DPU

Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Nyheder

16.06.2020 |

Test skal støtte pædagogikken – ikke sabotere den

De nationale test har mødt bred kritik, og politikerne har besluttet at skabe et nyt testsystem. Christian Christrup Kjeldsen, lektor og viceinstitutleder på DPU, mener, vi skal benytte lejligheden til at tænke nyt. Blandt andet skal testopgaverne være i tråd med den faglige virkelighed, eleverne møder i undervisningen, forklarer han i det nye…

15.06.2020 |

Fra sløjd og håndarbejde til håndværk og design

Engang havde eleverne sløjd og håndarbejde i skolen, men når det i dag i stedet hedder håndværk og design, så handler det om meget mere end blot en navneforandring. Ny ph.d.-afhandling sætter fokus på de praktiske fags udvikling i skolen, og hvordan skiftende pædagogiske tanker, nye børnesyn og overordnede samfundshensyn har formet dem igennem 100…

09.06.2020 |

Lokale kompetenceforløb kan fastholde unge i provinsen

Mange provinskommuner forsøger at vende dalende indbyggertal med strategier for tiltrækning, men de gør ikke meget for at fastholde de unge, som er vokset op på egnen, siger DPU-forsker Eva Gulløv, som står bag en ny undersøgelse. Lokale kompetenceudviklingsforløb kan være en af løsningerne.

02.06.2020 |

Musikundervisningen er blevet alvorligt svækket i Danmark

Det har været et særkende ved dansk uddannelsestradition, at musikundervisning skulle være for alle. Men der er en voksende ulighed i musikundervisning i skoler og gymnasier, og på professionshøjskolerne er musikfaget blevet alvorligt svækket i lærer- og pædagoguddannelserne. Det påpeger en ny rapport om musikundervisningens udvikling i Danmark.

29.05.2020 |

Arts fastholder eksamensplanlægningen i fase 2

For ikke at skabe yderligere usikkerhed om eksamensformen og for at sikre, at studerende kommer til den eksamen, som de har forberedt sig på i forlængelse af den omlagte undervisning i dette forår, fastholder Arts med enkelte undtagelser den eksamensplanlægning, der er meldt ud.

Foto: Colourbox

13.05.2020 |

Skoleelever tøver med at tage ordet, når der er fremmedsprog på skemaet

Selvom mundtlighed spiller en central rolle i fremmedsprogsundervisningen i Danmark, holder eleverne ofte igen med at tage ordet og kaste sig ud i klassesamtaler på engelsk, tysk eller fransk. Den nye forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie ’Pædagogisk indblik’ belyser hvorfor og giver samtidig en række bud på, hvordan de mundtlige…

Viser resultater 31 til 36 ud af 1221

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste