Her finder du nye bøger og tidsskrifter, som forskere fra DPU, Aarhus Universitet har skrevet eller bidraget til.
Venka Simovska og Nis Langer Primdahl
Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at vi løfter blikket fra enkeltelever og anlægger et helhedssyn på trivsel, og at skolerne i deres arbejde med at fremme trivsel altid tager udgangspunkt i de konkrete elever i den konkrete skole.
Venka Simovska og Nis Langer Primdahl
Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at vi løfter blikket fra enkeltelever og anlægger et helhedssyn på trivsel, og at skolerne i deres arbejde med at fremme trivsel altid tager udgangspunkt i de konkrete elever i den konkrete skole.
Lars Qvortrup og Karen Wistoft
Det er blevet en offentlig sandhed, at næsten halvdelen af alle børn og unge mistrives. I denne bog dokumenteres det, at de fleste trives ud fra almindelige kriterier for, hvad det vil sige at have det godt, mens kun et fåtal oplever mistrivsel. Bogen argumenterer for, at mistrivsel ikke alene kan forklares ud fra vilkår i samfundet, og understreger, at mistrivsel ikke kan ”udryddes”. Målet er ikke at udrydde mistrivsel, men at bidrage til, at børn og unge har færdigheder, viden, kompetencer og styrke til at leve et rigt liv og at håndtere den modgang, der uundgåeligt vil komme. Kort sagt: At de bliver trivselskompetente.
Lars Qvortrup og Karen Wistoft
Det er blevet en offentlig sandhed, at næsten halvdelen af alle børn og unge mistrives. I denne bog dokumenteres det, at de fleste trives ud fra almindelige kriterier for, hvad det vil sige at have det godt, mens kun et fåtal oplever mistrivsel. Bogen argumenterer for, at mistrivsel ikke alene kan forklares ud fra vilkår i samfundet, og understreger, at mistrivsel ikke kan ”udryddes”. Målet er ikke at udrydde mistrivsel, men at bidrage til, at børn og unge har færdigheder, viden, kompetencer og styrke til at leve et rigt liv og at håndtere den modgang, der uundgåeligt vil komme. Kort sagt: At de bliver trivselskompetente.
Nina Christensen og Ayoe Quist Henkel (red.). Med bidrag af Stine Heger m.fl.
Bogen handler om alliancer mellem børn og voksne, mellem litteratur og medier, mellem forskellige kunst- og udtryksformer og mellem forskellige fagligheder og professioner. I kapitlerne ses der nærmere på læsekultur, samskabelse, børns rettigheder, børneperspektiver, deltagerkultur, litteraturformidling og udvikling af fortællinger for børn og unge, hvor børn er medproducenter og får indflydelse. Formålet med bogen er ikke at give færdige definitioner og anvisninger, men at diskutere og nuancere de mange dilemmaer og udfordringer, der opstår, når man arbejder i det børnelitterære og -kulturelle felt.
Nina Christensen og Ayoe Quist Henkel (red.). Med bidrag af Stine Heger m.fl.
Bogen handler om alliancer mellem børn og voksne, mellem litteratur og medier, mellem forskellige kunst- og udtryksformer og mellem forskellige fagligheder og professioner. I kapitlerne ses der nærmere på læsekultur, samskabelse, børns rettigheder, børneperspektiver, deltagerkultur, litteraturformidling og udvikling af fortællinger for børn og unge, hvor børn er medproducenter og får indflydelse. Formålet med bogen er ikke at give færdige definitioner og anvisninger, men at diskutere og nuancere de mange dilemmaer og udfordringer, der opstår, når man arbejder i det børnelitterære og -kulturelle felt.
Kristine Bagge Kousholt og Tilde Lykke Mardahl-Hansen (red.). Med bidrag af Charlotte Dyreborg Madsen, Dorte Kousholt m.fl.
Sammen med elever, forældre og skolens øvrige parter udvikler lærere viden gennem involvering i et væld af problemer og muligheder i skolen. Fx gennem at udforske problemer fra forskellige perspektiver og kritisk at udfordre eksisterende problemforståelser. Bogen tilbyder begrebet ”lærerens udforskende faglighed” som en måde at tale om, hvordan lærere kan udvikle deltagelsesmuligheder for børn i skolen i samarbejde med elever, forældre og skolens øvrige parter. Bogens ærinde er at invitere lærere og lærerstuderende til kritisk refleksion, diskussion og udforskning.
