DPU

Aarhus Universitets segl

Workshops

Tid og transformation når børnehaven går på held

v/ lektor Dil Bach & lektor Karen Ida Dannesboe, DPU, Aarhus Universitet

I denne workshop diskuteres en igangværende etnografisk undersøgelse af, hvor meget læringsdagsordenen fylder i store børnehavebørns hverdag og ferier. Hvilke aktiviteter præger børnenes hverdag i børnehaven, og hvordan engagerer forskellige børn sig i forskellige aktiviteter? Hvad begejstrer og keder hvilke børn? Hvad er forholdet mellem børn, der finder sammen, og de aktiviteter, der tiltrækker dem? Og hvad er forholdet mellem hverdag og ferie? Hvad laver børnene i ferieperioder i børnehaven og i familien? Hvilke forestillinger har børn og voksne om ”den gode ferie”? Søger de voksne fx at integrere lyst og læring for evt. at bruge det lystfyldte til at optimere børnenes kompetencer, eller tænker de mere i at veksle mellem lyst og læring for måske at skabe afbalancerede mennesker; eller noget helt tredje? Og hvilke aktiviteter foretrækker børnene i ferieperioderne?

Leg i praksis

v/ lektor Ditte Winther-Lindqvist, DPU, Aarhus Universitet, Frank Lambert, projektleder i Levende Legekultur og Heidi Maiko, projektkoordinator i Levende Legekultur

I workshoppen undersøger vi i praksis, hvordan vi kan styrke legen på forskellige måder tilpasset forskellige aldersgrupper og miljøer i dagtilbuddet. Vi prøver legemodet af og får ’hands on’ erfaringer med legedidaktiske greb og fifs og tricks. VI dykker ned i de vigtigste ressourcer og tiltag, der fremmer legekulturen i hverdagen med fokus på de voksnes deltagelse og bidrag til legen. Målet er at styrke personalets faglighed omkring og ejerskab til legekulturen.

Den gode pædagog – om pædagogens professionsdannelse

v/ lektor Lars Geer Hammershøj, DPU, Aarhus Universitet og lektor Morten Henriksen, Københavns Professionshøjskole

I denne workshop kredser vi om spørgsmålene: Hvad vil det sige at være en god pædagog? Hvordan udøver man dømmekraft i åbne situationer? På hvilke måder skaber man som pædagog relationer til og fællesskaber med dem, man står over for? Hvorfor spiller leg og humor en vigtig rolle i det?

Disse spørgsmål undersøges ved hjælp af begrebet professionsdannelse, som er et bud på, hvad det vil sige at forholde sig professionelt som pædagog. Først præsenterer vi de fire dimensioner af pædagogens professionsdannelse: ’At ville noget med nogen’, ’at udøve dobbelt dømmekraft’, ’at være kreativ og innovativ sammen’ og ’at etablere smagsfællesskaber’. Derefter anvendes begreberne på cases og til at reflektere over deltagernes pædagogiske praksis.

Tegneaktiviteter med børn i dagtilbud og udvikling af sociale kompetencer og sprog

v/ lektor Anne Maj Nielsen, DPU, Aarhus Universitet

I denne workshop drøfter vi, hvordan tegning og andre billedskabende aktiviteter kan indgå som del af dagtilbuddenes bidrag til at fremme børns udvikling, dannelse og deltagelse i lokalsamfundets kultur. Hvordan opfatter vi dagtilbuddenes rolle og muligheder som hhv. ‘pasning’, ‘fremme af udvikling og dannelse’ og en ‘lokal kulturinstitution’? Hvilke ressourcer kan åbne gode muligheder for fx tegneaktiviteter med børn i dagtilbud, og hvad kan være begrænsende? Hvilke indsigter mhp. at udvikle dette område i praksis vil vi gerne give videre?

Workshoppen rummer et kort oplæg om, hvordan tegneaktiviteter kan have betydning for børns udvikling af bl.a. sociale kompetencer og sprog. Jeg forventer at alle deltager i en praktisk tegneaktivitet, og alle må meget gerne medbringe papir/tegneblok og farver.