Effekter af indsatser for socialt udsatte børn i daginstitutionerI denne bog fremlægges den første danske undersøgelse af, hvordan samfundet gennem en tidlig indsats i daginstitutioner kan bidrage til at bryde de negative mønstre, som er forbundet med ulighed. Med særlig fokus på lærings- og kompetenceperspektivet undersøges effekterne af en bestemt indsats, 'Handlekompetencer i pædagogisk arbejde med udsatte børn' (HPAprojektet), som er udviklet og afprøvet i 60 daginstitutioner i to kommuner i Danmark. |
Handlekompetencer i pædagogisk arbejde med socialt udsatte børn og unge - En sammenfatningBogen er en sammenfatning af resultater fra forskningsprojektets analyser af kvantitative og kvalitative data og beskriver tillige HPA-interventionens teoretiske og empiriske baggrund samt dens implementering. Forskningsprojektets effekt- og resultatanalyser gør det muligt at opstille nye hypoteser om "best practice". De præsenterede resultater er dermed et bidrag til debatten om samfundets indsats for udsatte børn og unge. |
Handlekompetencer i socialpædagogisk praksis på døgninstitutionerI denne rapport fremlægges resultater af HPA-projektets døgn-del. Undersøgelsen sætter fokus på anbringelsessteder for socialt udsatte børn og unge - socialpædagogiske opholdssteder og døgninstitutioner. HPA-projektets mål er, at opkvalificere medarbejdere i disse institutioner i retning af at arbejde med en mere målrettet indsats i anbringelsesstederne. Der er her undersøgt, hvordan det er lykkedes, at udvikle den pædagogiske indsats så målet at forbedre børn og unges livschancer nåes. Døgn-delen udgør en samlet del af HPA-projektet og er afprøvet i 5 døgninstitutioner/anbringelsessteder i 2 kommuner i Danmark. |
KvalifikationsmappenKvalifikationsmappen er et af de materialer, der er udviklet til HPA-projektet, og den er afprøvet i 30 daginstitutioner og fem døgninstitutioner. Kvalifikationsmappen er teoretisk funderet og praktisk orienteret, og den lægger således fundamentet for udvikling i både tanke og handling. Den henvender sig til personale og ledelse i dag- og døgninstitutioner, til pædagogiske konsulenter og til studerende på pædagogiske grund-, videre- og efteruddannelser samt kommuner der vil sætte samlede satsninger igang på området. Kvalifikationsmappen udkom 1. september 2009 på Dafolo |