Kristine Bagge Kousholt og Tilde Lykke Mardahl-Hansen (red.). Med bidrag af Charlotte Dyreborg Madsen, Dorte Kousholt m.fl.
Sammen med elever, forældre og skolens øvrige parter udvikler lærere viden gennem involvering i et væld af problemer og muligheder i skolen. Fx gennem at udforske problemer fra forskellige perspektiver og kritisk at udfordre eksisterende problemforståelser. Bogen tilbyder begrebet ”lærerens udforskende faglighed” som en måde at tale om, hvordan lærere kan udvikle deltagelsesmuligheder for børn i skolen i samarbejde med elever, forældre og skolens øvrige parter. Bogens ærinde er at invitere lærere og lærerstuderende til kritisk refleksion, diskussion og udforskning.
Dorthe Staunæs, Katja Brøgger og Kirsten Hvenegård-Lassen (red.)
I en tid, hvor spørgsmål om køn og diversitet fylder i hverdagens debatter på uddannelser, på arbejdspladser, i politik og i medier, samler og oversætter denne bog nøgletekster fra nogle af de mest indflydelsesrige og intellektuelle feministiske teoretikere og gør dem tilgængelige for danske læsere. Nitten oversatte tekster og syv introducerende tekster kaster lys over lokale såvel som globale spørgsmål om materie, affekt, krop, ulighed, racegørelse, queer og det mere-end-menneskelige og demonstrerer, hvordan nyere feministisk teori rækker ud over køn ved at beskæftige sig med alt fra mennesker og dyr til medicinsk teknologi, plantager, spiritualitet, giftigt legetøj, økonomi og planetens tilstand.
Dorthe Staunæs, Katja Brøgger og Kirsten Hvenegård-Lassen (red.)
I en tid, hvor spørgsmål om køn og diversitet fylder i hverdagens debatter på uddannelser, på arbejdspladser, i politik og i medier, samler og oversætter denne bog nøgletekster fra nogle af de mest indflydelsesrige og intellektuelle feministiske teoretikere og gør dem tilgængelige for danske læsere. Nitten oversatte tekster og syv introducerende tekster kaster lys over lokale såvel som globale spørgsmål om materie, affekt, krop, ulighed, racegørelse, queer og det mere-end-menneskelige og demonstrerer, hvordan nyere feministisk teori rækker ud over køn ved at beskæftige sig med alt fra mennesker og dyr til medicinsk teknologi, plantager, spiritualitet, giftigt legetøj, økonomi og planetens tilstand.
Louise Bøttcher og Jesper Dammeyer (red.)
Viden og færdigheder om test og udredning er kernekompetencer for fagpersoner, som arbejder med pædagogisk psykologiske problemstillinger, fx i en folkeskole eller institution for unge med særlige behov. Bogen behandler, hvordan fagpersoner – på en teoretisk og metodisk velfunderet måde – kan anvende test og andre vurderingsredskaber og metoder til at belyse pædagogiske psykologiske problemstillinger. Derved kan brugen af test understøtte en kvalificeret udredning, hvor individuelle udviklings- og læringsprocesser analyseres i relation til andre mennesker, sociale fællesskaber og den konkrete pædagogiske praksis. Denne første del af bogen behandler testteori, psykometriske egenskaber, testtolkning og forskellige typer af test. Anden del, som er skrevet af en række eksperter fra forskellige områder, består af en række diskuterende og perspektiverende kapitler, som beskæftiger sig med både test og udredning i en større teoretisk og praktisk sammenhæng.
Louise Bøttcher og Jesper Dammeyer (red.)
