Aarhus Universitets logo
Lektor Rikke Toft Nørgård, DPU, Aarhus Universitet står i spidsen for et nystiftet konsortium på tværs af Europa. Forskningsinstitutioner, kulturorganisationer og kreative industrier skal udvikle nye…
Den grønne omstilling står højt på dagsordenen i samfundet – også blandt beslutningstagere i Det Blå Danmark. Men selv om de fleste i den maritime branche er enige om, at omstillingen er nødvendig, er…
De digitale læremidler er på kort tid blevet en stor del af moderne undervisning, men der er ikke meget moderne over måden, de er skruet sammen på, lyder det fra flere forskere i den nye udgave af…
Legen er udfordret – ikke kun af iPads og teknologi, men i høj grad også af de voksne, der konstant overvåger børnenes leg. Samtidig er børnelivet blevet mere målorienteret og struktureret, og den…
Kan evidens gå hånd i hånd med innovation? Ja mener engelske Futurelab, der har specialiseret sig i at udvikle kreative og innovative tilgange til undervisning samtidig med, at de udgiver…
Spildesigner Max Møller fra DPU, Aarhus Universitet, er blevet kåret som et af fremtidens danske medietalenter på festivalen New Media Days d. 9. november 2010 i København.
Ph.d.-stipendiat Rasmus Leth Jørnø har sammen med tre andre yngre forskere modtaget andenpræmien i Rådet for Teknologi og Innovations priskonkurrence om fremtidens innovationspolitik. Prisen er for…
Ph.d.-stipendiat Jamie Wallace fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, AU påviser i ny ph.d.-afhandling, hvordan kreative processer indenfor industriel design vokser ud af både kaos og…
Asterisk nr. 107 - april 2024: Vi undervurderer ofte den rolle, fantasien spiller i den professionelle dømmekraft. Det er derfor en bunden opgave for lærere og pædagoger at holde fantasien ved lige og…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 90 fra juni 2019 med tema om Digitale læremidler.
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 86 fra juni 2018 om leg.
Et amerikansk studie af forskningen i børns ’lade-somom-lege’ konkluderer, at de positive effekter er meget…
Status på leg anno 2018: YouTube er børnenes sidste frirum i en tid, hvor de er under konstant overvågning…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 84 fra december 2017 om trivsel.
Dannelse bliver vigtigere end nogensinde i den digitaliserede tidsalder – det er nemlig dannelsen,…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om programmering.
Der skal være et større fokus på, at børn lærer at kode og generelt udvikler deres…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 79 fra september 2016 om fritid.
Mens undervisningen i skolen er blevet friere, er børns fritid ikke så fri, som den
var engang. Og…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om alternativ undervisning.
Vi kan uddanne mere hele og innovative mennesker ved at inddrage teater og billeder og…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om kunst og kreativitet i folkeskolen.
De musisk-æstetiske fag er under pres, både i folkeskolen og på…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 73 fra marts 2015 om æstetik.
Æstetiske læreprocesser og discipliner som drama, billedkunst, musik og dans er blevet klemt i en snæver…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 68 fra december 2013 om skolens praktiske fag.
Farvel til sløjd som hobbyfag i skolen. Vi må tage de praktiske fag i skolen mere…
Artikel fra magasinet Asterisk fra DPU, Aarhus Universitet, nr. 64 fra december 2012 om digitalisering.
Digitale teknologier udvider undervisningsbåndbredden og bygger bro mellem børns hverdagsliv og…
Ny viden opstår ikke bare bag universitetets mure, men også i klasseværelser. Studerende og brugere af uddannelsesforskning spiller en stadig større rolle for videnproduktion, og det får brugerdreven…
I tre korte nedslag sætter Asterisk fokus på kilder til innovation.
Fra at være symbol på menneskets frihed er kreativitet blevet en disciplin, vi alle er tvunget til at mestre. Lektor Steen Nepper Larsen giver et rids over kreativitetens idéhistorie og minder om, at…
I øjeblikket ser det ud, som om politikerne udelukkende forholder sig til innovation som et fænomen, der egentlig er identisk med industrisamfundets produktion.
Hvordan ser det innovative uddannelsessystem ud, der skal ruste de studerende og vores samfund til at klare fremtidens uforudsigelige udfordringer? Asterisk har talt med Claus Otto Scharmer, manden…
Erhvervslivets mantra om innovation forgrener sig langt ind i uddannelsessystemet. Den innovative skole er tidens herskende ideal, og det sætter sine tydelige spor på skolens nye fleksible og…
I tre korte nedslag sætter Asterisk fokus på, hvordan dumhed kan gøre os klogere.
Bare fordi du er født med en guldske i munden, er du ikke sikret en plads blandt morgendagens elite. Vidensamfundet kræver mangfoldighed og krøllede hjerner, og det udfordrer de gængse vinder- og…