Her finder du nye bøger og tidsskrifter, som forskere fra DPU, Aarhus Universitet har skrevet eller bidraget til.
Jeppe Bundsgaard, Sofie Gry Bindslev, Elisa Nadire Caeli, Elisabeth Grønhøj og Elisabeth Rasmussen
Hvert femte år gennemføres ICILS (International Computer and Information Literacy Study) med henblik på at undersøge teknologiforståelse hos skoleelever på 8. klassetrin. I denne bog præsenteres de danske resultater af ICILS-undersøgelsen i 2023 samt analyser af udviklingen siden første ICILS-undersøgelse i 2013 og anden ICILS-undersøgelse i 2018. ICILS giver gennem spørgeskemaer også et nuanceret indblik i konteksten for elevernes udvikling af kompetencer. I bogen er der særligt fokus på resultater, der kan bidrage til at nuancere den aktuelle skærmdebat og debat om teknologiforståelse, resultater, der uddyber forståelsen af forskelle inden for køn og it, og resultater vedrørende lærernes tanker om it og deres prioriteringer af it som indhold i undervisningen samt deres læringsteori og undervisningspraksisser.
Jeppe Bundsgaard, Sofie Gry Bindslev, Elisa Nadire Caeli, Elisabeth Grønhøj og Elisabeth Rasmussen
Hvert femte år gennemføres ICILS (International Computer and Information Literacy Study) med henblik på at undersøge teknologiforståelse hos skoleelever på 8. klassetrin. I denne bog præsenteres de danske resultater af ICILS-undersøgelsen i 2023 samt analyser af udviklingen siden første ICILS-undersøgelse i 2013 og anden ICILS-undersøgelse i 2018. ICILS giver gennem spørgeskemaer også et nuanceret indblik i konteksten for elevernes udvikling af kompetencer. I bogen er der særligt fokus på resultater, der kan bidrage til at nuancere den aktuelle skærmdebat og debat om teknologiforståelse, resultater, der uddyber forståelsen af forskelle inden for køn og it, og resultater vedrørende lærernes tanker om it og deres prioriteringer af it som indhold i undervisningen samt deres læringsteori og undervisningspraksisser.
Rie Thomsen, Randi Boelskifte Skovhus, Bo Klindt Poulsen og Rita Buhl
Når børn og unge skal lære om uddannelse, job og arbejdsliv, kræver det, at lærere og uddannelsesvejledere ved, hvilke aktiviteter der kan understøtte elevernes erfaringer og refleksioner. Undervisningen skal gøre eleverne nysgerrige og give dem lyst til at undersøge uddannelse og arbejdsliv. De skal opnå indsigt i mangfoldigheden af karriereveje og forskellige jobs betydning i samfundet. Undervisningen skal desuden danne grundlag for den uddannelsesvejledning, eleverne får tilbudt i udskolingen. De skal finde tryghed i og mod til at træffe deres egne valg. Med afsæt i eksempler og øvelser viser bogens forfattere, hvordan lærere kan lave inddragende, motiverende og undersøgende undervisning, så eleverne får en nuanceret viden om uddannelse og job. Samtidig giver bogen en teoretisk baggrund for arbejdet med karrierelæring i skolen.
Rie Thomsen, Randi Boelskifte Skovhus, Bo Klindt Poulsen og Rita Buhl
Når børn og unge skal lære om uddannelse, job og arbejdsliv, kræver det, at lærere og uddannelsesvejledere ved, hvilke aktiviteter der kan understøtte elevernes erfaringer og refleksioner. Undervisningen skal gøre eleverne nysgerrige og give dem lyst til at undersøge uddannelse og arbejdsliv. De skal opnå indsigt i mangfoldigheden af karriereveje og forskellige jobs betydning i samfundet. Undervisningen skal desuden danne grundlag for den uddannelsesvejledning, eleverne får tilbudt i udskolingen. De skal finde tryghed i og mod til at træffe deres egne valg. Med afsæt i eksempler og øvelser viser bogens forfattere, hvordan lærere kan lave inddragende, motiverende og undersøgende undervisning, så eleverne får en nuanceret viden om uddannelse og job. Samtidig giver bogen en teoretisk baggrund for arbejdet med karrierelæring i skolen.
Jonas Lieberkind og Jens Bruun
I lyset af tidens kriser – covid-19, krige, polarisering, mistrivsel, klimaforandringer – undersøger International Civic and Citizenship Education Study (ICCS 2022) unge teenageres opfattelser af sig selv som kommende borgere og deres indstillinger til samfundsforhold, politik og demokrati. ICCS 2022 har i et internationalt perspektiv indhentet oplysninger fra mere end 82.000 elever på 8. klassetrin i 23 lande. Bogen giver en systematisk indsigt i såvel de unges holdninger som i skolens virke som en politisk og demokratisk dannende institution. Bogen viser, at de danske unge har solide kundskaber og færdigheder, men demonstrerer også, at deres demokratiske dannelse er under løbende forandring. Med sine omfattende internationale sammenligninger udgør bogen et vigtigt grundlag for diskussionen af skolens rolle som dannelsesinstitution i samtiden.