Viden og færdigheder om test og udredning er kernekompetencer for fagpersoner, som arbejder med pædagogisk psykologiske problemstillinger, fx i en folkeskole eller institution for unge med særlige behov. Bogen behandler, hvordan fagpersoner – på en teoretisk og metodisk velfunderet måde – kan anvende test og andre vurderingsredskaber og metoder til at belyse pædagogiske psykologiske problemstillinger. Derved kan brugen af test understøtte en kvalificeret udredning, hvor individuelle udviklings- og læringsprocesser analyseres i relation til andre mennesker, sociale fællesskaber og den konkrete pædagogiske praksis. Denne første del af bogen behandler testteori, psykometriske egenskaber, testtolkning og forskellige typer af test. Anden del, som er skrevet af en række eksperter fra forskellige områder, består af en række diskuterende og perspektiverende kapitler, som beskæftiger sig med både test og udredning i en større teoretisk og praktisk sammenhæng.
Anja Madsen Kvols, Benedikte Vilslev Petersen og Mikkel Wiskerchen (red.). Med bidrag af Jørn Bjerre m.fl.
Antologien er skrevet med henblik på anvendelse i det nye fag på læreruddannelsen ‘Pædagogik og almen didaktik’. Antologiens tematiske grundstruktur består af tre dele. Første del fokuserer på samspillet mellem skolen og samfundet, skolens opgave, pædagogikkens genstandsfelt og hvad dannelse kan være. Anden del fokuserer på overvejelser om, hvordan de pædagogiske intentioner konkret kan udspille sig i praksis. Tredje del ser nærmere på nogle af de etiske overvejelser, der knytter sig til lærerens rolle og ansvar i skolen.
Anja Madsen Kvols, Benedikte Vilslev Petersen og Mikkel Wiskerchen (red.). Med bidrag af Jørn Bjerre m.fl.
Antologien er skrevet med henblik på anvendelse i det nye fag på læreruddannelsen ‘Pædagogik og almen didaktik’. Antologiens tematiske grundstruktur består af tre dele. Første del fokuserer på samspillet mellem skolen og samfundet, skolens opgave, pædagogikkens genstandsfelt og hvad dannelse kan være. Anden del fokuserer på overvejelser om, hvordan de pædagogiske intentioner konkret kan udspille sig i praksis. Tredje del ser nærmere på nogle af de etiske overvejelser, der knytter sig til lærerens rolle og ansvar i skolen.
Søren Christensen
Den slovenske filosof og psykoanalytiker Slavoj Žižek (f. 1949) har gennem mere end tre årtier haft status som en af verdens mest kontroversielle og usædvanlige tænkere. I hans tekster mødes begreber fra G.W.F. Hegel og Jacques Lacan med populærkultur, vitser og aktuelle politiske begivenheder i en hvirvelvind af pointer, der er lige så inspirerende, som de kan være svære at få hold på. Denne bog hjælper nye og gamle læsere af Žižek med at få bedre greb om dette særegne tankeunivers. Med sine mange jokes og springende tankestil fremstår Žižek som en ‘umulig tænker’. Gennem en kombination af begrebsudredning og små ‘lyn-analyser’ viser bogen, at denne umulighed samtidig er en mulighed – en mulighed for analyser, der er rammende netop i kraft af den særlige måde, de ‘forvrider’ virkeligheden på.
Søren Christensen
Den slovenske filosof og psykoanalytiker Slavoj Žižek (f. 1949) har gennem mere end tre årtier haft status som en af verdens mest kontroversielle og usædvanlige tænkere. I hans tekster mødes begreber fra G.W.F. Hegel og Jacques Lacan med populærkultur, vitser og aktuelle politiske begivenheder i en hvirvelvind af pointer, der er lige så inspirerende, som de kan være svære at få hold på. Denne bog hjælper nye og gamle læsere af Žižek med at få bedre greb om dette særegne tankeunivers. Med sine mange jokes og springende tankestil fremstår Žižek som en ‘umulig tænker’. Gennem en kombination af begrebsudredning og små ‘lyn-analyser’ viser bogen, at denne umulighed samtidig er en mulighed – en mulighed for analyser, der er rammende netop i kraft af den særlige måde, de ‘forvrider’ virkeligheden på.
TIDSSKRIFTER
Nr. 131, 2024: Tema: Inklusion og Salamanca-erklæringen
Nr. 132, 2024: Tema: Relationsbrud
Nr. 1, 2024: Tema: Nye paradigmer inden for specialpædagogik
Nr. 2, 2024: Tema: Forskning og praksis 1
Nr. 27, maj 2024
NR. 108
TEMA: ELEVEN
AUGUST 2024