Laursen, P. F. (2011). Teori og praksis. I H. J. Kristensen & P. F. Laursen (red.), Gyldendals pædagogikhåndbog: otte tilgange til pædagogik (s. 568-585). Gyldendal.
Laursen, P. F. & Pedersen, M. J. (2011). Organisering af lærersamarbejdet. I S. C. Andersen & S. C. Winter (red.), Ledelse, læring og trivsel i folkeskolerne (s. 95-104). SFI - Det nationale Forskningscenter for Velfærd.
Laursen, P. F. (2013). Forskningsmetoder og -resultater. I H. J. Kristensen & L. Per Fibæk (red.), Undervisningskendskab: at planlægge og udvikle undervisning (1. udg., s. 140-155). Gyldendal.
Laursen, P. F. (2014). Vender disciplinen tilbage? I J. B. Krejsler & L. Moos (red.), Klasseledelsens dilemmaer: fortsatte magtkampe i praksis, pædagogik og politik (1. udg., s. 33-49). Dafolo.