Jonas Lieberkind og Jens Bruun
I lyset af tidens kriser – covid-19, krige, polarisering, mistrivsel, klimaforandringer – undersøger International Civic and Citizenship Education Study (ICCS 2022) unge teenageres opfattelser af sig selv som kommende borgere og deres indstillinger til samfundsforhold, politik og demokrati. ICCS 2022 har i et internationalt perspektiv indhentet oplysninger fra mere end 82.000 elever på 8. klassetrin i 23 lande. Bogen giver en systematisk indsigt i såvel de unges holdninger som i skolens virke som en politisk og demokratisk dannende institution. Bogen viser, at de danske unge har solide kundskaber og færdigheder, men demonstrerer også, at deres demokratiske dannelse er under løbende forandring. Med sine omfattende internationale sammenligninger udgør bogen et vigtigt grundlag for diskussionen af skolens rolle som dannelsesinstitution i samtiden.
Monica Carlsson og Jonas Andreasen Lysgaard
Skolestrejker blev for fem år siden et verdensomspændende våben i kampen for klimaet. Men hvordan kan kampen for klimaet og en bæredygtig fremtid udkæmpes i klasseværelset med pædagogiske metoder og som en del af undervisningen? Det er temaet for en ny forskningsoversigt og podcast fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’.
Monica Carlsson og Jonas Andreasen Lysgaard
Skolestrejker blev for fem år siden et verdensomspændende våben i kampen for klimaet. Men hvordan kan kampen for klimaet og en bæredygtig fremtid udkæmpes i klasseværelset med pædagogiske metoder og som en del af undervisningen? Det er temaet for en ny forskningsoversigt og podcast fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’.
Lotte Hedegaard-Sørensen
Denne bog bryder med den patologisering, som har præget debatten om inklusion og mistrivsel. Bogen anbefaler i stedet en fleksibel undervisning, der tilpasser sig til børn – frem for en undervisning, som børn skal tilpasse sig. Fokus skal ikke alene rettes mod børnene og deres individuelle diagnoser. Nogle børn tilhører en kulturel minoritet, er socialt eller følelsesmæssigt udsatte eller har særlige behov, og det stiller krav til undervisningen og dens opbygning. Det handler om at fremme en pædagogisk, sociologisk forståelse, der inviterer til, at skolerne pædagogisk og didaktisk forholder sig til børns forskellige betingelser for at deltage i undervisningen. Hovedansvaret ligger hos de fagpersoner, der arbejder med at give børnene et godt skole- og hverdagsliv. Lærerne kan dog ikke gøre det alene. Det kræver massiv støtte fra både de lokale skoleledelser, fra kommunalpolitikere og fra Christiansborg.
Lotte Hedegaard-Sørensen
Denne bog bryder med den patologisering, som har præget debatten om inklusion og mistrivsel. Bogen anbefaler i stedet en fleksibel undervisning, der tilpasser sig til børn – frem for en undervisning, som børn skal tilpasse sig. Fokus skal ikke alene rettes mod børnene og deres individuelle diagnoser. Nogle børn tilhører en kulturel minoritet, er socialt eller følelsesmæssigt udsatte eller har særlige behov, og det stiller krav til undervisningen og dens opbygning. Det handler om at fremme en pædagogisk, sociologisk forståelse, der inviterer til, at skolerne pædagogisk og didaktisk forholder sig til børns forskellige betingelser for at deltage i undervisningen. Hovedansvaret ligger hos de fagpersoner, der arbejder med at give børnene et godt skole- og hverdagsliv. Lærerne kan dog ikke gøre det alene. Det kræver massiv støtte fra både de lokale skoleledelser, fra kommunalpolitikere og fra Christiansborg.
Ove Korsgaard
Det Danmark, vi kender, eksisterede ikke, da Grundtvig blev født. Han kom til verden i en såkaldt helstat. Men da landets statsform i løbet af hans levetid blev forvandlet til en nationalstat på et bagtæppe af nationalisme, krig og geopolitik, krævede den et helt andet idégrundlag. Her var Grundtvig leveringsdygtig, og han bidrog til at give den nye stat indhold. Grundtvig og hans politiske venner var nationens fødselshjælpere.
Ove Korsgaard
Det Danmark, vi kender, eksisterede ikke, da Grundtvig blev født. Han kom til verden i en såkaldt helstat. Men da landets statsform i løbet af hans levetid blev forvandlet til en nationalstat på et bagtæppe af nationalisme, krig og geopolitik, krævede den et helt andet idégrundlag. Her var Grundtvig leveringsdygtig, og han bidrog til at give den nye stat indhold. Grundtvig og hans politiske venner var nationens fødselshjælpere.
Preben Olund Kierkegaard og Micki Sonne Kaa Sunesen (red.). Med bidrag af Lotte Hedegaard-Sørensen m.fl.
