Snævert læringsbegreb giver trange kår for fantasi og kreativitet

Asterisk nr. 109 - November 2024 - Tema: Hvad er egentlig formålet med uddannelse?

Børn lærer og udvikler sig, når de er trygge, har det sjovt og er en del af fællesskabet. Derfor er det dagtilbuddenes fornemmeste opgave at holde den nordiske tradition i hævd og møde børnene, hvor de er her og nu – og ikke kun fokusere på det, de skal være engang i fremtiden. Sådan lyder det samstemmigt fra de to børneforskere, Eva Gulløv og Grethe Kragh-Müller. De efterlyser, at vi igen begynder at tale om, hvad god pædagogisk kvalitet i dagtilbud egentlig er.    

Lyt til artiklen

”Står de og bager bare for at have det sjovt?”  

Kommentarer som denne har børnepsykolog og lektor på DPU, Aarhus Universitet, Grethe Kragh-Müller, gennem årene ofte hørt falde fra blandt andre amerikanske børneforskere, når de besøger danske dagtilbud og betragter børnenes aktiviteter.

Fælles for dagtilbud verden over er, at det er et sted, hvor børn skal passes, mens deres forældre arbejder, og at der skal være et pædagogisk indhold, så børnene får de bedste muligheder for trivsel, læring og udvikling.

Men mens dagtilbud i de angelsaksiske lande hviler på en ’preschool-tradition’, hvor børnene skal gøres klar til at gå i skole gennem faglig læring og færdigheder, har danske dagtilbud rødder i en nordisk tradition, der kan spores tilbage til den tyske pædagog Friedrich Fröbel (1782-1852).

Fröbel lagde vægt på, at børn skulle have frihed til at undersøge og lege, og han opfandt ordet Kindergarten, altså børnehave – en have, som børn kunne lege og udforske i, fordi han mente, at børn ligesom blomster udvikler sig efter deres egenart.

Pædagogens opgave var at sikre optimale vækstbetingelser for børnene, fortæller Grethe Kragh-Müller.

De tre B'er

  • Being handler om at være til og være barn med ret til en barndom for barndommens egen skyld.
  • Belonging handler om behovet for at høre til i flokken.
  • Becoming handler om, at barnet skal udvikle færdigheder og kompetencer for at kunne begå sig det samfund, det vokser op i.

”I Danmark har vi en tradition for at skabe gode og trygge betingelser for et godt børneliv i dagtilbud, hvor børn kan lege sammen og herigennem lære og udvikle sig,” siger Grethe Kragh-Müller og peger på, at et dagtilbud, der skaber rammer om et sådant trygt og udviklende børneliv rummer tre b’er, nemlig beingbelonging og becoming.

Being handler, ifølge Grethe Kragh-Müller, om at være til og være barn med ret til en barndom for barndommens egen skyld. Belonging om behovet for at høre til i flokken. Og becoming om, at barnet skal udvikle færdigheder og kompetencer for at kunne begå sig i det samfund, det vokser op i.

I de senere år er becoming i Grethe Kragh-Müllers optik imidlertid kommet til at fylde så meget, at det risikerer at gå ud over de to andre b’er.

”Vi ser i højere og højere grad børn gennem de her opdragelsesbriller. De skal være dygtige, og de skal være parate til at gå i skole. Når vi har så meget fokus på det næste skridt, så møder vi ikke barnet som det menneske, det er her og nu, men som det, det skal blive engang i fremtiden,” siger hun.

Fra et udviklingspsykologisk perspektiv er mødet det centrale i børns udvikling, forklarer Grethe Kragh-Müller med afsæt i Daniel Sterns (1934-2012) begreb affektiv afstemning.

Hun trækker også på den anerkendende relation, som er indbefattet i teorier hos den norske psykolog Anne-Lise Løvlie Schibbye:

”Heri ligger en anerkendelse; ’jeg forstår, hvordan du er og har det’, så vores fælles oplevelse mødes i det fælles tredje, hvorfra vi udvikler os,” forklarer Grethe Kragh-Müller og slår fast, at det er det, vi er i risiko for at miste, hvis vi kun kigger på, hvad børnene skal blive til en gang i fremtiden:

”Man kan selvfølgelig sige, at i udviklingsperspektivet vil vi dem også noget, men jeg synes jo gerne vi skal ville dem noget og dele noget med dem lige her, hvor de er, og tage afsæt i det, de er optaget af lige nu.”

