DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Forskning i innovation og organisationsudvikling

Bente Elkjær: Slip den organisatoriske læring løs


Om videoen

Bente Elkjær, professor i organisatorisk læring og videnprocesser på DPU, fortæller om uddannelsen i uddannelsesvidenskab, der giver de studerende greb til at forstå organisatoriske processor på arbejdsmarkedet.

Viden og værktøjer om innovation


Nyhedshistorier

04.06.2019 |

Digitale læremidler: Fra ABC til WWW

De digitale læremidler er på kort tid blevet en stor del af moderne undervisning, men der er ikke meget moderne over måden, de er skruet sammen på, lyder det fra flere forskere i den nye udgave af DPU

13.06.2018 |

Lad dem nu bare lege - status på leg anno 2018

Legen er udfordret – ikke kun af iPads og teknologi, men i høj grad også af de voksne, der konstant overvåger børnenes leg. Samtidig er børnelivet blevet mere målorienteret og struktureret, og den udv

12.05.2011 |

Innovation og evidens – et godt match?

Kan evidens gå hånd i hånd med innovation? Ja mener engelske Futurelab, der har specialiseret sig i at udvikle kreative og innovative tilgange til undervisning samtidig med, at de udgiver evidensbaser

18.11.2010 |

Spildesigner Max Møller, DPU, Aarhus Universitet, kåret som fremtidens medietalent

Spildesigner Max Møller fra DPU, Aarhus Universitet, er blevet kåret som et af fremtidens danske medietalenter på festivalen New Media Days d. 9. november 2010 i København.

12.11.2010 |

Ung forsker fra DPU, Aarhus Universitet, modtager innovationspris

Ph.d.-stipendiat Rasmus Leth Jørnø har sammen med tre andre yngre forskere modtaget andenpræmien i Rådet for Teknologi og Innovations priskonkurrence om fremtidens innovationspolitik. Prisen er for f

25.10.2010 |

Kreative nybrud i industriel design foregår mellem kaos og struktur, viser ny forskning

Ph.d.-stipendiat Jamie Wallace fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, AU påviser i ny ph.d.-afhandling, hvordan kreative processer indenfor industriel design vokser ud af både kaos og organiserin

07.11.2005 |

Hvordan man vender en supertanker

Hvorfor sammenlignes det at forny en virksomhed med det at vende en supertanker? Hvorfor kan nye ideer og andre måder at gøre tingene på ikke vinde fodfæste på en arbejdsplads - selv når alle er enige

Artikler fra magasinet Asterisk

Digitale spil i undervisningen: Fra hurtig motivation til meningsfuld læring

29.05.2019Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.

Vi overdriver fantasilegens betydning

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Et amerikansk studie af forskningen i børns ’lade-somom-lege’ konkluderer, at de positive effekter er meget

Lad dem nu bare lege

11.06.2018Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg. Status på leg anno 2018: YouTube er børnenes sidste frirum i en tid, hvor de er under konstant overvågning f

Dannelse i en robottid

06.12.2017Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel. Dannelse bliver vigtigere end nogensinde i den digitaliserede tidsalder – det er nemlig dannelsen, d

Kreativ leg med koder

02.09.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om programmering. Der skal være et større fokus på, at børn lærer at kode og generelt udvikler deres IT-kompetenc

Har fritid en fremtid?

02.09.2016Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om fritid. Mens undervisningen i skolen er blevet friere, er børns fritid ikke så fri, som den var engang. Og se

Sanselig undervisning

01.03.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om alternativ undervisning. Vi kan uddanne mere hele og innovative mennesker ved at inddrage teater og billeder og de

Skal vi skrue op for kunst og kreativitet?

01.03.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om kunst og kreativitet i folkeskolen. De musisk-æstetiske fag er under pres, både i folkeskolen og på ungdomsuddanne

Er æstetik en løftestang for læring?

01.03.2015Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om æstetik. Æstetiske læreprocesser og discipliner som drama, billedkunst, musik og dans er blevet klemt i en snæver

Vi lærer også med hænderne

01.12.2013Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om skolens praktiske fag. Farvel til sløjd som hobbyfag i skolen. Vi må tage de praktiske fag i skolen mere alvorl

Tre bud på digitalisering i praksis: 3. Vi skal lære af de små eksperter

01.12.2012Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om digitalisering. Digitale teknologier udvider undervisningsbåndbredden og bygger bro mellem børns hverdagsliv og

Brugerne sprænger universitetets mure

01.03.2012Ny viden opstår ikke bare bag universitetets mure, men også i klasseværelser. Studerende og brugere af uddannelsesforskning spiller en stadig større rolle for videnproduktion, og det får brugerdreven

Nedslag: Innovative kræfter

01.09.2011I tre korte nedslag sætter Asterisk fokus på kilder til innovation.

En nation af kreativitetsslaver

01.09.2011Fra at være symbol på menneskets frihed er kreativitet blevet en disciplin, vi alle er tvunget til at mestre. Lektor Steen Nepper Larsen giver et rids over kreativitetens idéhistorie og minder om, at

Innovation - Tidens politiske buzz-word

01.09.2011I øjeblikket ser det ud, som om politikerne udelukkende forholder sig til innovation som et fænomen, der egentlig er identisk med industrisamfundets produktion.

Fremtidens uddannelsessystem kalder på ’U-turns’

01.09.2011Hvordan ser det innovative uddannelsessystem ud, der skal ruste de studerende og vores samfund til at klare fremtidens uforudsigelige udfordringer? Asterisk har talt med Claus Otto Scharmer, manden ba

Farvel til fabriksundervisning, goddag til fremtidens fleksible læring

01.09.2011Erhvervslivets mantra om innovation forgrener sig langt ind i uddannelsessystemet. Den innovative skole er tidens herskende ideal, og det sætter sine tydelige spor på skolens nye fleksible og futurist

Dumhedens kvaliteter

01.06.2011I tre korte nedslag sætter Asterisk fokus på, hvordan dumhed kan gøre os klogere.

Hvem bliver morgendagens elite?

01.04.2010Bare fordi du er født med en guldske i munden, er du ikke sikret en plads blandt morgendagens elite. Vidensamfundet kræver mangfoldighed og krøllede hjerner, og det udfordrer de gængse vinder- og tabe

Bøger om innovation

Employee-Driven Innovation 
A new approach

Edited by Steen Høyrup, Maria Bonnafous-Boucher, Cathrine Hasse, Maja Lotz and Kirsten Møller

Rapporter som e-bøger

Organisational Theatre

Lotte Darsø, Stefan Meisiek, David Boje

93 sider * ISBN 978-87-991956-0-2 * Thin Book udgivet af Learning Lab Denmark, DPU, AU, 2007


Ny Pædagogik til Kreative Læreprocesser

Lotte Darsø, Bo Krüger og Jørgen Rafn

29 sider * Udgivet af Learning Lab Denmark, DPU, AU, 2004