DPU

Aarhus Universitets segl

KLEo - Aktionsrunder


Der udføres tre aktioner på hver skole af hver KLEO-lærer med support fra en KLEO-konsulent, og KLEO-leder indgår i dele af processen.

Se en detaljeret guide til aktionscirklens faser her og læs mere om rollefordelingen under fanen Roller og opgavefordeling.

Under hver aktionsrunde skal lærerne i samarbejde med konsulenterne arbejde med deres aktionsplanaktionsobservation hvor leder og konsulent udfylder aktionsevaluering, to forskellige steder i processen, som illustreret nedenfor.

Hver aktionsrunde følger aktionslæringstilgangen, som består af aktionscirklens seks faser:

AKTIONSRUNDERNES TEMAER:

  1.  Aktion: Klasseledelse og relationspædagogik. Aktionsrunden har fokus på lærerens egen professionelle klasseledelse og relationspædagogiske ageren.
    • Læreradfærdsmodellen MITB (teacher circle)
    • Brugen af QTI
  2. Aktion: Relationskompetence og blik for elevstemmer.  Aktionsrunden har fokus på lærerens professionelle relationskompetence og blik for elevstemmer.
    • Professionel relationskompetence – Anne Linders tilgang (ICDP).
    • Elevstemmer – Mette Boies tilgang
  3. Aktion: Selvvalgt tema  med afsæt i de to tidligere aktionsrunder.  Selvvalgt tema for den aktuelle aktionsrunde planlægges med afsæt i de to tidligere aktionsforløb.
    • Den didaktiske samtale – at lære af sin egen praksis
    • Aktionslæring og udviklingsarbejder / genvinsten ved at observere og at samtale herom.
    • Processen/ evaluering og læring via aktionerne, KLEO-lærere og KLEO-konsulenter arbejder sammen om at formulere og illustrere værdien og udbytte af processen indtil videre for hele lærerkollegiet.