Fröbel-pædagogikken

Friedrich Fröbel (1782-1852): Tysk pædagogisk tænker og grundlægger af ideen om børnehaven, som et sted, hvor børn ligesom planter kan gro og udvikle sig. I den fröbelske pædagogik er anskuelse og aktiv handlen udgangspunkt for refleksion, og legen er helt central i læreprocessen. Den første Fröbelbørnehave blev oprettet i 1840, og idéen blev på trods af politisk modstand hurtigt udbredt – især i Norden.

Udviklingspsykologi 

Daniel Stern (1934-2012) er amerikansk psykolog og har haft stor betydning for moderne udviklingspsykologi. Stern er især kendt for sine teorier om, hvordan barnet i de tidlige leveår udvikler et selv - altså en opfattelse af sig selv som et selvstændigt individ.

Relationsforståelse

Anne-Lise Løvlie Schibbyes (1932- ) er norsk psykolog og hendes relationsforståelse bygger på en grundlæggende tanke om, at det er i forholdet til den anden, at ’jeg bliver et selv, at min afhængighed af den anden muliggør min selvstændighed’. I sin forskning har hun fokus på anerkendelse, intersubjektive processer, samt menneskets evne til selvrefleksion og selvafgrænsning i relationer.

”Det kan være ved at kigge på stjerner, arkitektur eller filosofere. Jeg ser det simpelthen ikke længere ude i daginstitutionerne.”

Eva Gulløv

Vi forsømmer at åbne verdner

Antropolog og professor MSO på DPU, Aarhus Universitet, Eva Gulløv, kan godt følge Grethe Kragh-Müllers betragtninger.

Ser man på det historisk, kan man – lidt hårdt trukket op – sige, at børnesynet i 1940’erne og 1950’erne var præget af lydighed. Man var optaget af, at børn skulle lære at indrette sig og anerkende de voksne som autoriteter. I 1960’erne og 1970’erne gjorde man oprør mod autoritetsregimerne og det kuede barn og ønskede at skabe et frirum, hvor barnet kunne udvikle sig i fællesskabet.

Netop det er blevet udfordret de sidste 20 år, mener Eva Gulløv:

”De markante læringsdagsordener, vi ser i disse år, går på den enkeltes dygtiggørelse – og på, at fællesskabet skal dygtiggøre den enkelte. Det at lære at folde sig ud på sin egen måde, det fantasifulde, det kreative og det afprøvende, som tidligere stod centralt i småbørnspædagogikken, er blevet underkastet rationalet om, at ’vi skal videre i kæden’, ’videre til næste trin’,” siger hun og bruger udvikling af sprogkompetencer som eksempel:

”Det har alle dage være en vigtig del af småbørnspædagogikken. Men mens vi i 70’erne talte om at lære at udtrykke sig, sætte ord på sine følelser og kommunikere med andre, måler vi i dag sprogkompetencer på antallet af ord. Det er altså blevet et spørgsmål om at øge mængden af ord, snarere end hvad man kommunikerer om, og hvordan man bruger sproget,” siger Eva Gulløv.

Hun fremhæver, at hun ikke er imod en læringsdagsorden, men at det læringsbegreb, der dominerer i dag, er alt for snævert.

”Det stærke fokus på at få alle med har været den legitimerende faktor, der har fået læringsdagsorden i dagtilbud til at stå så stærkt. Det er sympatisk, men det er det samme projekt de skal med i. Man må ikke afvige. Og det er problematisk. Alene det at bryde med den sociale arv betyder, at vi skal bryde med det, barnet kommer med. I stedet for at se det som noget, der potentielt kan rumme ressourcer eller i hvert fald som noget, vi kan arbejde med,” siger hun.

Bestræbelserne på at få alle børn ind i det standardiserede uddannelsessystem, mener Eva Gulløv, risikerer at tage styringen over det pædagogiske projekt og det, vi traditionelt har tillagt høj værdi i dagtilbud. For eksempel at åbne verdner for børn og gøre dem nysgerrige og aktive i at udforske verdner og se mangfoldighed.

