DPU

Aarhus Universitets segl

10. Pædagogik i daginstitutionen med henblik på udvikling af børns handlekompetence

Pædagogik i daginstitutionen med henblik på udvikling af børns handlekompetence

 

Af Stig Broström
47 sider * ISBN 978-87-7684-242-0 * Udgivet: 2008

Dette arbejdsmateriale sætter fokus på det pædagogiske arbejde med at fremme socialt udsatte børns livschancer og dermed også modvirke social eksklusion. En opregning af pædagogiske principper i arbejdet med udsatte børn peger umiddelbart på to modstridende tilgange til den pædagogiske praksis. Den første vægter relationen mellem børn og voksne; den anden livet i børnegruppen. I den praksis, som bygger på HPA-projektets teoretiske grundlag, betyder dette forhold dog ikke et enten- eller, men derimod et både-og, for udviklingen af udsatte børns handlekompetencer kræver et samspil af forskellige pædagogiske principper.

Download