10. november 2022 på DPU i København
Hvis man betragter den danske læreruddannelse med uddannelseshistoriske briller, er det bemærkelsesværdigt, hvordan historien gentager sig. De samme diskussioner og temaer går igen, ligesom ændringer af læreruddannelsen i Danmark sjældent baserer sig på den omfattende viden, vi har på området. Måske hænger det sammen med, at de mange ændringer af uddannelsen oftere udspringer af ideologiske strømninger, (for) hurtige politiske beslutninger og folkestemninger end på forskning i, hvordan man laver en god læreruddannelse.
På konferencen adresserer vi denne problemstilling, og udgangspunktet er, at vi har brug for en læreruddannelse, der bygger på et solidt vidensgrundlag. Alt er imidlertid ikke gjort med det, for vi mangler stadig viden om, hvad der gør en god læreruddannelse.
Konferencen henvender sig alle, der interesserer sig for og arbejder med læreruddannelse, hvad enten det er på et fagligt og/eller et politisk plan.
Du kan høre oplæg af Ian Menter (Oxford Universitet), Hilde Wågsås Afdal (OsloMet), Stefan Hermann (KP), Alexander von Oettingen (UC Syd), Jens Erik Kristensen (DPU), Elsebeth Jensen (VIA), Thomas Iskov (VIA), Lise Tingleff Nielsen (EVA) og Pia Böwadt (KP).
Konferencen byder også på forskellige samtalefora, hvor læreruddannelsens forskellige interessenter kan diskutere, hvad det er vigtigt at være opmærksom på i forhold til implementeringen af den nyeste læreruddannelsesreform, der blev vedtaget i september 2022, og hvad forskningen kan bidrage med i den forbindelse.
Konferencen er arrangeret af forskningsprogrammet Teachers and Teaching: Teacher Education, Practice, Professional Development ved DPU, Aarhus Universitet og Læreruddannelsens Ledernetværk.
Torsdag d. 10. november 2022 kl 9.30-16.30
Festsalen på DPU, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV
Deltagerpris: 1250,- kr.
Pris for studerende: 450,- kr.
Tilmeldingsfrist: 6. november 2022