”Det kan være ved at kigge på stjerner, arkitektur eller filosofere. Jeg ser det simpelthen ikke længere ude i daginstitutionerne,” siger hun og peger på musikken som et andet eksempel:

”Vi har haft en virkelig imponerende musiktradition i de danske børnehaver, men i ni ud af ti børnehaver, hører du ikke en tone i dag. Musik kan ikke måles og er ikke del af læringsdagsordenen. Men i de institutioner, hvor de faktisk bruger musik, kan man se, hvordan børnene interagerer på nogle helt andre måder, og hvordan det for eksempel inddrager børn, der er generte eller ikke har samme dansksproglige kompetencer. Man sætter et nyt sprog ind, som alle står lige i forhold til, og det har nogle kæmpe fællesskabende potentialer,” siger hun.

”Mens børnene leger og har det sjovt, så udvikler de sig og lærer en masse om sig selv og omverdenen.”

Grethe Kragh-Müller

Børn udvikler sig gennem leg

Grethe Kragh-Müller mener, at vi igen skal begynde at tale om, hvordan vi skaber de bedste betingelser for små børns trivsel og udvikling, og derfor også hvad god pædagogisk kvalitet egentlig er.

”Jeg forstår faktisk slet ikke det her udvidede læringsbegreb, hvor det kan virke som om, man ikke skelner mellem undervisning og læring. Når jeg interviewer børn, siger de, at det bedste er at lege sammen og have nogle venner. Og mens de leger og har det sjovt, så udvikler de sig og lærer en masse om sig selv og omverdenen. Læring er noget, der foregår indeni den enkelte, og vi lærer hele tiden,” siger hun og refererer til en situation, hvor en pædagog var i gang med at lære en flok treårige månedernes navne. Til sidst spurgte pædagogen: ’Hvilken måned er vi i nu?’ Og en lille dreng svarede prompte: ’Fastelavn!’

”Det er jo spild af tid at forsøge at lære børn, der endnu ingen tidsfornemmelse har, den slags,” siger hun og fremhæver, at det faktisk er svært at forhindre børn i at udvikle sig, hvis de har det godt.

”Børn er udstyret med nysgerrighed og funktions-og legelyst, og når der er gode betingelser for det i det fysiske og relationelle miljø, så udvikler de sig. For helt små børn handler det om at udvikle personligheden og få viden om verden. Og det kræver en tryg relation til deres pædagoger, som skal se dem som de små mennesker, de er,” siger hun.

”Så bliver det et mål i sig selv, at dagens program forløber gnidningsfrit og forudsigeligt. Men praktikalitet er ikke kvalitet i børnehøjde”

Eva Gulløv

Kvaliteten skal være i børnehøjde

Både når Grethe Kragh-Müller læser de nationale undersøgelser af kvaliteten i vuggestuer, og når hun tager afsæt i sine egne observationer i vuggestuer, ser hun to typer af institutioner. I den første type institution, vil man noget med børnene, og der er et overordnet pædagogisk pejlemærke og en professionel følelsesmæssig involvering.

Her lader pædagogerne, ifølge Grethe Kragh-Müller, børnene forstå, at de har lyst til at lære dem at kende og være sammen med dem. De er engagerede i at lave sjove og spændende ting sammen med børnene, og de sørger for, at der er gode lege- og udforskningsmuligheder.

”Når det er til stede i en vuggestue, så er der god kvalitet,” siger hun og forklarer, at den anden type institution er der, hvor pædagogerne snakker om, ’at sundhedsplejerskerne skal forberede børnene lidt bedre på at komme i vuggestue.’

”I sådan en type vuggestue ser man mest børnene som nogle, der skal køres ind, indordnes i rutiner og gøres klar til noget i fremtiden. Når man snakker om struktur og forudsigelighed, så tror man, at de faste rammer giver en fast ramme inden i det enkelte barn, men sådan er det jo ikke. God kvalitet handler om, at man er til stede og har et pædagogisk mål med det, man gør,” siger hun.

Eva Gulløv genkender det billede, Grethe Kragh-Müller tegner, og peger på, at man især i store institutioner eller institutioner med dårlige normeringer ofte har svært ved at slække på strukturerne.

”Så bliver det et mål i sig selv, at dagens program forløber gnidningsfrit og forudsigeligt. Men praktikalitet er ikke kvalitet i børnehøjde. Selvfølgelig skal det praktiske være i orden, men det må ikke overskygge samvær, nærvær og barnets oplevelse af selv at kunne påvirke det, der foregår,” siger hun.

”Skal det pædagogiske arbejde understøtte børns udvikling, trivsel og samspil, kræver det, at det pædagogiske personale ved noget om børns udvikling.”

