Social eksklusion og pædagogik i velfærdsstaten

• Forskning i sociale eksklusionsprocesser, menneskers hverdagsliv, pædagogiske institutioner og velfærdsstaten.

Om forskningsprogrammet

Hovedtemaet i forskningsprogrammet Social eksklusion og pædagogik i velfærdsstaten (SEP) er samspillet mellem sociale eksklusionsprocesser, menneskers hverdagsliv, pædagogiske institutioner og velfærdsstaten.

Programmet er optaget af, hvordan børn, unge, voksne og ældre, der befinder sig i udsatte positioner, erfarer og håndterer deres hverdagsliv, hvordan sociale og pædagogiske institutioner forstår, møder og arbejder med forskellige grupper af individer i udsatte positioner, og hvordan disse processer er spundet ind i samfundsmæssige strukturer og vilkår.

Samtidigt udforskes sociale, psykologiske og pædagogiske processer, hvorigennem individer og grupper problematiseres, diskrimineres og stigmatiseres. Disse processer belyses og analyseres på et samfundsmæssigt og institutionelt niveau i socialt, kulturelt og historisk specifikke kontekster.

Læs mere om forskningsprogrammet