Aarhus Universitets logo
Størstedelen af danske elever og lærere oplevede, at de fik mindre ud af undervisningen, da de blev sendt hjem til fjernundervisning i foråret 2020 - også selvom danske skoler havde et bedre udgangspunkt sammenlignet med andre lande. Det viser en ny…
De sidste 10 års diskussioner om inklusion og eksklusion i skolen har været for abstrakte og forsømt at tage afsæt i udgangspunktet for det hele: Lærernes arbejde med at undervise i bestemte fag. Nu er det på tide at knytte inklusion tæt til…
Der er voksende mistrivsel blandt unge. Problemet er veldokumenteret, men hvad gør man ved det? Lærerne kan spille en væsentlig rolle, men mangler tit redskaberne. Et fælleseuropæisk forskningsprojekter har udviklet værktøjer og…
Trods 10 års inklusionsarbejde henviser vi i dag lige så mange til specialtilbud, som da inklusionsloven blev indført i 2012 med en målsætning om, at 95 % af alle børn skal gå i almenskolen. Vi har ikke været tilstrækkeligt ydmyge over for opgavens…
Vejledningsaktiviteter, der er koblet til undervisningen med fokus på læring frem for blot det helt konkrete uddannelsesvalg, ser ud til at få flere unge til starte på en ungdomsuddannelse. Det gælder især blandt unge fra lavindkomstfamilier, viser…
Hvilke forestillinger om køn præger de lærerstuderende? Og hvilken betydning får disse kønsforestillinger, når de skal vurdere eleverne og rådgive dem i forbindelse med overgangen til en ungdomsuddannelse? Det skal undersøges i et nyt…
DPU, Aarhus Universitet har fået støtte til et nyt stort forskningsprojekt, der skal undersøge og udvikle bæredygtig pædagogik og grøn omstilling i dagtilbud.
Hvordan kan studerende på DPU sætte deres faglighed i spil, når det kommer til innovative løsninger på konkrete udfordringer i organisationer og virksomheder? Det gav de studerende selv en række bud på til case competition på DPU.
Det står sløjt til med danske børns lyst til at læse, og det vækker bekymring både hos politikere, i skolen og i den brede offentlighed. Men hvad er læselyst egentlig, og hvordan vurderer man den? At blive skarpere på det er en forudsætning for en…
Erfaringerne med at skulle omlægge den fysiske undervisning til digital fjernundervisning gjorde ikke lærerne mere negativt stemte over for brugen af computere og digitale værktøjer i undervisningen. Tværtimod steg brugen også efter den første bølge…
Side 8 af 95
Få nyheder fra DPU om pædagogik og uddannelsesforskning og om kommende seminarer, konferencer og åbne forelæsninger.