Eva Gulløv

Ældre pædagoger tør give slip

Når Eva Gulløv er ude i daginstitutionerne og lave observationer, oplever hun gang på gang, at ældre pædagoger er mere tilbøjelige til at give slip på læringsdagsordenerne og i stedet skabe nogle aktiviteter med fokus på kreativitet og fantasi.

”Lidt hårdt optrukket oplever jeg, at de yngre pædagoger er mere optagede af at kunne retfærdiggøre deres aktiviteter med henvisning til noget, der passer ind i den etablerede dagsorden og fremmer skolefærdigheder. Jeg tror blandt andet, det handler om, at pædagoguddannelsen er gået fra at være en kritisk medspiller til at være styret af prædefinerede målsætninger. Uddannelsen lægger simpelthen ikke op til, at de studerende skal udvikle deres egen – og dermed på sigt også børnenes – kreativitet og fantasi,” siger hun og understreger, at der er mange dygtige undervisere på pædagoguddannelserne, men at også de er bundet op på et alt for snævert læringsbegreb.

Ligesom Eva Gulløv peger Grethe Krogh-Müller på forbedringer i pædagoguddannelsen som en vej til at løfte kvaliteten af pædagogikken i vores dagtilbud:

”Der er for mig at se to problemer. Det ene er minimumsnormeringer, og det har vi i princippet fået løst, bortset fra at mange kommuner har forsøgt at spare på en anden måde – nemlig ved at slå institutioner sammen og ved at skære ned på antallet af uddannede pædagoger. Vi ved fra de nationale undersøgelser af kvaliteten i dagtilbud, at begge dele mindsker den pædagogiske kvalitet,” siger hun og vender tilbage til det andet problem: Pædagogernes uddannelse:

"Når jeg spørger dem, der kommer ud fra pædagoguddannelsen i dag, hvor mange der har hørt om børns udvikling, så er der måske tre, der rækker hånden op. Ved man ikke noget om børns udvikling, så er det svært at tilrettelægge aldersrelevant pædagogik med god kvalitet. De pædagoger, der var fra den gamle børnehaveuddannelse, havde mere viden om, hvad pædagogik er. De havde også haft forskellige typer af værkstedsfag som musik og rytmik. Hvis man har et godt fundament at stå på, er man nok mindre tilbøjelig til at agere efter nogle ydre målinger,” siger hun.

Eva Gulløv supplerer:

”Man kan ikke reducere pædagogik til læring og undervisning. Skal det pædagogiske arbejde understøtte børns udvikling, trivsel og samspil, kræver det, at det pædagogiske personale ved noget om børns udvikling, og at de er trænet i at iagttage børn, analysere sociale samspil og opbygge støttende, kreative miljøer, som børnene selv har mulighed for at påvirke. Pædagogerne skal turde sætte sig selv på spil og skabe uforudsigelighed i trygge rammer,” siger hun.

Læs mere

G. Kragh-Müller & A. Nielsen: Med kærlighed i tilgift – Det lille barns trivsel og udviklingsmuligheder i professionelle relationer i vuggestuen. I: S. Brostrøm, F. T. Hansen & K. Mellon (red.): Pædagogik med kærlighed. Dafolo, 2024

C. Ringsmose & G. Kragh-Müller: KIDS – kvalitetsudvikling i daginstitutioner. Dansk Psykologisk Forlag, 2020

E. Gulløv: Diskussionen om opdragelse: Om ansvar, autoritet og balancer. Forskning i pædagogers profession og uddannelse, 2, 2018

L. Gilliam & E. Gulløv: Children of the Welfare State. Pluto Press, 2017

EVA GULLØV

Professor MSO på DPU. Forsker blandt andet i børns relationer og hverdagsliv, pædagogisk arbejde samt minoritetsbørn og -forældres forhold til daginstitutioner. Hun underviser på Kandidatuddannelsen i pædagogisk antropologi.

GRETHE KRAGH MÜLLER

Lektor i pædagogisk psykologi på DPU og specialist i børnepædagogik. Hun forsker bl.a. i børns daginstitutionsliv og kvalitet i daginstitutioner. Hun underviser på Kandidatuddannelsen i pædagogisk psykologi.



NR. 109

TEMA: Hvad er egentlig formålet med uddannelse?

NOVEMBER 2024