Denne bog præsenterer forskellige faglige perspektiver og teoretiske og metodiske tiltag inden for specialpædagogikken. Helt grundlæggende drejer specialpædagogik sig om didaktiske perspektiver for elever med særlige behov, og i den praktiske gennemførelse kan dette omtales som specialundervisning. I skolesammenhæng vil specialpædagogiske tiltag betyde, at der skal skabes gode sociale systemer, der iværksættes ud fra elevernes forudsætninger, evner og udfordringer. I denne bog er vægten lagt på de relationelle og samspilsorienterede aspekter af den pædagogiske praksis, og da bogens kapitler veksler mellem teori, praksis og forskning, tilbydes et fundament for at forstå det specialpædagogiske felt og tænke løsningsmodeller på de udfordringer, som vi ser inden for dette område.
Preben Olund Kierkegaard og Micki Sonne Kaa Sunesen (red.). Med bidrag af Lotte Hedegaard-Sørensen m.fl.
Denne bog præsenterer forskellige faglige perspektiver og teoretiske og metodiske tiltag inden for specialpædagogikken. Helt grundlæggende drejer specialpædagogik sig om didaktiske perspektiver for elever med særlige behov, og i den praktiske gennemførelse kan dette omtales som specialundervisning. I skolesammenhæng vil specialpædagogiske tiltag betyde, at der skal skabes gode sociale systemer, der iværksættes ud fra elevernes forudsætninger, evner og udfordringer. I denne bog er vægten lagt på de relationelle og samspilsorienterede aspekter af den pædagogiske praksis, og da bogens kapitler veksler mellem teori, praksis og forskning, tilbydes et fundament for at forstå det specialpædagogiske felt og tænke løsningsmodeller på de udfordringer, som vi ser inden for dette område.
Ning de Coninck-Smith, Julia Horne og William Whyte (red.)
Hvordan er højere uddannelse blevet formet af mennesker, idéer og viden? I et værk, der spænder over 2.500 år, kortlægger 54 eksperter de sociale og kulturelle dynamikker i højere uddannelse gennem århundrederne. Bogseriens seks bind undersøger højere læring som helhed i stedet for kun læring på universiteter, og analyserer de forskellige institutionelle rammer, organisatoriske strukturer og relationer til de samfund, de tilhører. En bredere og mere kompleks institutionel tilgang afsløres, som inkluderer antikke akademier, klostre, templer og i nyere tid professions- og tekniske skoler.
Ning de Coninck-Smith, Julia Horne og William Whyte (red.)
Hvordan er højere uddannelse blevet formet af mennesker, idéer og viden? I et værk, der spænder over 2.500 år, kortlægger 54 eksperter de sociale og kulturelle dynamikker i højere uddannelse gennem århundrederne. Bogseriens seks bind undersøger højere læring som helhed i stedet for kun læring på universiteter, og analyserer de forskellige institutionelle rammer, organisatoriske strukturer og relationer til de samfund, de tilhører. En bredere og mere kompleks institutionel tilgang afsløres, som inkluderer antikke akademier, klostre, templer og i nyere tid professions- og tekniske skoler.
Anders Skriver Jensen Thorleif Frøkjær (red.)
Denne antologi præsenterer 15 centrale pædagogiske tænkere, heriblandt Stig Broström og Ditte Winther-Lindqvist, hvis nøglebegreber og tænkning har noget særligt at bidrage med til det småbørnspædagogiske felt. De 15 tænkere er alle sat ind i en aktuel småbørnspædagogisk kontekst for at demonstrere deres tænknings værdi og gyldighed i dag og i fremtiden. Ønsket med bogen er at give studerende og praktikere indenfor dagtilbudsfeltet et solidt kendskab til de teoretiske perspektiver, der former såvel det daglige institutionsliv som uddannelse, forskning og uddannelsespolitik.
Anders Skriver Jensen Thorleif Frøkjær (red.)
Denne antologi præsenterer 15 centrale pædagogiske tænkere, heriblandt Stig Broström og Ditte Winther-Lindqvist, hvis nøglebegreber og tænkning har noget særligt at bidrage med til det småbørnspædagogiske felt. De 15 tænkere er alle sat ind i en aktuel småbørnspædagogisk kontekst for at demonstrere deres tænknings værdi og gyldighed i dag og i fremtiden. Ønsket med bogen er at give studerende og praktikere indenfor dagtilbudsfeltet et solidt kendskab til de teoretiske perspektiver, der former såvel det daglige institutionsliv som uddannelse, forskning og uddannelsespolitik.
TIDSSKRIFTER
Nr. 133, 2024: Tema: Stille psykotiske forstyrrelser
Nr. 4, 2024: Tema: Sex – Sundhed – Familie – et obligatorisk emne i skolen
Nr. 3, 2024: Tema: Forskning og praksis 2
Nr. 129, september 2024: Tema: Pædagogiske grundfortællinger
NR. 108
TEMA: ELEVEN
AUGUST 2024