekten af interventioner, der sigter efter forbedring af elevernes skolegang i udviklingslandene.
Robert Slavin fra Johns Hopkins Universitet og kollegaer har udarbejdet et review, der belyser hvilke tilgange i undervisningen af naturfag i grundskolen, der er bedst evidens for. Reviewet rapporterer kvantitative målinger af elevernes præstation…
Identitet, unges selv-verden og transformativ læring blev flittigt debatteret, da tre førende danske og internationale læringsteoretikere trak fuldt hus til stor konference om ’Transformativ læring og identitet’ på Institut for Uddannelse og…
Side 41 af 95
Få nyheder fra DPU om pædagogik og uddannelsesforskning og om kommende seminarer, konferencer og åbne forelæsninger.