Aarhus Universitets logo
Uden den store offentlige debat styrer Bologna-processen og EU udviklingen af de videregående uddannelser i Europa. Det sker gennem en veritabel eksplosion af standardisering og monitorering. Men de nye standarder er ikke bare redskaber for en…
Kan man formidle kompliceret ungdomsforskning på bare tre minutter? Ja siger et nyoprettet netværk af forskere ved DPU, som går nye veje i forskningsformidlingen.
Engang handlede lighed i uddannelse om at løfte arbejderklassen. I dag har vi rettet blikket mod det enkelte individs potentiale, og folkeskolens nye nationale mål understreger, at alle elever skal blive så dygtige som de kan. Magasinet Asterisk…
Forskningsprojektet Technucation har siden 2011 forsket i teknologiforståelse i professionsuddannelserne, og projektet har udviklet et nyt undervisningsredskab til lærer- og sygeplejestuderende: TEKU-modellen. Effekterne af at anvende TEKU-modellen i…
Danmarkshistorien har aldrig rigtig haft plads til de mindste børn. Det råder forskere fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) nu bod på med tobindsværket ’Kamp og status’ og ’Kald og kundskab’, der for første gang systematisk fortæller…
Hvad fremmer motivationen hos voksne, der tager en erhvervsuddannelse? Hvordan kan deres kompetencer inddrages i undervisningen? Hvad får dem til at deltage aktivt? Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) har udarbejdet et pædagogisk…
Magasinet Asterisk sætter i sit nye nummer fokus på de æstetiske læreprocesser. Fag som drama, billedkunst, musik og dans er blevet klemt i en stadig mere snæver læringsdagsorden, men nu er æstetiske læreprocesser i stigende grad på vej ind i varmen…
Bliver daginstitutioner for store, koster det i forhold til børnenes trivsel, læring og udvikling. Det viser en ny forskningsrapport fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) ved Aarhus Universitet. Forskerne kan derfor ikke anbefale, at…
Lærere og sygeplejersker står ofte rådvilde overfor nye teknologier. Selv om der investeres hundredevis af millioner i nye teknologier, så bliver medarbejderne ikke forberedt ordentlig på at skulle bruge dem i praksis.
I matematikundervisningen skal både de svage og de stærke elever udfordres og støttes, så de kan blive så gode til matematik som muligt. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet og Metropol har derfor sat et projekt i gang, hvor…
Side 33 af 95
Få nyheder fra DPU om pædagogik og uddannelsesforskning og om kommende seminarer, konferencer og åbne forelæsninger.