DPU

Aarhus Universitets segl

RIF

FTCL har offentliggjort rapporten Robotter I Folkeskolen på RIF minikonference den 14. November. Gertrud Lynge Esbensen, Matias Breum og Cathrine Hasse præsenterede hovedresultater og diskuterede de forskellige implikationer af at introducere robotter i undervisning i den danske folkeskole. Præsentationerne blev fulgt af interessante diskussioner.


RIF er et antropologisk projekt, der studerer robotter i klasseværelser rundt omkring i Danmark.


Hvorfor robotter?

Robotter erhverves ofte som et redskab til at engagere mindre akademiske studerende på nye måder og at indlede nye undervisningsmetoder - hvilket RIF fandt at være delvist vellykket. Men mange skoler har ikke en klar didaktisk plan for brugen robotterne, når de investerer i dem, og de bruges sjældent til at undervise emne-relevant materiale. Robotterne virker ikke knyttet til de klassiske fag, der undervises i i folkeskolen, og lærere efterspørger ofte vejledning i, hvordan man bruger robotter i deres undervisning.

 

Lånt fra: HER