Jeg er oprindeligt uddannet folkeskolelærer med linjefag i fransk og musik (1998) og senere dansk (2001). Jeg er cand.pæd. i didaktik dansk (2009) og har skrevet ph.d. om lærerkompetenceudvikling, scenariedidtik og it (2015). Har arbejdet som folkeskolelærer 1998-2010, som adjunkt, timelærer og lektor opå læreruddannelsen (2010-2012 og 2016-2019). Er forfatter til og konsulent på en række læremidler både analogt og didgitalt til primært dansk i grundskolen. Se mere på www.simon-skov-fougt.dk
Jeg er national forskningsleder på den internationale læseundersøgelse PIRLS, som undersøger elevers læsning i 4. klasse. Derudover er jeg optaget af, hvordan omverdenen kan integreres i undervisning gennem den såkaldte scenariedidaktik. Og herunderunder interesserer jeg mig for it og teknologi, multimodalitet og lærerkompetenceudvikling.
Jeg er hovedvejleder for ph.d.-studerende Tina Hejsel i samarbejde med UC Syd.
Jeg er tidl. medvejleder på Elisa Nadire Caelis ph.d.-projekt.
Jeg underviser primært på kandidatuddannelsen i didaktik, dansk, og vejleder ph.d.-studerenede
Jeg samarbejder bredt med både danske og udenlandske universiteter, dels om læsning, dels om scenariedidaktik. Aktuelt samarbejder jeg med Rudersdal Kommune om en undersøgelse af udviklingen af læselyst i grundskolen.