I projektet benytter vi en brugsbog som en art grundbog, der giver eksempler fra praksis: ‘Aktionslæring – Læring i og af praksis’ . Bogen benyttes fordi den henvender sig til undervisere og skoleledere, som vil være med til at udvikle og optimere undervisningen. Bogen er et praksisorienteret redskab til at hjælpe lærerne med at eksperimentere, observere og reflektere over egen undervisning. Det er en læsevenlig og systematisk bog, der netop indtager det standpunkt, at læreres egenbestemte videnudvikling er et vigtigt omdrejningspunkt i skoleudvikling.
I et skoleudviklingsprojekt som KLEO-projektet er det afgørende at sætte fokus på den didaktiske samtale og give deltagerne rammer herfor. Det gør vi via fokus på udvikling af en didaktiske samtale – dvs. det at lære af sin egen praksis. heri indgår viden om og afprøvning af observationsteknikker og guides til at samtale herom. hertil benytter vi brugsbogen ‘Didaktisk refleksion – når lærere sætter ord på egen praksis’.
Fire elementer i god skoleledelse – artikel om EVAs rapport:Ledelse tæt på undervisning og læring Erfaringer fra re skoler med gode ledelsespraksisser.
Læs vidensnotat fra Dansk Clearinghouse for uddannelsesforskning ‘Vidensnotat om anvendelse af forskning i grundskolen’.
Interview med Theo Wubbels i Engelsk Vodcast om MITB – (The Model for Interpersonal Teacher behavior – også kaldet the teacher circle).This is part of the Vodcast series produced by Prof. Susan Rodrigues (Liverpool Hope University). The Project is funded by the Primary Science Teaching Trust. In this vodcast Prof Theo Wubbels (PhD) talks about his research on interpersonal interactions between the student and teachers and the impact in has on behaviour in the classroom. Prof Wubbels is president of the Dutch Programme Council for Educational Research, President of the European Educational Research Association (EERA) and council member of the World Educational Research Association (WERA). He is also the programme leader for improvement of teacher education in the Netherlands Association of Universities.