Aarhus Universitets logo
Forældresamarbejde i dagtilbud, på skoler og i hjemmet øger socialt udsatte børn og unges læring, udvikling og trivsel. Det viser en ny forskningskortlægning fra DPU, Aarhus Universitet.
Hvordan kan det være, at nogle unge voksne gentagne gange vælger at afbryde uddannelser, mens andre unge med samme baggrund formår at gennemføre? Et nyt forskningsprojekt ved DPU sætter fokus på personlige beslutningsprocesser i relation til frafald…
Alt for mange udsatte børn går glip af gode muligheder for at udvikle sig, fordi det kniber med at deltage i daginstitutionernes hverdagsliv og fællesskab. Hvordan et engageret samspil mellem voksne og børn kan fungere som udviklingsgrundlag for…
Den 13. februar 2017 døde lektor og tillidsrepræsentant Charlotte Palludan ved DPU, Aarhus Universitet efter et kortvarigt sygdomsforløb. Tabet af Charlotte for DPU såvel som for fakultet ARTS er stort og sorgfuldt. Ved DPU vil ledelse, kollegaer og…
Vejen fra deltagelse i bander og kriminalitet til ekstremisme og radikalisering er langt fra lineær og smal. En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, advarer mod blinde pletter i forebyggelsen.
Alvorlig stress er foruroligende udbredt blandt danske gymnasieelever. I Aalborg har to gymnasier udviklet indsatser til de unge i stil med dem, man tilbyder stressramte på arbejdsmarkedet. Det er en succes, som bør overføres til andre gymnasier,…
I denne omgang Asterisk Live spurgte vi, hvad det betyder for institutionerne, professionerne og børnene, at fritidsliv og skoleliv ikke længere er to skarpt adskilte størrelser.
I det nye Asterisk ser vi på radikalisering fra en pædagogisk vinkel. Er tillid, anerkendelse og fællesskab måske de stærkeste våben i bekæmpelsen af den vrede og afmagt i samfundet, der kan føre til ekstreme handlinger?
Lektor Theresa Schilhab er kognitionsforsker i krydsfeltet mellem neurobiologi og filosofi. Tirsdag den 13. december forsvarer hun en doktordisputats ved DPU, Aarhus Universitet om, hvordan vi som mennesker udvikler vores evne til abstrakt tænkning…
For første gang ligger danske elever over OECD-gennemsnittet inden for alle de faglige områder, som PISA tester eleverne i: læsning, naturfag og matematik. Især i matematik har de danske 15-årige klaret sig markant bedre end sidst. Men uro i klassen…
Side 25 af 95
Få nyheder fra DPU om pædagogik og uddannelsesforskning og om kommende seminarer, konferencer og åbne forelæsninger.